2010. április 28., szerda

ROYAL WARRIORS {HIVATÁSOS GYILKOSOK} (1986)

David Chung, 香港

A girls with guns imitációk tucatjait elindító YES, MADAM! (IN THE LINE OF DUTY 2) után a malajziai születésű hongkongi akciókirálynőt, Michelle Yeoh-t a ROYAL WARRIORS-ban (IN THE LINE OF DUTY 1!) vetették be újra. A dinamikus, kőkemény akciózásokat egy ma már butuskának ható, egyszerűre sarkított történet rendezi egységbe: háborús veterán terroristák megpróbálják kiszabadítani a Japán - Hong Kong repülőjáraton utazó letartóztatott társukat, de a szabadságát töltő hongkongi rendőrnő (Michelle Yeoh), búsképű japán Interpol ügynök (Hiroyuki Sanada), bájgúnár szekuritis (Michael Wong) alkotta botcsinálta triónak sikerül meghiúsítani a műveletet. A banda HK-ban maradt fele bosszút esküszik, és nekilátnak leszámolni a médiában hősként ünnepelt hármassal. Kegyetlenségüket mi sem jellemzi jobban, mint hogy nem a Yeohnak irritáló módon udvarló Michael Wongot teszik először jégre, hanem Sanada aranyos kis japán famíliáját.

Innentől akció akció hátán, jóval kevesebb ripacskodással, mint ami a YES MADAM-ban volt. A koreográfus egy kevésbé közismert név: Mang Hoi. A Sammo Hung Action Team tagságival rendelkező kölyökképű színész/kaszkadőr ez idő tájt Corey Yuen Kwai-t segítette ki olyan filmekben, mint a YES MADAM vagy a RIGHTING WRONGS. A szólóban jegyzett ROYAL WARRIORS egy nem elhanyagolható tehetségű ringmestert fed fel, akit később rossz útra térített a szerelem: filmet rendez barátnőjének, Cynthia Rothrocknak. A BLONDE FURY-t követően úgy kiritkásodik a filmográfiája, mint az én hajam, miután megnéztem egy amerikai Rothrock produkciót a Hálózat Tévén.

A D&B produkciós cég IN THE LINE OF DUTY sorozatának több epizódjához hasonlóan itt is egy operatőrt ültettek a rendezői székbe, nem is akármilyet. Az éjszakai bárban lezajló, John Woo látványosságaival vetekedő gunfunál mutatkozik meg csak igazán, hogy a DON’T PLAY WITH FIRE és a THE IMP operatőre volt a főnök. David Chung később Tsui Hark felügyelete alatt folytatja rendezői karrierjét (I LOVE MARIA, WEB OF DECEPTION).


Hiába szeretnénk elbagatellizálni érdemeit, Michael Wong (THE CASE OF THE COLD FISH) mellett nem mehetünk el szó nélkül. A partra vetett halként Hong Kongba került ABC (American Born Chinese) egy tátogó aranyhallal is összeméri színészetét - 0:1 a hal javára. Szerepe szerint megölik, de visszatér, legalábbis metafizikai értelemben: a gazfickók kiássák koporsóját és egy daru segítségével fellógatják az ég (tian) és föld (di) közé. Amíg a tian di közt vagy, lelked nem talál megnyugvást - tartják a kínaiak. Lényegében a teljes finálé a "Micheal Wong" feliratú koporsó körül folyik, beigazolva annak a jövendőmondónak szavait, aki a kis Michaelnek annak idején megjósolta: bölcsőd és koporsód lesz a hongkongi filmgyártás.

A forgatás során fellépő nyelvi problémákra így emlékszik vissza Michelle Yeoh: „Se Michael, se Henry (Sanada) nem beszéltek kantoniul, és az én kiejtésem is meglehetősen kezdetleges volt. Mivel hangrögzítés nélkül dolgoztunk, nekünk ez nem okozott túl nagy problémát, de szegény rendezőnek rendesen meggyűlt a baja velünk, mert akárhányszor kantoniul próbáltunk megszólalni, a teljes stáb röhögőgörcsöt kapott. Ezért Henry és Michael legtöbbször a kínai szöveggel megegyező hosszúságú angol párbeszédekkel beszéltek egymással, engem is valaki más szinkronizált le utólag. Egészen a RENDŐRSZTORI 3-ig nem hallhatta a közönség az igazi hangomat.”

Ez a sokak számára emblematikus videóklasszikus (Hivatásos gyilkosok) olyan elementáris erővel szolgálja ki az akcióra éhes nézők igényeit, hogy az majdnem sok is. A végső leszámoláskor begördülő, olasz posztapokaliptikus sci-fibe illő szuperjárgány már tényleg nem kellett volna. Ha a forgatókönyvíróknak nem is, a tetves mozijegyedért az életüket kockára tevő közreműködőknek kijár a respekt. Az optimisták reménykedhetnek, hogy Fortune Star katalóguscím lévén talán nálunk is megjelenik az Akció Klasszikusok DVD-sorozatban. Second unit rendező: Johnnie To.