2022. május 15., vasárnap

BRUCE’S DEADLY FINGERS {BRUCE LEE, A LEOPÁRD} (1976)

Joseph Kong, 香港

Újabb kungfu kaland a Hargitán. A VHS-borító ezúttal a Nyolc Ujjas Magnetoszkóp stílus nagymesterének, Vittoriónak a jóvoltából kerül közszemlére. A magam szerény eszközével megpróbálom viszonozni a szívességet, vagyis írok egy bejegyzést a Nagy Műről. Jesszusom, mibe ártottam magam... Ha összeeresztenénk Bruce Halálos Ujjait az azonos súlycsoportban induló Gyilkos Ököllel, faszság tekintetében kiütéssel győzne Bruce. A sárkány útja a populáris kultúra egyik felettébb bizarr régiójába vezet, amit úgy hívnak: bruceploitation.


A leírás úgy-ahogy összefoglal negyed órát a cselekményből, a maradék óra húszban a játékidő egyvalamire megy ki: THE KUNG FU FINGER BOOK! (Megint csak angol szinkronos kópiát sikerült találnom, azt legalább HD-ben.) A Bruce Lee-hagyaték része egy eltűntnek nyilvánított tankönyv, melyben a világsztár lejegyezte a saját fejlesztésű Kung Fu Ujjak használati utasítását. Aki megtalálja az irományt és elsajátítja a technikát, az legyőzhetetlenné válik. A kosztümös wuxiákból ismerős küzdelem a mitikus harcművészeti tekercsekért (itt egy A4-es spirálfüzet) a brit koronagyarmat modern nagyvárosában zajlik. Na vajon hány hongkongi gengszter fér bele egy Mini Morris-ba?
 
 
Az ujjal mutogató kungfusok között van drogkereskedő nagyfőnök (a 5 FINGERS OF DEATH Shaw Bros. sztárja, Lo Lieh), 

beépített Interpol ügynök (a gengszterből lett színész, Michael Chan Wai Man)

San Franciscóból hazatérő Bruce Lee-tanítvány (Bruce Le).

Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy Bruce barátunknak végül sikerül szert tennie a könyvre, a tréning-montázst követően elindul megujjazni a húgát fogva tartó nagyfőnököt.

Huang Kin Lung sportoló-színész (majd később producer-rendező) pályája elején a Shaw Brothers stúdiónál állt alkalmazásban, feltűnt például az INFRAEMBER akciójeleneteiben. Megelégelve a mellékszerepeket, a Bruce Lee-re hírből emlékeztető huszonéves fiatalember fausti alkut kötött független producerekkel, és eladta testét-lelkét a kétes hírnévért. 

Lui Siu Lung/Bruce Le (ejtsd: bruszlé) néven Huang a bruceploitation egyik elnyűhetetlen szuperhősévé válik, 1976-1982 között legalább húsz ilyen típusú produkcióban játszott, köztük a non plus ultra THE CLONES OF BRUCE LEE-ben, melynek rendezője Joseph Kong szintén eme dicstelen alműfaj specialistájának számított. A világfi exploitation-kereskedő Dick Randall (FRENCH SEX MURDERS; PIECES) üzlettársaként Bruce 1979-ben produkciós céget alapított (Dragon Films Corporation); produceri minőségében már megtehette, hogy saját magát rendezze.

Bruce Lee halálával keletkezett piaci rés kitöltésére szolgált klónfilmek rengetegében a BRUCE'S DEADLY FINGERS azzal próbált hitelességet összeszedni magának, hogy több Bruce Lee-hez köthető nevet felvonultatott. Párat én is felismertem: Nora Miao, a DÜHÖNGŐ ÖKÖL és A SÁRKÁNY ÚTJA (melyből "archív felvételeket" láthatunk a bevezetőben) női főszereplője -

Bolo, A SÁRKÁNY KÖZBELÉP Herkulese -

Wong Shun Leung, Bruce Lee wing chun oktatója -

Nem vonva kétségbe, hogy a résztvevők minden áldott forgatási nap a legnagyobb tisztelettel gondoltak vissza az elhunyt ikonra, a körítésként felszolgált sztori kész röhej, Bruce Le Manír sztárban-sztár alakítása pedig - amikor éppen nem verekszik - kritikán aluli. 


A séró, a napszemcsi, az orrpöckölés stimmel, előkerül a sárga tréningnadrág meg a nuncsaku, a "nagymenő harcművész" karakter mégis inkább egy kivagyi tökfilkó benyomását kelti, akinek a testedzésen kívül az egyetlen életcélja, hogy tanítómestere példáját követve harminc éves korára agyérgörcsöt kapjon. 

A  Pink Floyd és Emerson Lake & Palmer progrock tételekkel nyomatékosított Bruce Le-offenzíva engem is maga alá gyűrt, utána úgy zuhantam az ágyba, mint akit agyonvertek. Másnap reggel a buszmegálló fele menet jöttem rá, valójában mekkora hatást gyakorolt rám a film; csak az önkontrollon múlott, hogy nem kötöttem bele senkibe. Az akciódús enyhe kifejezés - alig fejeződött be a verekedés a biliárdszalonban, kezdődik az újabb csetepaté az edzőteremben két másik bagázs között. A körkapcsolásos közvetítésre emlékeztető szerkezet láttán felmerül a gyanú, hogy Bruce és Michael Chan párhuzamosan futó jelenetei egymástól teljesen függetlenül kerültek felvételre; a két bunyós útja egyszer sem keresztezi egymást, még a főgonosz főhadiszállása körül bonyolódó össznépi fináléban sem, amit nyilvánvalóan különböző helyszíneken rendeztek meg. A férfiak többsége félhosszú frizurát hord, ha valakit pofán rúgnak, a lobogó haj jól mutat a vásznon. Ami a szebbik nemet illeti, ők húzzák a legrövidebbet. A nagyfőnök elegáns barátnője piros nadrágkosztümben támad Michael Chanre. Rossz húzás ---

Mivel nő vagy, nem öllek meg.
 
 PAFF 😱

Itt-ott előfordul nők ellen elkövetett sexploitation erőszak, mint amikor gengszterek gyíkot dugdosnak ágyhoz kötözött prostituált micsodájába (a jelenet rendkívül vicces - de tényleg). Tulajdonképpen belepakoltak mindent, amiért egy Bruce Lee-rajongó dokkmunkás két-három doboz sör után beült a moziba. A költő szavaival élve most túllépek e mai kocsmán, az értelemig és tovább! De jaj, mit látnak szemeim a horizonton, csak nem még egy bruceploitation a Hargitán?!


A Kicsi Sárkány-klón útja a Vörös  Kínába - a Párt közbelép
(utóirat)

Kíváncsi lettem, vajon mihez kezdett magával egy professzionális Bruce Lee-imitátor-producer-rendező a dolga bevégeztével. A nyomok a nagy kínai tűzfal mögé vezettek (cn végződésű weboldalak). Bruce Le új kihívásokat keresve a Kínai Népköztársaság felé orientálódott, állami filmstúdióval karöltve leforgat egy DÜHÖNGŐ ÖKÖLre meglehetősen emlékeztető hazafias kungfu filmet. A FIRE ON THE GREAT WALL (1987) hatalmas közönségsiker lett a kommunista Kínában, csakúgy, mint következő akciófilmje, a BLACK SPOT (1989), amiben egyfajta kínai Rambót alakít. 
 

A COMFORT WOMEN (1992) a japán hadsereg által szexrabszolgaságba kényszerített kínai "vigasznők" megpróbáltatásait mutatta be a maga meztelen valójában. A második világháborús tényfeltáró drámát a hongkongi szexüdvöske Lily Lee főszereplésével erotikus Cat. III filmként forgalmazták Hong Kongban,
 
Kínában pedig megvágott formában a MAN BEHIND THE SUN-hoz hasonló japán-ellenes propagandaként vetítették a mozik és a CCTV.

Ezek után közel húsz évnyi lyuk tátong a filmográfiában.

"Kértem tőle interjút, de megtagadta, mondván az emberek gyűlölni fogják, amiért Bruce Lee-t utánozta. Valutával és részvényekkel kereskedve szedte meg magát. Fondorlatos üzletember, az a nagydumás, nagyban gondolkodó fajta, nem fél kockáztatni, ezért ül most egy kínai börtönben csalásért." - Toby Russell (Eastern Heroes magazin) 

Manapság a "megreformált" Bruce Le (még mindig ezen a néven fut) a pártközpont útmutatásait követve háborús drámákkal veszi ki részét a propagandagépezet működtetéséből. Kínában ezeket a hazafiasságra nevelő,  alacsony művészi színvonalon elkészített filmeket úgymond ajándékként ingyenesen vetítik le középiskolás és egyetemista csoportoknak. Bruce elvtárs a japán kormányzati tisztviselők kijelentéseire válaszul újra előállt egy vigasznő-drámával (THE EYES OF DAWN), valamint a Népköztársaság megalapításának 70. évfordulójára időzítve (2019) hőseposzt rendezett egy japánok ellen harcoló generálisról. Az alábbi fotón Bruce Le (fekete pólóban) a bebalzsamozott kommunista mártír előtt rója le tiszteletét.