2014. október 9., csütörtök

Egy magyar vámpír Hong Kongban

This is the story of another Hungarian who played a vampire in a foreign movie.


Bela Lugosi, Zsazsa Gabor, Frank Juhas - világhírű magyar származású színészek egy angol nyelvű kulturális enciklopédia szócikkében. Micsoda? Nem ismered Frank Juhast? Na, akkor ide figyelj ---


Juhász Ferenc alias Frank Juhasz alias Frank Judas alias 法蘭祖昭斯 1958-ban született Magyarországon, aztán szedte a sátorfáját és Kanadába disszidált. A kalandvágyó fiatalember a nyolcvanas évek közepén a Fülöp-szigeteken találta magát, tragikus hirtelenséggel ott kezdődött filmszínészi karrierje. A filippínó filmipar akkortájt zsákszámra ontotta magából a dzsungelháborús akciófilmeket, főhősünk is ilyenekben kapott kisebb-nagyobb szerepeket. 


Az IFD Films & Arts Ltd. reklámplakátjain már felbukkan a neve. A hongkongi székhelyű, kétes hírű cég specialitása az volt (és még most is az), hogy régebbi tajvani vagy filippínó filmeket "újítottak fel" a nemzetközi videopiac számára.


Néhány színész közreműködésével leforgattak akciójelenetetek, amiket aztán belepakoltak nyolc-tíz évvel korábban készült filmek kópiáiba, látszólag vadonatúj árucikket hozva létre. A török videokölcsönzőkben nem reklamáltak az ilyesmiért.

Juhász egy IFD plakáton (trailer)

A teljesen más minőséget képviselő Golden Harvest stúdió is szívesen alkalmazott nagydarab, rosszarcú fehér ördögöket, és ezzel elérkeztünk a tárgyhoz:

VAMPIRE VS. VAMPIRE (1989)


Lam Ching Ying, 香港

A hongkongi horror-akció-vígjáték több okból figyelemre méltó, egészen pontosan kettőből: a kínai Van Helsing, Mr. Vampire alakjával egybeforrt kultszínész, Lam Ching Ying rendezői bemutatkozása, valamint ebben találhatjuk Juhász Ferenc egész filmes pályafutásának csúcsszerepét.

A múlt század eleji kis kínai falucskában annak rendje-módja szerint kísértenek a helyi kísértetek, akiket a taoista pap (Lam Ching Ying) tart kordában. A profi szellemírtónak hamarosan egészen más, nyugatról jött természetfeletti veszedelemmel kell szembeszállnia. A folyót denevérek fertőzték meg, a nyomok egy európai hittérítők által hátrahagyott katolikus templomhoz és egy betemetett kúthoz vezetnek. A templom egyik helyiségben fokhagymafüzérekkel körülvéve megtalálják a tíz évvel azelőtt öngyilkosságot elkövetett pap csontvázát; fakereszttel szúrta szíven magát, miközben próbálta kiűzni magából az ördögöt. A templomnak volt egy másik papja is, az ő mumifikálódott holtteste a kút kiásásakor kerül elő, szívében még mindig ott a belé döfött ezüst tőr.


A tőrt kihúzzák, a vámpír életre kel, és nyakon harapja az első közelben tartózkodó nőszemélyt (Sandra Ng).


A friss vértől a fekete köpenyeges, hosszú hajú vámpír visszanyeri  csúcsformáját. Go Feri!


Első útja a temetőbe vezet, ahol életre kelti egykori kedvesét, egy fehér nőt. A taoista pap két segédjével éppen arra jár.


A hatalmas erejű gwailo-vámpírt sem a kínai hókuszpókusz, sem a drótkungfu nem tudja megállítani.


A függőhídról sikerül ledobni őt a mélybe, kedvesével együtt.


Az események kezdenek olyan sűrűvé válni, mint a vámpír szemöldöke. A templomban lakó apácákat denevérhad támadja meg.


Vampirológusok figyeljetek, mert ami most történik, olyat még nem láttatok. A denevérhad elrepül Drakuláért (a filmben nem így hívják, de az egyszerűség kedvéért...), és hazarepítik a templomba.


A mítoszt nem elég behatóan tanulmányozó díszlettervező egy keresztet ábrázoló falvédőt helyezett el a vámpír búvóhelyén. OK, tegyünk úgy, mint Drakula, és hunyjunk szemet felette ---


Elkezdődik a haddelhadd. Lam Ching Ying vs. Juhász Ferenc!


Úgy tűnik, Drakulát végre sikerül lenyomni, szemébe tőrt döfnek...


A templom felrobban, a sebesült, lángoló vámpír bemenekül az erdőbe, hirtelen sötét éjszaka lesz. A csata folytatódik.


A befejezésben Drakulát elnyeli a futóhomok.


A mocsár visszaköpi a vámpír fekete lakkcipőjét, két vidám kis béka társaságában. Az van a hasukra írva kínaiul, hogy bye - bye :)

THE END.

Az alapmű MR. VAMPIRE (1985) nyomában gombamód szaporodtak el az ilyesfajta vámpírvígjátékok. Legyen az hivatalos folytatás vagy rip-off, egyikük sem tudott igazán felnőni a nagy elődhöz. Ez alól a hivatalos spin-off VAMPIRE VS. VAMPIRE sem kivétel, ettől függetlenül a hazai közönség komálta, az év legsikeresebb horrorvígjátéka lett.


Lam Ching Yinget mindig élvezet nézni, rendezőként azonban jobban odafigyelhetett volna az egységesebb szerkezetre. Az epizodikusság nem idegen a hongkongi dramaturgoktól, de itt kifejezetten az az érzése az embernek, hogy tekercsenként új film kezdődik, anélkül, hogy be lenne fejezve az előző. A felvezetés a délkelet-ázsiai folklórból vett banánfa-kísérteté, aztán a meggyilkolt énekesnő szelleme jön és megy, végül színre lép az európai vámpír. A fenti "képregény" csupán a film utolsó harminc percét fedi le, és még abból is kihagytam a vámpírrá változott Sandra Ng jeleneteit, a kis jiangshi figuráját és az apácákat. A szétszórt történetért cserébe állandóan történik valami, pörög az egész, mint Bram Stoker a sírjában.


A Távol-Keletre keveredett európai vérszopó (lásd még a 7 ARANY VÁMPÍR bejegyzést) módfelett agresszív példány, egy szót sem szól, csak nyomul előre, mint valami Terminátor, tövestül tépve ki a temető vaskapuját. Juhász színészi eszköztára kimerül a grimaszolásban, de nincs is szükség többre, az erős jelenlét a fontos és ezt a funkcióját maradéktalanul betölti. Nekünk az "ugráló vámpír", a kínaiaknak Drakula az egzotikus, a filmben mindkettő szerepel, talán ez lehetett a siker kulcsa. 


A holdvilágos fantasztikum az akkor új etalonnak számító SZELLEMHARCOSOKra rímel, az őrült tempójú akciózásokat Tung Wai (DOWNTOWN Budapest TORPEDOES) koreografálta. Valakit egyszerre rúgnak pofán szemből és a fejéhez vágnak egy vázát hátulról - visszatekertem, hogy megnézzem lassítva is. A denevér-attak a legjobb ilyen jellegű jelenet, amit vámpírfilmben valaha láttam. A kezdetleges számítógépes animációk csak még bájosabbá teszik a B-produkciót. 


Juhásznak a VAMPIRE VS. VAMPIRE az egyetlen igazi hongkongi filmje, elvileg, mert az Imdb-adatlapja hiányosan van kitöltve, ráadásul a stáblistán kínai álnéven szerepel. Nem tartom kizártnak, hogy a Golden Harvest többször alkalmazta őt, de az is lehetséges, hogy valóban ez volt az utolsó szerepe, mielőtt felhagyott volna a színészettel. A lényeg a lényeg: most már tudod, hogy volt egyszer egy magyar vámpír Hong Kongban!


(Juhász tisztességes foglalkozása botanikus, az utolsó információk szerint jelenleg Malajziában él.)