Sisworo Gautama Putra, indonéz
Bekezdésnyi indonéz exploitation-történelem: a délkelet-ázsiai szigetcsoport jakartai központú tömegfilmgyártása a hetvenes évek elején kapott újult erőre, amikor a külföldi filmdömping ellenében adót vetettek ki, a helyi filmes vállalkozásokat pedig állami hitelekkel támogatták. Egy kormányrendelet a forgalmazókat produceri feladatokra is kötelezte: minden ötödik import mellé egy saját gyártású produkciót kellett hozzácsapni. Mindezek, valamint a megengedőbb cenzúra folyományaként a következő évtizedben rengeteg olcsón legyártott indonéz exploitation látott napvilágot, főleg biztos megtérüléssel kecsegtető, külföldre is exportálható horror- és akciófilmek. A mára homályba veszett (a filmtekercsek tetemes része az enyészeté lett) hőskorszak egyik túlélője a nyugati néző számára ismerős panelekből összerakott, egzotikus fűszerezésű, több hektoliter vérrel nyakon öntött THE WARRIOR.
"Az embereknek igényük van arra, hogy egy ilyesfajta legyőzhetetlen hősben higgyenek. A hollandok leigáztak minket, mi meg megteremtettük Jaka Sembungot, hogy általa bosszút álljunk. Pont mint az amerikaiak, akiket a vietnamiak győztek le, majd kitalálták Rambót." (Imam Tantowi, forgatókönyvíró)
A hatvanas években megjelent képregénysorozaton alapult történet nacionalizmusa nem írta felül azokat a megfontolásokat, amik az exportképességet tartották szem előtt. A félvér Barry Prima (az apja egy átkozott hollandus) eurázsiai fizimiskájával rögvest kitűnik a tömegből, a női főszereplő ránézésre kínai etnikumú. A hollandokat egy-két kivétellel helyi színészek alakítják, sűrű pofaszakáll és paróka mögé bújva. A DVD-n mindenki angolra lett szinkronizálva. Wonderful. A film sikerét mi sem bizonyítja jobban, mint hogy legalább négy folytatás készült hozzá, Prima pedig - aki kétdimenziós színjátékával valóban úgy fest, mintha egy képregényrajzoló szülte volna - Indonézia legkeresettebb akciósztárjává vált.
Szuharto tábornok diktatúrája alatt sínylődő munkásosztálynak másfél órányi kikapcsolódást nyújtott mozi nem a kifinomultságáról híres. Az elbeszélés jókra és gonoszokra leosztott lapokkal teremt mítoszt, a színészektől minimum elvárás, hogy túljátsszák szerepüket, az akciójelenetek párját ritkító brutalitásba torkolnak. A fenti képkocka tökéletesen illusztrálja a kezdetleges trükkök garmadát felvonultató indo-fantasztikum zsigeri jellegét. A THE WARRIOR széles vásznán a spagetti westernek hatása szembe- és fülbeötlő - csak nem egy Morricone-témát hallunk az elején? Ezen felül japán szamuráj, és különösen hongkongi wuxia/kungfu fogásokat láthatunk viszont, ügyetlenebbül koreografálva. Az indonézeket a western mellett egyéb olasz B-filmtípusok sem hagyták hidegen; hogy mást ne említsünk, S.G. Putra rendező és Barry Prima előző közös produkciója a PRIMITIF volt, Indonézia első kannibálfilmje (lényegében egy JUNGLE HOLOCAUST-koppintás). Amikor Sembungot odaszögezik a börtön falához, aztán valami elképesztően direkt módon elbánnak a szeme világával, Lucio Fulci zombifilmjeinek a szadizmusa sejlik fel.
Szuharto tábornok diktatúrája alatt sínylődő munkásosztálynak másfél órányi kikapcsolódást nyújtott mozi nem a kifinomultságáról híres. Az elbeszélés jókra és gonoszokra leosztott lapokkal teremt mítoszt, a színészektől minimum elvárás, hogy túljátsszák szerepüket, az akciójelenetek párját ritkító brutalitásba torkolnak. A fenti képkocka tökéletesen illusztrálja a kezdetleges trükkök garmadát felvonultató indo-fantasztikum zsigeri jellegét. A THE WARRIOR széles vásznán a spagetti westernek hatása szembe- és fülbeötlő - csak nem egy Morricone-témát hallunk az elején? Ezen felül japán szamuráj, és különösen hongkongi wuxia/kungfu fogásokat láthatunk viszont, ügyetlenebbül koreografálva. Az indonézeket a western mellett egyéb olasz B-filmtípusok sem hagyták hidegen; hogy mást ne említsünk, S.G. Putra rendező és Barry Prima előző közös produkciója a PRIMITIF volt, Indonézia első kannibálfilmje (lényegében egy JUNGLE HOLOCAUST-koppintás). Amikor Sembungot odaszögezik a börtön falához, aztán valami elképesztően direkt módon elbánnak a szeme világával, Lucio Fulci zombifilmjeinek a szadizmusa sejlik fel.
A külföldi import mellett a helyi folklór hátborzongató miszticizmusa és a gazdag indonéz képregénykultúra szolgált alapanyaggal, olyan sajátos karakterrel ruházva fel a filmeket, ami miatt érdemes távoli országok celluloid-szemétlerakataiban turkálni. Az első adandó alkalommal kőkemény "black magic" horrorba hajló THE WARRIOR nem hagy testrészt szárazon, érdekes párhuzamot mutatva egy másik képregény-adaptáció, a hongkongi STORY OF RICKY-vel. A tömlöcbe vetett, megkínzott Sembungban Rikki-Oh mesterére fogunk lelni.
"És most egy rövid időre kölcsön kell kérnem a fejedet." - MYSTICS IN BALI
Indonéz horrorfilmek ismertetői a Steppenwolfon
"És most egy rövid időre kölcsön kell kérnem a fejedet." - MYSTICS IN BALI
Indonéz horrorfilmek ismertetői a Steppenwolfon