2017. április 30., vasárnap

THE 13 COLD-BLOODED EAGLES (1993)

Chui Fat, 香港


Egy kiváló Shaw Brothers kungfumozi újhullámos wuxia átdolgozásaként az Új Bosszúálló Sasoknak (~kínai cím) kis túlzással annyi köze van a DVD-n nálunk is megjelent elődhöz, mint Sas Józsefnek az Eagles of Death Metalhoz. Tekintetünket vessük inkább a BASTARD SWORDSMAN, vagy még inkább a SWORDSMAN 2 (Kard mestere 2.) irányába - a Shaw stúdió veterán szakmunkásaiból verbuvált készítők is azt sasolhatták a forgatás előtt. A Tsui Hark Produkció sikere nyomán született harcművészeti fantáziában csiricsáré jelmezekbe öltöztetett karakterek repkednek vadregényes tajvani tájakon. A másodvonalbéli előadóművészek közül kettőt az egyszeri Hong Kong-filmrajongó is be tud azonosítani:
Cynthia Khan, az IN THE LINE OF DUTY girls with guns sorozat sztárja, az akrobatikus tehetségét kosztümös kalandfilmekben is kamatoztató tajvani üdvöske;

Waise Lee, A BETTER TOMORROW rosszgengsztereként színre lépett karakterszínész. Belőle ugyan nem lett vezető sztár, de mennyiség tekintetében nem lehetett oka panaszra, a '92/93-as szezonban legalább két tucat szerep után vehetett fel gázsit.

Martial arts carnage at its best - írja a THE 13 COLD-BLOODED EAGLES-ről az Eastern Heroes Essential Guide to Hong Kong Movies. Nota bene: az Eastern Heroes jelentette meg videokazettán.


Sashegyen álló kastélyában egy hadúr tizenhárom árvát harcossá nevel fel, ők a Hidegvérű Sasok, akiknek az a feladatuk, hogy leszámoljanak a dzsiang hu gonosznak kikiáltott elemeivel.  Legújabb missziójukban nevelőapjuk parancsára egy Shinshu Szörny névre hallgató klánfőnököt kell kivonniuk a forgalomból, egyúttal meg kell kaparintaniuk a Szörny által félig sikeresen elsajátított "vérző-csillag kungfu szkill" leírását tartalmazó papírtekercseket. Ha nem hiszed, írásban adom:

A küldetésben megsebesült főhős (számomra ismeretlen színész) életét miszticista harcművésznő (Cynthia K.) menti meg. Midőn a Sasfőnök tudomására jut a legyőzhetetlenség titkát tartalmazó tekercs másik felének holléte, arra utasítja csapatát, hogy öljenek meg egy jóravaló idős mestert. Akinek a lánya az említett művésznő. Itt halványan feldereng A BOSSZÚÁLLÓ SASOK konfliktusa, amikor főnöki utasításra Ti Lungnak kellett likvidálnia az őt megmentő családot. Arra viszont nem emlékszem az eredetiből, hogy valaki csata során barlangba esett volna, melynek mélyén egy vén kungfus raboskodik - márpedig ez történik Waise Lee saskarakterével. Jön egy BASTARD SWORDSMAN-flash (Én vagyok az apád!), és a megvilágosodás: "Eagles Castle are doing evil deeds under the name of kind action" (felirat). A sablonos wuxia/kungfu történetek szitáján átlátó néző persze már az elejétől fogva sejtette, hogy a főgonosz valójában a Sasok nevelőapja, aki fiait és lányait kihasználva akar a jiang hu legyőzhetetlen urává válni. Azért jut meglepetés a végére: színre lép a 13 Hidegvérű Sasfióka!


A mozgalmas film azon kilencvenes évek eleji wuxiák egyike, amelyik régisulisan, mondhatni Shaw Brotherszesen komolyan vette a dolgát, a komédiáért egyedül az angol feliratok a felelősek (a Monster többször is Manster-nek van írva, ami egy régi szörnyfilm címe). A maga idejében tizenhárom-egy-tucat iparosmunkának tűnt drótfu kaland abba a '97 előtti korszakba repít vissza, amikor még más politikai szelek fújtak. A paradigmaváltást megelőző wuxia univerzumban (aminek egyik meghatározó kortárs szerzője Ni Kuang volt, a Kínában betiltott anti-kommunista író) az uralkodók a legnagyobb szarkeverők, ők azok, akik ujjal mutogatással, agymosással és egyéb fondorlatos módszerekkel törnek tejhatalomra, saját hűséges alattvalóikat sem kímélve. A vakon engedelmeskedés hátulütőire figyelmeztető sztorik mintha mindig ugyanazzal a beállítással végződének: a gazdátlanul maradt főhős belelovagol a naplementébe.


A THE 13 COLD-BLOODED EAGLES egy akkori Tsui Hark vagy akár Wong Jing produkció minőségéhez mérten bizony alacsonyabb kategória. A kosztümök, díszletek az olcsóság benyomását keltik, több helyütt kilátszik a drót, a filmzene archív, a korra jellemző wuxia-vizuál (döntött kameraállások, nagylátószögű objektívek, gyors vágás) megrekedt az utánzás szintjén.


A tajvani stábbal elkészített akciófilmben a harcművészetet az abszurditásig felgyorsították. A CGI előtti időkben a koreográfusok gyakorta trükköztek az undercranking technikával - lásd Yuen Woo Ping korabeli munkáit -, itt még a lovagolós jeleneteket is lassabb sebességgel forgó kamerával rögzítették. Mindeközben az általam nézett VHS-kópián egy másik hősies küzdelem is zajlott a 4:3 transzfert felügyelő operátor és a lefelé csúszó kép között. Ennek a képernyő legalján elhelyezkedő feliratok látták a kárát. Ilyenkor jön jól a kizárólag idős HK-filmnéző mesterek által ismert "rokkant-felirat-olvasó kungfu szkill".


Az opuszt csak keménykötésű wuxia-sasoknak merném ajánlani, esetleg a tökkelütött tajvani akciófilmek kedvelőinek, illetve a Shaw Brothers Egyetem végzős nézőinek. Utóbbiak talán tudják, hogy a rendező-koreográfus Chui Fat egykoron a stúdiónál volt alkalmazásban mellékszereplőként, az eredeti BOSSZÚÁLLÓ SASOKban ő volt a tizenharmadik sas az utolsó sor jobb szélén.
Chui Fatot ne tévesszük össze Chung Fattal, a Sammo Hung oldalán gyakran felbukkant karakterszínésszel. Két C. Fat nem fér meg egy csárdában? Dehogynem: Chung Fat játssza Shinshu Szörnyet ---
Why must You kill me?