2017. május 9., kedd

THE MONSTER SQUAD (1987)

Fred Dekker, USA


A NIGHT OF THE CREEPS-t követően Fred Dekker ismét fergeteges hangulatú vígjátékkal rótta le tiszteletét a horror-történelem előtt, ezúttal magasabb költségvetésből, alacsonyabbra kalibrált korhatárral. A klasszikus Universal-szörnyek seregszemléjét nyújtó THE MONSTER SQUAD vérbeli ifjúsági kalandfilm a Spielberg-érában alkotó fiatal reménységtől. PG-13 ide vagy oda, a fejemet teszem rá, hogy ezt a DVD/Blu-ray-t a harmincas, negyvenes korosztály vásárolja. Majd kinőjük?


A producereknél "az Állj mellém találkozik a Szellemirtókkal" kezdetű mondókával házaló Dekker egy másik, akkor még ismeretlen csodagyerek segítségével csiszolta eladhatóvá ötletét. Az ugyanabban az évben bemutatott HALÁLOS FEGYVERrel rögtön a forgatókönyvírói tápláléklánc csúcsára katapultált Shane Blackről van szó, akinek larger-than-life, everything but the kitchen sink szerzői kézjegye lépten-nyomon tetten érhető a filmben.


Transzilvánia, 1887: a gonosz elemekkel rendületlen küzdelmet vívó Van Helsing professzor és csapata elveszíti a meccset Drakulával szemben. Suburbia, 1987: Drakula egy amerikai külvárosban veti meg a lábát. Nem sokkal utána a helyi múzeumból kisétál a kétezer éves Múmia. Egy férfi teliholdkor Farkasemberré változik. A mocsárból felbukkan a Fekete Lagúna kopoltyúsa. Amikor Frankenstein teremtménye is csatlakozik a társasághoz, minden készen áll arra, hogy egy mágikus amulett elpusztításával a kvintett és az őket irányító Soros György átvegyék az uralmat a Földön.


Vigyázat, gyerekek a fedélzeten!

A környéken egyedül az általános iskolás horrorrajongókból álló Szörnycsapat tagjai hisznek a természetfeletti lények létezésében, rájuk hárul a feladat, hogy megmentsék az emberiséget a pusztulástól. Deliria, 2017: én és a megboldogult Paul Naschy a szörnyeknek drukkoltunk.


A nyolcvanas évek amerikai fantasztikumának egyik divatos irányzatát (külvárosi kölykök vs. szörnyek) képviselő THE MONSTER SQUAD-ról a legelső pozitívum, ami elmondható, hogy nem ereszti bő lére mondandóját; a maga 77 percével (+stáblista) korának egyik legrövidebb nagystúdiós mozija lehetett. A rendhagyó játékidő arra engedne következtetni, a Tri-Star Pictures kivágatott belőle ezt-azt, ám erre rácáfol a kompakt szerkezet, a rendesen felskiccelt karakterek, egyszóval a mű teljessége. Mint a NIGHT OF THE CREEPS, a THE MONSTER SQUAD is a profizmus diadala a gagyi felett. Vagy fordítva. Dekker újfent rendkívül hatékonyan dolgozó rendező benyomását kelti, jelenetezései az akciófilmes dinamikát szolgálják. Tekintettel a célcsoportra (figyelemhiányos tizenhárom évesek), a túlpörgetett tempó indokolt. A finálé látványban Spielberg-produkciókkal rivalizál. Mondjuk Spielberg-produkciókban emlékeim szerint nem kurváztak le óvodás kislányokat fész-to-fész.


A díszletek, vizuális trükkök az akkori szemfényvesztés magasiskolája, Stan Winston maszkmesternek azonban újra kellett terveznie az ikonikus monstrumok kinézetét ahhoz, hogy elkerüljék a bírósági hercehurcát a jogtulajdonos Universal stúdióval. Amelyik elküldte Dekkert a fenébe... Majd két évtizeddel később előálltak a VAN HELSING-gel, a THE MONSTER SQUAD szívtől-lélektől megfosztott műanyag változatával. A kényszerű módosításnak leginkább Drakula itta meg a levét, én legalábbis minimum egy Lugosi Béla akcentust elvártam volna a kissé sápatagra (sic) sikerült figurától. A gyerekek kedvencét, Frankensteint megformáló Tom Noonan előtte Fogtündérként rémisztgette a felnőtteket Michael Mann sorozatgyilkosos thrillerében, AZ EMBERVADÁSZban.


"Mai szemmel" Dekker bájosan dedós munkája a filmtörténet két eltérő stílusú fejezetének állít emléket. Egyfelől óda az antik szörnyfilmekhez, kerülve a paródia csapdáját. Ahelyett, hogy viccet csinálna a retrográd témából (á la Mel Brooks), inkább megpróbál visszacsempészni valamit abból a gyermeki rácsodálkozást igénylő varázslatból, ami a korai, fekete-fehér alkotásokat jellemezte. A szentimentális álomvilág ajtaján a valóság rettenete csak elvétve kopogtat be, óvatosan, nehogy behallatszódjon a gyerekszobába a szülők veszekedése. "- Maga aztán sokat tud a szörnyekről! , hízeleg a csapat a német akcentussal beszélő felnőtt segítőjüknek. - Most, hogy mondod, valóban..." A kamera felfedi az öregúr csuklóján lévő Auschwitz-tetoválást. Mindenek felett a sokat tépázott rémalakok Dekker kezei között a méltóságukat megőrizve távozhattak a színről.


A THE MONSTER SQUAD ugyanakkor mégiscsak a gyorskaják és gyorsfilmek új (Reagan) korszakának a gyermeke. Shane Black itt szabadalmaztatta az egymást zrikáló fehér-fekete zsaruhaverokat ("Ez az ügy túl bonyolult, ember. Menjünk inkább tűzoltónak."), de az igazi truváj a frappáns egysorosokban gondolkodó Black&Dekker duó káromkodásokkal tarkított szövegeit kiskorú szereplők szájába adni, adandó alkalommal egy-egy lőfegyver kíséretében. A közelmúlt iskolai ámokfutásaira gondolva tragikomikus látni, hogy Fatkid, a film archetipikus kövérkéje akkor dicsőül meg, válik jelképesen férfivá, amikor osztálytársai szeme láttára életében először elsüt egy shotgunt.


A gyerekek amúgy jellegzetesnek nevezhető hollywoodi BMX-banditák, akik zsebpénzüket a fantasztikum oltárán áldozzák be. Stephen King Rules. A nemzeti össztermékében dőzsölő Amerikáról készült látleletben a Burger King, a Pepsi meg az Adidas is kap szponzorált reflektorfényt. Bezzeg az a goddamn templom zárva van, amikor kivételesen tényleg szükség lenne rá. ("Ne rugdosd a templomot, az olyan vallásos hely.") A termékelhelyezésnél azért akadnak mágikusabb popkult-pillanatok, például az a lélegzetelállító Panavision tabló,
amiben a kissrác a családi ház tetejéről távcsővel nézi a város autósmozijában vetített slashert (Groundhog Day Part 12. - a sorozat, amiben a baltás gyilkos újra és újra visszatér a sírból). A '80-as kúlság netovábbjaként, egy morált erősítő rock-video montázs keretében, a szörnyvadászathoz szükséges klasszikus kellékeket (karó, ezüstgolyó) technikaórán faragják ki, öntik formába. Már csak egy agitprop rap hiányzik. Várd ki a végét, és a stáblista alatt azt is megkapod.

Gotta stop those creatures, send them back to hell
Or there's no tomorrow, no saved by the bell.

A NIGHT OF THE CREEPS alapján nem volt számomra egyértelmű, miért ment tönkre idejekorán Dekker karrierje. A szintén megbukott THE MONSTER SQUAD-dal annyival közelebb jutunk a megfejtéshez, hogy a gyermeklelkületű író-rendező egy egyre cinikusabb hozzáállást megkövetelő bizniszben próbált érvényesülni ('87 nyarának horrorisztikus ifjúsági slágerfilmje a THE LOST BOYS volt - 'nuff said). "Hatalmas szíve van a filmnek, köszönhetően annak a törődésnek, amit Fred beletett. Ha az emberek nem mennek el megnézni, főbe lövöm magam" - Shane Black a premier előtt. Túlélte.