2012. február 12., vasárnap

THE HAUNTED COP SHOP 2 (1988)

Jeff Lau, 香港


"Két dolgot rühellek csak igazán:
a rasszizmust és a fehéreket."
(Jackie Cheung a HCS 2-ben)

Egy tipikus Jeff Lau mozi teljes mértékű kiélvezéséhez születni kell, lehetőleg Hong Kongba. E logika mentén nyugatról támadhatatlan a fickó, a LEGENDARY LA ROSE NOIRE-t vagy az EAGLE SHOOTING HEROES-t körülbástyázó kulturális nagy fal sziklaszilárd. Ahogy elnézem a friss filmográfiáját, még manapság is aktívan rombolja a közízlést, ilyen címekkel hogy KUNGFU CYBORG meg THE FANTASTIC WATER BABES. De most térjünk vissza azokba az időkbe, amikor Kádár még élt, a HK boxoffice-t pedig  A BETTER TOMORROW és a PRISON ON FIRE uralta.

A kezdetben újhullámos koproducerként ténykedő (THE IMP, COOLIE KILLER) Lau első rendezése egy horrorvígjáték, a THE HAUNTED COP SHOP, melyet az akkor még csupán sikertelen forgatókönyvíróként jegyzett Wong Kar Wai-jal közösen ír meg, a bevált hongkongi módszer szerint: a producer beterelte őket egy hotelszobába, és kaptak egy hetet, hogy előálljanak valami leforgathatóval.

Jeff Lau (rendőrkosztümben) és Wong Kar Wai
(a szemüveges) a HCS forgatásán

Kis gikszer, hogy éppen akkor zajlott a ’86-os focivébé, úgyhogy egész idő alatt azt nézték, mígnem az utolsó előtti nap rájuk telefonált a főnök. A HAUNTED COP SHOP sztoriját egyetlen éjszaka hozták össze. Ez egyébként meg is látszik rajta, mivel egy ingadozó színvonalú, menet közbeni kitaláltságot árasztó fércműről van szó. A film meglepő népszerűségnek örvendett, a nyugatról érkezett szörnyalakok (zombik, drakulák) taoista rémfolklórba való beágyazása újdonságként hatott az akkori közönségnek.


Hat hónappal később már mozikban virít a HAUNTED COP SHOP 2, aztán jött a hihetetlen OPERATION PINK SQUAD 2 (dévédén THUNDER COPS), és végül a MORTUARY BLUES zárta Jeff Lau „szellemes” korszakát.


Zavarbaejtő, amit Lau művelt ezekben az idióta, szexista viccekkel és hiperkinetikus, Sam Raimi féle horrorjelenetekkel teli low-büdzsé/high-energy filmekben. Markába röhögő cinikus tömegfilmes á la Wong Jing, vagy posztmodern zseni, akinek munkássága - nem viccelek - akadémikus körökben disszertációk tárgya? Egy biztos: a Wong Kar Wai által executive producelt HCS 2 ha nem is a legjobb, de az egyik legfergetegesebb HK-horrorvígjáték a nyolcvanas évekből. Gwailo legyen a talpán, aki a nyaktörő tempó mellett még a rosszul fogalmazott, nehezen olvasható (VHS-en néztem) angol feliratokat is követni tudja. Remaszterelt dévédére vele, de rögtön!


A város összes hivatalos szerve a rendőrség épületében tanácskozik, hogy megoldják a vámpír-problémát (az Adóhivatal embere felháborodva közli, hogy neki ehhez semmi köze, majd rájön, hogy épp itt az ideje a vámpírokat is megadóztatni!). Történt ugyanis, hogy az első részből átszivárgott néhány vérszopó zombi a folytatásba. A rendőrparancsnok a HAUNTED COP SHOP 1 töketlen párosára (Jackie Cheung és a nemrég elhunyt szomorú szemű komédiás, Ricky Hui) bízza az épület megtisztítását. Én hülye azt hittem, hogy a "cop shop" valami gumibotokat áruló üzlethelyiség, ám a megbízható szlengszótáramból kiderült: rendőrkapitányságot jelent.


A félsikernek mondható hadművelet után összetoborozzák a rendőrség legelfuseráltabb tagjait, hogy szellemírtásra képezzék ki őket (a film eredeti címének fordítása: „Szellemakadémia”). Az összes rendőrakadémikus észlény kap egy humoros intrót; a bájgúnár Rómeó (James Yi a RED PANTHER-ből, ez a faszi egy zseni!) például éppen egy sorozatgyilkos otthonában helyszínel, miközben kollégái az örsön a delikvenst vallatják, hová rejtette áldozata fejét. A csattanó felettébb rossz ízlésről árulkodik, de hát éppen ez a Jeff Lau-filmek egyik baja. Akarom mondani bája.


A lazán összefüggő szkeccsek már az elején darabokra törik a narratívát, a maradék meg villámgyorsan a szőnyeg alá lesz söpörve. A tettestárs ezúttal számtalan HK-klasszikus forgatókönyvírója, Barry Wong (CARRY ON PICKPOCKET, BALEKOK ÉS BANDITÁK). Valószínűleg neki köszönhető, hogy bár a humor-formula hasonlóan debil és csapongó, mint az első részben, ezúttal valahogy jobban klappol a dolog.


A brigádot egy kiürített katonai bázisra szállítják kiképzésre, ahol a tudtuk nélkül előzőleg vérszomjas szellemek randalíroztak. Egy szexi vámpír-rendőrnő által megfertőzött Ricky holdtöltekor rendszeresen szemfogakat ereszt, ő a feliratok szerint egy „farkasember-vámpír”. Aztán visszatér egy olyan karakter is, aki az előző részben látványosan hamuvá égett. - Én vagyok az ikertestvére, mondja. Ha John Woo-nak szabadott A BETTER TOMORROW 2-ben, akkor egy eleve nonszensz (moleitau) komédiában miért is ne?


A stáblistára érdemes kitérni, az ugyanis nem szokványos: az elején fel van tüntetve a producer, író, operatőr és a rendező, majd minden egyes szereplő felbukkanásakor öles fehér betűkkel megjelenik az adott színész neve.

J.Lau
Wong Kar Wai

Az hagyján, hogy igazi ensembléről lévén szó még harminc perc múltán is bejelentkeznek új karakterek a maguk felirataival, na de egy suspense jelenet kellős közepén kiírni a vámpírt alakító színésznő becses nevét...


Jeff Lauról amúgy tudni illik, hogy imádja a hatvanas évek kantoni filmjeit, azt hiszem ez a fajta stáblista akkor volt utoljára divatban. A Nyolc Halhatatlan paródia már a Stephen Chow féle A CHINESE ODYSSEY retro-fantáziáját vetíti előre. A két részből álló Majomkirály-feldolgozást Lau legösszeszedettebb munkájaként ajánlom megtekintésre, persze csak a megfelelő nyugtatószerek bevétele után.


Az előzménynél frenetikusabb folytatásban atmoszférikusra fényképezett akció-horrorjelenetek (a hajmosás közben felbukkanó vörös ruhás vámpír vagy az alagsori zombik támadása) csapnak össze a gagyi vígjátékkal, hogy aztán a végére a kettő elválaszthatatlanul eggyé váljon. A csatorna falán lógó vámpírt agyon akarják ütni az alatta futó erősárammal. A vámpír lábába kapaszkodó fickó önfeláldozó módon összehugyozza magát, ezzel zárva az áramkört. Társai imigyen adóznak emlékének: - Mostantól akárhányszor pisálok, rá fogok gondolni. A THE HAUNTED COP SHOP 2 a HK-bolondok aranya, tessék rá vigyázni.