2009. június 1., hétfő

COOLIE KILLER (1982)

Terry Tong, 香港


Hong Kongban kult, nyugatabbra alig ismert, a COOLIE KILLER a nyolcvanas évek egyik HK-alapvetése. Különösen időszerű ez a retrospektív most, amikor úgy tűnik, a SZÁMŰZÖTTEK-kel végleg kifutotta magát a gun fu. Terry Tong első rendezése olyannyira telibe találta a '"heroic bloodshed" lényegét, hogy az nagyjából úgy is maradt, ahogyan azt itt látni lehet: lojalitás és árulás, fegyver-fétisizmus, egy tragikus románc valahol a közepén, és stílusos, over-the-top akció az elejétől a végéig.


A Lucky Stars sorozatból ismert Charlie Chin (ő volt a 'jóképű') itt proto-Chow Yun Fatként kúl, bár már kissé rozsdás bérgyilkost alakít öttagú brigádja élén. Mikor a kizárólag külföldre dolgozó csapat egyik tagja hazatér a Japánban teljesített megbízásból, valakik elkezdik módszeresen levadászni őket. Chin egyedüli túlélőként visszavonul erőt gyűjteni szerény kezdetei helyszínére, a kuli-telepre (innen a cím), de sarkában már ott vannak a hangtompítós triádok, valamint egy kitartó zsaru, akivel a végére egészen megkedvelik egymást.
A rendőrt nem Danny Lee alakítja (azért ő is feltűnik, természetesen mint CID officer), és Charlie Chin színészileg sem egy Chow-kaliber, de ettől eltekintve egyáltalán nem nehéz meglátni a filmben a hét évvel később készült THE KILLER-t.


Az össznépi lövöldözéssel végződő rabló-pandúr-barátnő találkozás nagyjából úgy van összerakva, ahogyan John Woo filmjében - minő véletlen, a vágó az a David Wu volt, aki Woo legjobbjaihoz is asszisztált. A showdown kékhideg éjszakája a Johnnie To fanoknak nyújthat kellemes látványt, habár az itt prezentált Hong Kong egyáltalán nincs szépre esztétizálva, legtöbbször inkább úgy fest, mint a józsefvárosi piac zárás után.


A tehetséges koreográfus, Tony Leung Siu Hung (VASANGYALOK) igyekszik mindenhová valami kreatív kis truvájt betenni (görkorcsolyás üldözés), miközben a new waves kameramunka és vágás fittyet hány a bevett sémákra. Az erőszak ábrázolása az akkor dívó nihilista/realista attitűdhöz tartja magát (DANGEROUS ENCOUNTER, SAVIOR) : egy vécéző öregembert előbb forró vízzel nyakon öntenek, majd a hirtelen feltűnő bérgyilkos fejbe lövi a szerencsétlent. A jelenet egy magasból felvett plánnal fejeződik be, amiben baloldalon látjuk távozni a hitmant, valahol a kép közepén pedig ott fekszik holtan az öreg, letolt gatyával.


A DVD-ét kritikán aluli angol feliratokkal látták el, az eredeti befejezés csak a még rosszabb minőségű VCD-én látható*. Mivel a soundtrack lopott (Tangerine Dream, Carpenter stb.), a rendező pedig háromkategóriás szexfilmekbe temette karrierjét, egy színvonalasabb amerikai vagy európai újrakiadás igencsak kérdéses. A COOLIE KILLER továbbra is csak a HK-geekek meséiben fog szerepelni - Volt egyszer egy Heroic Bloodshed...


* A VCD-féle finisben a bérgyilkos/antihős Chin, mint aki jól végezte dolgát, elindul az esőáztatta éjszakába. A film az ő mosolygós arcának freeze framejével ér véget (lásd balra).
A DVD-változat már nem ennyire megengedő. Kétségkívül cenzori nyomásra, a "bűn és bűnhődés" problematikáját akkoriban úgy oldották meg a moziváltozatokban, hogy még mielőtt jönne a stáblista, öles betűkkel feltüntették, hogy a bosszúálló főhőst letöltendő börtönbüntetésre ítéli majd a bíróság (ez van kiírva például a THE BEASTS végén). A COOLIE KILLER írásbeli figyelmeztetés helyett egy alternatív befejezéssel rukkol elő: miután Chin leszámolt ellenségeivel...


besétál a képbe a zsaru


ráteszi Chin kezére a bilincset


The End

Nonszensz! Ugyanis rendőrünk a 75.percben ki lett iktatva a történetből,
a COOLIE KILLER pedig nem zombifilm.