2009. május 28., csütörtök

SIN IN THE SUBURBS (1964)

Joe Sarno, USA

A később pornográfiában is utazó Sarno majdnem-roughie melodrámájában, negyvenvalahány évvel a Született Feleségek előtt, az unatkozó kertvárosi feleségek ó-de-tragikus sorsáról rántja le a leplet. Egy igaz történet alapján.


Revolutionary Road

Nyugis szuburbia valahol Amerikában: a férjek búcsút intenek feleségeiknek, sietnek, hogy elérjék a héthuszonegyest. Sarno 7:22-kor rázoomol azokra a nőkre, akiket ezek a derék, keményen dolgozó férfiak hátrahagytak. Lisa portája előtt munkások dolgoznak, az egyik megkéri, hagy dugja be slagját kerti csapjába. Megengedi. A szomszéd Geraldine tinédzser lányának fiújával kezd ki. Eközben Yvette, a városrész egyetlen feslettnek tűnő nőszemélye élettársával közösen belekezd az évszázad bizniszének bizonyuló vállalkozásba: jó pénzért anoním szexklubbot szerveznek a környék háztartásbeli asszonykáinak.


Eyes Wide Shut
Elkészültének idején a celluloiderotika ártatlan macsófantáziákban merült ki, ezeknek a nudie cutieknak a parafrázisát a nyitó jelenetben lehet nyakon csípni. Yvonne a hozzá becsöngető végrehajtónak saját testével egyenlíti ki a számlát. A szarkazmus azonban rögvest heavy drámába fordul, mikor Geraldine tinédzser lányának ártatlansága kerül reflektorfénybe.

American Beauty

A kis cheerleader szombat estéjét először barátja teszi tönkre egy kis tettleges bántalmazással, aztán hazatérve rajtakapja szüleit egy orgia kellős közepén. Testi-lelki degradációja Yvonne körömlakktól bűzlő karmai között folytatódik. Nemcsak épülő prostituált-hálózatába szervezi be, de az élet pofonjaitól összezavart kiskorút szeretőjévé teszi. Az erkölcsi antiklimax az álarcos szexpartin megy végbe, a lány saját anyjának asszisztál egy nemi aktushoz. Mikor a felek rádöbbenek hová is süllyedtek, a filmszalag szinte szétszakad a szégyentől.


Desperate Housewife

Sarno az erotikus filmek NIGHT OF THE LIVING DEAD-jét csinálta meg, amikor glamour és mindenféle cécó nélkül kiteregette az Amerikai Álom mögött felgyülemlett szennyest. Az, hogy "erotikus" jelen esetben csak katalogizálásra alkalmas, hiszen a film kábé annyira szexi, mint egy vonatbaleset. A low-tech rendezés csiszolatlansága és az állandóan bömbölő kozmo-tribal (vagyis a jazz) talán zavaró lehet, de valójában ezek a tipikusan roughies kvalitások hozzák ki az 'elemi ösztönt' a szubverzivitástól sem mentes anyagból. Az alakítások is jobbak, mint ami ezen a szinten megszokott volt, a tinilányt játszó színésznő egyenesen briliáns!
A fehér, angolszász kispolgárság saját démonaival való szembesülése egy ideje újból téma lett az amerikai filmekben, a SIN IN THE SUBURS ennek a trendnek a pionírja, egy azok közül a kis off-Hollywood mozik közül, amik kitaposták az ösvényt és szinte észrevétlenül megváltoztatták a normákat.
----------------------
Egy filmtörténelmi képkocka: Yvonne szerepében Dyanne Thorne, vagyis ILSA (balra), Geraldine pedig Audrey Campbell, aki OLGA néven vonul majd be a grindhouse-köztudatba. Az Olga szériáról majd később...