2011. május 1., vasárnap

PURSUIT OF A KILLER (1985)

Taylor Wong, 香港
aka.
THE STING OF DEATH (1981)
Mou Tun Fei

(The English version is on Jack J's Backyard Asia. Big Thank You to Freddie in Hong Kong!)

Ennek a Shaw Brothers thrillernek a torzszülöttsége tálcán kínálja az alkalmat, hogy néhány szó erejéig kitérhessek arra a Mou Tun Fei-re, aki előtt talán még a FŰRÉSZ sorozat tizenéves rajongói is haptákba vágják magukat, hangosan énekelve a Felkelő Nap 731-es Házát. A "minden idők legkeményebb filmjei" féle épületes listákon gyakorta előkelő helyezést megszerző MAN BEHIND THE SUN bár nem kifejezetten horroristák számára készült, végül éppen ők váltak T.F. Mou történelemleckéjének az áldozataivá.  


Mou a hatvanas évek elején szülőhazájában, Tajvanon kezdett el rendezni, első két filmjét (DON’T CARE TO TELL YOU, END OF THE TRACK) rögtön be is tiltották. Egy rövid euro-trip után Hong Kongban találja magát, csatlakozik a Shaw Brothers-hez. Első SB-filmje a GUN (1977) a THE CRIMINALS true crime széria ötödik epizódjában kap helyet, szakmai hírnevét a következő évben bemutatott BANK BUSTERS-szel alapozza meg.


A Hong Kongban bűnöző illegális emigránsok történetét Mou forgatókönyv használata nélkül vitte filmre, a tudatosan taktikázó rendező még az asszisztensének sem árulta el, pontosan miről fog szólni a politikailag kényes sztori. Mivel kizárólag ő ismerte a már leforgatott muszterek sorrendjét, a Shaw Brothers felsőbb vezetése is csak a készre vágott filmmel volt kénytelen szembesülni. Sir Run Run Shaw végül engedélyt adott a bemutatására, kasszasiker lett, Mou az SB új fenegyerek-rendezőjévé válva 1980-ban elkészíthette a BANK BUSTERS szemi-folytatását, a stúdió történetének egyik legextrémebb filmjének számító LOST SOULS-t. Ez, valamint kosztümös wuxiája, a DEADLY SECRET lényegüket tekintve az elnyomás radikális formáját bemutató láger-mozik, vagyis a MAN BEHIND THE SUN ősei.


A LOST SOULS popularitása láttán az SB azon nyomban megbízza Mou-t, hogy ismét készítsen egy modern exploitationt ("szocio-realizmus", ahogyan ők annak idején nevezték), ezúttal a halálbüntetés témájában. A Southern Screen, Shawék hivatalos magazinja 1981 nyarán oldalakon keresztül hirdeti a THE STING OF DEATH angol címen készülő produkciót, a rendező: Mou Tun Fei.


A forgatás végén Mou-nak munkajogi vitája támad a stúdióval, és csapot-papot-filmet hátrahagyva a kommunista Kínába emigrál (!), ahol állami támogatással nekiveselkedik a MAN BEHIND THE SUN-nak. A THE STING OF DEATH befejezetlenül dobozban pihen, egészen 1985-ig.

Shawék ekkor felhozzák Mou Tun Fei filmjét a pincéből, visszahívják a ’81-es forgatás két főszereplőjét, Lo Menget és Sun Chient (mindketten a MÉRGES SHAOLINOK tagjai), és Taylor Wong rendezőt (BUDDHA’S PALM, SENTENCED TO HANG) bízzák meg azzal az őrült misszióval, hogy vadonat új filmet varázsoljon a THE STING OF DEATH tekercseiből. Pótforgatás és újraszinkronizálás segítségével Wong és a "Shaw Brothers Forgatókönyv Szövetség" (író gyanánt ez a kredit szerepel a stáblistán) átstrukturálja a történetet, aminek eztán már semmi köze sincs a halálbüntetéshez, van viszont lövöldözős finálé. A késztermék PURSUIT OF A KILLER címen kerül 1985 őszén a mozikba, ahol alaposan megbukik.


A gyors lefolyású, meglehetősen brutkó bűnügyi sztori a fent látható plakáttal ellentétben nem egy borotvával és magassarkú cipőben mászkáló szexi gyilkosról szól, aki leszámolni készül egy nem kevésbé szexi nőt pisztollyal sakkban tartó gwailóval (bárcsak!). Sokkal inkább egy Kínából átszökött, három fős alvilági társaságról, akiket rögtön az első közös ékszerrablásuk során elkap a rendőrség. Miután letöltötték a rájuk kiszabott börtönbüntetésüket, egyenként levadássza őket egy bőrkesztyűs alak. A harmadik bandatagot (Lo Meng lelkes, de borzasztó alakítása) a nyomozók idő előtt kiengedik a börtönből, hogy segítségével előcsalogassák a titokzatos gyilkost. Jelen formájában (VCD) a PURSUIT körülbelül 70%-ban a Mou által négy évvel korábban forgatott film anyagát tartalmazza.

THE STING OF DEATH
PURSUIT OF A KILLER


Ha nem minden figyelmünket Lo Meng frizurájának jelenetek közti stílusváltásaira összpontosítjuk, nem is olyan egyszerű felfedezni a régi - új közti különbségeket (by the way, egyetlen olyan angol nyelvű irományt sem találtam, ami leleplezte volna a turpisságot). A filmkészítők dolgát, egészen pontosan a ’85-ös stáb dolgát némileg megnehezítette, hogy a toldalékokban az eredeti tettest egy másik színésszel kellett behelyettesíteniük.


Szerencséjükre a suspense jeleneteket Mou Tun Fei a giallók stílusában vizualizálta (ezek a legjobb részek, egyébként), vagyis a gyilkos arca a játékidő jelentős részében takarásban marad, egyedül a vége fele keletkezik egy kis malőr a 2in1 találkozásából.


A menet közben felbukkanó sleazy szexszcénák nem idegenek Mou-tól, a rendező korábban erotikus filmet is szállított Shawéknak, majd jóval később, 1995-ben inkognitóban társrendezi a TRILOGY OF LUST-ot, egy hardcore cat.III pornót, amit széles körben bemutattak Hong Kongban, igaz csak cenzúrázott változatban. Hogy ne lógjon ki a lóláb, Taylor Wong is hozzáadja a maga szexjelenetét, és újraforgatja az eredetiben bizonyára még explicitebben megmutatott homo-erőszakot (a szodómia Mou filmjeiben rendszeresen visszatérő vendég).


Úgy zusammen, a PURSUIT OF A KILLER nem egy nagy szám, valószínűleg mindenki jobban járt volna, ha az archívumból inkább a BANK BUSTERS kerül elő. Tekinthetünk rá úgy, mint a hongkongi vágók szaktudását dicsérő érdekesség, vagy ha nem vagyunk ennyire elnézőek, akkor ez a szó szerinti fércmű nem más, mint Ázsia valaha volt leghíresebb stúdiójának utolsó, cinikus próbálkozása a filmgyártásra. Mindkét nézőpont jogos.