2014. február 22., szombat

WEB OF DECEPTION (1989)

David Chung, 香港


A nyolcvanas évek végére a tehetősebb hongkongi producerek, rendezők, színészek és triádfőnökök vagyona külföldi bankfiókokba vándorolt, az otthoni széfekben kanadai tartózkodási engedély lapult. A közelgő visszacsatolás kapcsán felmerülő létbizonytalanság közepette a filmipar eszeveszett tempóra kapcsolt; senki sem tudta megmondani, mi fog történni tíz év múlva, csak abban voltak biztosak, hogy addig kell ütni a vasat, amíg a kínaiak a tankjaikkal be nem vonulnak. Volt olyan hónap, hogy a város különböző pontjain egyszerre negyven különböző mozifilmet forgattak, a felét Andy Lau főszerepelésével. (Túlzás? A csúcstartó Lau '89-ben egy híján húsz filmben vitte a prímet.) A Film Workshop, vagyis Tsui Hark műhelyéből kikerült WEB OF DECEPTION egy felettébb praktikus 4 in 1 sztárparádé néhány népszerű színésznővel, emellett pénz körül forgó tematikájával ezeknek az előremenekülős, tőkefelhalmozó időknek a fekete/noir krónikása.


Jane, a ránézésre sikeres ügyvédnő (Brigitte Lin) a lejtmenetbe került hongkongi tőzsdepiac egyik nagy veszteseként Kanadában készül folytatni praxisát, amikor okirathamisítási ügylete miatt valaki megzsarolja 100 ezer dollárral. A bepánikolt, 1,6 millió dollárnyi adósságot felhalmozott nő a szintén nem éppen tisztességes módszerekkel dolgozó brókerére (Elizabeth Lee) gyanakszik - rögtön vissza is zsarolja egy alapos ICAC-ellenőrzéssel. A névtelen levél szerzője valójában a hosszú időn át hűséges és odaadóan dolgozó, de kanadai vízum hiányában hamarosan munka nélkül maradó titkárnője, May (Pauline Wong).


May megkéri lakótársát, Queenie-t (Joey Wong, a SZELLEMHARCOSOK gyönyörű kísértete), hogy az éjszaka leple alatt lopja el azt az 1,1 millió dollár készpénzt, amit előző nap a bróker vitt Jane luxusvillájába. Mivel Queenie-nek is sürgősen szüksége van 300 ezer dollárra, hogy börtönből szabadult ikertestvérének (Joey Wong) triád-tartozását kifizesse, belemegy a játékba. A pénzszagra egy fedél alá gyűlt némberek a piszkos anyagiakat patkányméreg, kés, balta és egy duplacsövű puska használatával kívánják lerendezni egymás között. A "két Joey Wong egy áráért" akció keretében vásárolt DVD 40 dollárba került. Az összegek hongkongi valutában értendőek.


Tsui Hark portfóliója a ROBOTPÁRBAJ sci-fijét követően egy Hong Kongban megint csak ritka madárnak számító műfajjal bővült: a suspense thriller. Furcsa mód a homlok egyenest eltérő hozzáállást megkívánó filmtípust Tsui ismét az akciófilmes David Chungra (ROYAL WARRIORS) bízta. A Hitchcock-homázsnak szánt WEB OF DECEPTION (a kínai cím megegyezik a PSYCHO-val) leginkább a suspense működésének elvében idézi a mestert. Vagyis: a néző mindvégig jobban informált, mint a szereplők, tudjuk, hogy a hulla a szekrényben van elrejtve, a vacsorajelenetnél pedig patkányméreg a fő fogás. Hitchcock bomba-teóriáján túl Tsuinak bombabiztos forgatókönyvet is biztosítania kellett volna, erre az apróságra azonban látszólag nem szentelt elegendő figyelmet a producer-zseni, aki a neki dolgozó íróktól minden harmadik percre egy új történést követelt meg. 


Az abszurd véletlenek és művi fordulatok szőtte hálóban tekeregő film (Web of Plot Contrivances) ennek ellenére képes lekötni a figyelmet, két, női magazinoknál is bevált okból kifolyólag: Sztárok & Stílus. Tsui Hark a fantasztikus PEKING OPERA BLUES után ismét a szebbik nemnek adta át a terepet, Waise Lee nem sok vizet zavaró detektívjét és néhány férfi statisztát leszámítva teljes mértékben ők uralják a showt. Az osztott képmezővel, illetve egy alkalommal próbababával (írd és mutasd:) 
megduplázott Joey Wong evil twin-je a legendás tajvani dívával, Brigitte Linnel csap össze, miközben az alulértékelt Pauline Wong (HER VENGEANCE) HK Film Awards-jelölt mellékszerepben nyújtja a legjobb alakítást. Az élvezeti értéket tovább növeli  az operatőri posztot is betöltő David Chung barokkos, HKSC-kék képi világot teremtő rendezése.


A játékidő előrehaladtával Chung a kamara-krimit egyfajta horrorisztikus fekete komédiába hajszolja, egészen a kilencvenes évek féktelen Cat.III thrillereinek a határáig. A bravúrosan felsnittelt jelenet, amikor Joey Wong, ajkán gúnyos mosollyal, kezében shotgunnal áll a ház bejárata előtt...


... anno az ehhez hasonló pillanatok miatt lehetett belehabarodni a hongkongi moziba (ekkor jött ki a Film Workshoptól John Woo THE KILLER-je is).

Szalonképes szereplői és aktuálisnak számító topikja ellenére a WEB OF DECEPTION hazájában csúfosan megbukott. Ahogy a szintén leszerepelt INTRUDER példája is mutatja, Hong Kongban sosem voltak vevők az ilyesfajta thriller-kezdeményezésekre. Utóiratként említsük meg: egyesek szerint a HK-fan Wachowski testvérek neo-noirja, a BOUND {FÜLLEDTSÉG} néminemű egyezést mutat a WEB OF DECEPTION-nel, mind tartalmában, mind stilisztikailag ->