Corey Yuen Kwai, 香港
Megannyi kosztümös szerep után Jet Li-t Yuen Kwai modernizálta a BODYGUARD FROM BEIJING-ben. Kevin Costner Több mint testőrének langyoska kanto-kópiáját a két Yuen „testvér”, Kwai és Tak különleges akciókoreográfiája pezsdítette fel, némiképp feledtetve azt a tényt, hogy Jetet hiába hozták össze ’94 legszexisebb hongkongi színésznőjével, úgy állt neki Christy Chung, mint shaolin pap kezében az akusztikus gitár. A relatív sikertelenség ellenére pár hónappal később ismét összejött a NEW LEGEND OF SHAOLIN-nal már egyszer bizonyított Jet Li/Tze Miu/Yuen Kwai/Yuen Tak/Wong Jing aranycsapat, és elkészült Li máig legalulértékeltebb munkája, egy olyan mainstream akciófilm, amihez hasonlót (szomorú sóhaj) már nem nagyon csinálnak se Hong Kongban, se sehol.
Kung Wei (Jet Li), a pekingi titkosrendőrség téglája éppen bevetésen van, hamisított útleveleket vesz át gengszterektől egy félreeső sikátorban. Közben alsó tagozatos fia (Tze Miu) megnyerni készül a hatalmas stadionban megrendezett wushu-bajnokságot. A két helyen zajló akciójelenet ügyesen össze van vágva, már itt kitűnik, hogy Wong Jing ide vagy oda, ezt nem csak úgy, menet közben hányták oda a vászonra, á la HIGH RISK.
A tisztes szegénységben élő, igazi foglalkozásáról mit sem sejtő kis famíliáját Kung elhagyni kényszerül, mikor megkapja legújabb feladatát: szöktesse Hong Kongba a börtönbe zárt gengsztert (a tajvani akcióguru, Blacky Ko), majd az imigyen megszerzett respekt segítségével épüljön be a férfi triádbandájába. Ez az a pont, ahol Wong Jing, a forgatókönyvíró végre leteszi névjegyét: a történetvezetés együgyű és logikátlan, a karakterek elnagyoltak. A végig ballonkabátban, fekete napszemüvegben és fehér kesztyűben nyomuló triádfőnök (Yu Rong Guang) színtiszta karikatúra, ám a kabátujjból ki-be csusszanó fehér villámkezek egészen új perspektívát nyitnak Yuen Kwai rövid mozdulat-montázsokból összeállított comic book koreográfiájának.
Kung immáron egy hongkongi rablóbanda tagjaként részt vesz egy litván bombakereskedőkkel lefolytatott össznépi lövöldözésben, majd megmenti az őt üldöző nyomozónő (Anita Mui) életét. Odahaza erről persze mit sem sejtenek, egészen addig, amíg Anita el nem látogat a családhoz. Mui szuggesztív személyisége és a Yuen Kwaitól meglepő finomságú rendezés valahogy eladja a halálosan beteg anyát felvonultató drámát,
A szürkére fényképezett kommunista Kínából ismét a neonfényes Hong Kongba utazunk, ahol némi forgatókönyvírói csűrés-csavarás után Jet, Tze Miu és a bandafőnök egy asztalnál kötnek ki. Tudván, hogy identitásuk felfedése az életükbe kerülhet, Jet idegenként kezeli a fiát. Ekkor a főnök, amolyan tesztként, fogja a kisfiú fejét, és beledolgozza az üvegasztalba. Ehhez hasonló jelenetet Hollywoodtól sosem fogsz látni.
Bizony, a MY FATHER annak a kihalás szélére került Hong Kong Cinemának a produktuma, aminek a hongkongi/tajvani közönség kegyeinek elnyerése még sokkal fontosabb volt, mint a görcsös megfelelési kényszer valamelyik nagy külföldi stúdió forgalmazójának (ennek elrettentő példájaként lásd Yuen Kwai SO CLOSE-ját). Ez esetünkben azzal jár, hogy családi mozi létére ultraerőszakos, és benne van az akkortájt készült minőségibb HK filmekre jellemző (A CHINESE FEAST, LOVING YOU, FULL THROTTLE) erős érzelmi töltet, ami képes összetartani a helyszínek között zűrzavarosan cikázó akciózásokat.
Jet Li karizmája átütő, Tse Miu a legjobb gyerekszínész, akit hongkongi filmben valaha láttál. A NEW LEGEND OF SHAOLIN apa-fia teamjét a DRUNKEN MASTER 2 lábmunkájával kombináló finálé a szembetűnő drótozás ellenére is szenzációs. Yuen Kwai könnyen felismerhető, stílusos rendezése alighanem szemforgatásra készteti a nyugati akciókultúrán nevelkedett nézőket (absztrakt kontinuitás és egyéb apróságok), pedig alaposan leiskolázta kortársait - nyomában sem Ching Siu Tung (DR.WAI), sem Yuen Woo Ping (BLACK MASK) nem tudott ennyire komplett és szórakoztató Jet Li produkcióval előállni.
Nb.: a THE ENFORCER-re keresztelt, alaposan megnyirbált és áthangszerelt változattól óvakodjunk, csakis a hongkongi lemez tartalmazza az eredeti művet.