Nem biztos, hogy jó ötlet volt a Fantasy Film részéről egy olyan címmel indítani a Universal Horror Classics sorozatát, ami egyrészt nem kifejezetten horror, másrészt a borítón beígért „együtt láthatjuk Boris Karloffot és Lugosi Bélát” sem teljesen kóser. A két legenda egyszer sem találkozik a film 68 perce alatt. Ezeket leszámítva az idén hetven éves FEKETE PÉNTEK egy korrekt kis science-noir annak a Curt Siodmaknak a tollából, aki az itt pedzegetett témákat (kettős személyiség, agyátültetés) újrakamatoztatva világhírnévre fog szert tenni Donovan agya című novellájával, valamint A FARKASEMBER (1941) és több más ismert science-fiction/horror forgatókönyvírójaként.
„A híres irodalomtudóst, Kingsley professzort péntek 13.-án autóbaleset éri. Legjobb barátja, Dr. Sovac (Boris Karloff), az agysebészet szaktekintélye kockázatos vállalkozásra szánja el magát. Egy másik ember agyát ülteti át Kingsley koponyájába. A donor pedig nem más, mint a közismert és rettegett bűnöző, Red Cannon (Stanley Ridges). A műtét kiválóan sikerül, a tudós hamarosan felépül. Ám környezete rémülten tapasztalja, hogy magatartása különös módon megváltozott. A hajdan oly szelíd és megfontolt egyetemi tanár most ördögien ravasz, agresszív érdekemberként viselkedik. Ráadásul amerre csak megfordul, véres gyilkosságok történnek. Orvosát azonban mindez cseppet sem zavarja, mert tudja, hogy az agy az emberéleteknél is értékesebb titkokat rejteget számára.” -FF
A szinopszist olvasva joggal kérdezhetnénk, hol jön a mi Bélánk a képbe? Nos, ő Red Cannon ellenlábasaként van mérsékelten jelen, a nem kifejezetten hálás gengszter szerep már előre vetíti szegény Lugosi sírig, pontosabban Ed Woodig tartó karaktergyilkosságait. Még egy PLAN 9 momentuma is akad, amikor hátulról látjuk beszélni, de dialógusát kisatírozták! Ez tehát nem az ő napja, de még csak nem is az akkoriban őrült doktor szerepekkel elhalmozott Karloffé, hanem egy kevésbé ismert karakterszínész, Stanley Ridges viszi el a balhét. Az irodalomtudós/bűnöző teljesen különböző személyiséggel felruházott figuráiban a korabeli filmtörténet egyik legjobb Jekyll & Hyde-jaként brillírozik - igazi meglepetés ilyen kvalitású alakítást találni egy futószalag B-filmben.
A hardboiled gengsztertörténetbe ültetett tudományos-fantasztikum enyhén szólva furcsa párost alkot, szerencsére Arthur Lubin (AZ OPERAHÁZ FANTOMJA, 1943) az akkor még gyerekcipőben járó film noir esztétikát többször megidéző, biztos kezű iparosmunkája annyira gyors tempóban viszi a dramaturgiát, hogy a dolog megmosolyogtató abszurditása legfeljebb csak utóízként van jelen.
Remélhetőleg folytatódni fog a Universal Horror DVD-sorozat olyan klasszikusokkal, mint a THE BLACK CAT (az igazi Karloff-Lugosi meccs!), addig viszont nem is rossz választás a FEKETE PÉNTEK, melynek hazai megjelenése szépen felújított monokróm képpel érkezett, nuku extrával (a különleges mozibemutató a Lugosit hipnotizáló doktorral igazán elférhetett volna a lemezen). A felirat magyar szövege egy-két félreértett mondattól eltekintve rendben van, kifejezetten szimpatikus, hogy meg sem próbálkoztak a szinkronnal.