David Lam/Yuen Tak, 香港
A Tajvanon játszódó, hongkongi gyártású Rendőrök vs. Gengszterek akciófilmhez az ügyvezető producer előéleténél keresve sem találhattam volna fondorlatosabb bevezetőt. A tajvani Yang Teng Kuei fiatalkorában bérgyilkosként kereste kenyerét, majd miközben tovább ápolja kapcsolatait az alvilággal, befektetőként a film és könnyűzene területén ér el sikereket. Ő bábáskodott például a tökkelütött tajvani akciófilmek egyik sarokköve, a PINK FORCE COMMANDO felett (1982).
1985-ben Yangot három év letöltendő fegyházra ítéli a bíróság alvilági kapcsolatai miatt. A börtönben rabtársaival létrehozzák a Tian Dao Meng (~Mennyei Törvények) nevű szövetséget, azzal a szándékkal, hogy a szigetország összes gengszterjét egyesítsék a szárazföldről beszivárgó kínai triádokkal szemben. A mára az ország harmadik legnagyobb szervezett bűnözői csoportjaként számon tartott Tian Dao Meng vezetői legális tevékenységet folytató üzletemberek, akik az illegális pénzekből, elsősorban kaszinók üzemeltetéséből gründolt cégeik profitját a tagok között osztják vissza. {Nálunk ezt nem Andy Vajna Üzleti Modellnek hívják?} A filmbarát Yang szabadlábra kerülése után Hou Hsiao Hsien rendező történelmi drámájába fektet pénzt, kihúzva a produkciót a csávából. A CITY OF SADNESS Tajvanon és Velencében elviszi a fődíjat, ám a szervezett bűnözés elleni nyomozókat ez nem hatja meg, és újból őrizetbe veszik a producert.
A kilencvenes évek elején a kábeltévé-szektorban is érdekelt médiamogul egy időre önkéntes száműzetésbe Hong Kongba távozik, ahol Jet Li/Wong Jing kasszasikereket finanszíroz (HIGH RISK, THE NEW LEGEND OF SHAOLIN), és Danny Lee cégének, a Magnumnak a filmjeit prezentálja (a Cat.III klasszikus THE UNTOLD STORY, ORGANIZED CRIME AND TRIAD BUREAU, CITY COP stb). A "tajvani szórakoztatóipar keresztapája" (rehabilitálása után a Kábelszolgáltatók Fejlesztési Szövetségének elnöke) 2013-ban hunyt el agyvérzésben, temetésén Tajvan vezető politikusai is lerótták tiszteletüket. Sokkal tartoztak neki.
/További olvasmány a témában: HK Gangszta./
Van tehát egy "maffiózónk", aki egy magát rendőrnek képzelő producer/színész filmjét mutatja be.
1985-ben Yangot három év letöltendő fegyházra ítéli a bíróság alvilági kapcsolatai miatt. A börtönben rabtársaival létrehozzák a Tian Dao Meng (~Mennyei Törvények) nevű szövetséget, azzal a szándékkal, hogy a szigetország összes gengszterjét egyesítsék a szárazföldről beszivárgó kínai triádokkal szemben. A mára az ország harmadik legnagyobb szervezett bűnözői csoportjaként számon tartott Tian Dao Meng vezetői legális tevékenységet folytató üzletemberek, akik az illegális pénzekből, elsősorban kaszinók üzemeltetéséből gründolt cégeik profitját a tagok között osztják vissza. {Nálunk ezt nem Andy Vajna Üzleti Modellnek hívják?} A filmbarát Yang szabadlábra kerülése után Hou Hsiao Hsien rendező történelmi drámájába fektet pénzt, kihúzva a produkciót a csávából. A CITY OF SADNESS Tajvanon és Velencében elviszi a fődíjat, ám a szervezett bűnözés elleni nyomozókat ez nem hatja meg, és újból őrizetbe veszik a producert.
A kilencvenes évek elején a kábeltévé-szektorban is érdekelt médiamogul egy időre önkéntes száműzetésbe Hong Kongba távozik, ahol Jet Li/Wong Jing kasszasikereket finanszíroz (HIGH RISK, THE NEW LEGEND OF SHAOLIN), és Danny Lee cégének, a Magnumnak a filmjeit prezentálja (a Cat.III klasszikus THE UNTOLD STORY, ORGANIZED CRIME AND TRIAD BUREAU, CITY COP stb). A "tajvani szórakoztatóipar keresztapája" (rehabilitálása után a Kábelszolgáltatók Fejlesztési Szövetségének elnöke) 2013-ban hunyt el agyvérzésben, temetésén Tajvan vezető politikusai is lerótták tiszteletüket. Sokkal tartoztak neki.
/További olvasmány a témában: HK Gangszta./
Van tehát egy "maffiózónk", aki egy magát rendőrnek képzelő producer/színész filmjét mutatja be.
A HK-filmvilágban egy kicsit is járatosabbak előtt Danny Lee nem szorul bemutatásra. A Shaw Bros. társulatában kezdő (Olajember) Lee ekkor már több mint egy évtizede van szolgálatban a vásznon önfejű rendőrként, teljesen függetlenedve az aktuális trendektől. A kitűnő LAW WITH TWO PHASES-ben Lee Sir még egy rögvalóságba ágyazott típusfigura, aztán jött harmincszor ugyanaz a szerepkör, John Woo messze földön híressé vált THE KILLER-je és a rágógumi reklám.
Az ASIAN CONNECTION a magát sikeresen beskatulyázó főszereplő rendőri túlkapásokhoz, motorbicajokhoz és klasszikus amerikai zsarufilmekhez fűződő rajongásának megnyilvánulása, egy power balladával felvezetett polisz-fantázia. A filmtörténetben sem mindennapos önmegvalósítást végre hajtó Lee fatalizmusa azért maradt a régiben: - Normális ember nem megy zsarunak. panaszolja kollégájának. '97 után az sem biztos, hogy a közbiztonságiakhoz felvesznek.
A visszacsatolás közeledtével több hongkongi akciófilmben szövetkeztek kantoni és mandarin nyelvjárást beszélő rendfenntartók, hogy az eltérő munkakultúrából fakadó kezdeti nézeteltérések rendezését követően a kölcsönös megbecsülés zászlaja alatt közösen számoljanak le a gonosztevőkkel (RENDŐRSZTORI 3, ROCK'N’ROLL COP, MY FATHER IS A HERO). Az ASIAN CONNECTION pontosan ezt az utat járja be, csak éppen nem a népköztársaságiakkal szűri össze a levet, hanem a republikánus tajvaniakkal.
Hongkongi rajtaütés során a drogcsempész meglép a rendőrség 5 millió dollárjával, maga után hagyva a halálra késelt téglát. Az elbaltázott akcióért felelős nyomozót (Danny Lee) és beosztottját (Michael Chow) Tajvanra küldik „papírmunkára". Ott pár órán belül véletlenül belebotolnak említett drogcsempészbe, felforgatják a belváros közlekedését, Chow beépül a helyi alvilágba, Lee oda-vissza káromkodásokat követően összemelegedik a tajvani rendőrkapitánnyal, színre lép egy késdobáló jakuza szumóbirkózó alkatú csatlósával, bekerül a képbe két dél-amerikai gwailo (nb. Tajvan az ázsiai drogkereskedelem átrakodóhelye, ahol különböző nemzetiségű szindikátusok üzletelnek egymással), végül irány a végső összecsapások kedvelt helyszíne, a külvárosi raktártelep. Nagyjából ennyi a program a bő kilencven percre, mely alatt még az olyan forgatókönyvírói sallang, mint a HK-nyomozó és a tajvani rendőrlány között bimbódzó vonzalom is sutba vágódik a bűnüldözés kedvéért.
Anélkül, hogy Kirk Wong hasonló police procedural jellegű filmjeivel versenyre tudna kelni, vagy bármi újat felmutatna a témában, a feszes tempó, a vezető színészek közti együttműködés és néhány akciójelenet elviszi a balhét. Ez az a fajta B-típusú zsarufilm, amiben az elhagyatott vasútállomáson is akad egy kulcsra kész krosszmotor, amire a főhős nagy igyekezetében felpattanhat. A tajpeji csúcsforgalom kellős közepén leforgatott autós-motoros üldözés és a nyolcvanas éveket idézően összecsapott finálé mellett a társ-rendező/koreográfus Yuan Tak (VASANGYALOK 2) szakértelmét a vendéglői jelenet dicséri. A háromkategóriás besorolást elkerülendő, kissé megkurtították a hongkongi cenzorok, a vágatlan változatban a fejbe lőtt gengszter agyvérzése a sütőlapon készülő bifsztekkel folyik össze.
Danny Lee oldalán megfordult már Chow Yun Fat és Stephen Chow, most a Chowk legnagyobbikát, a termetes Michael Chowt osztotta be maga mellé. A színész nem sokkal később Jackie Chan nyomdokaiba lépve eljátszotta a CITY HUNTER '96-os változatának főszerepét. (...? Sebaj, én sem láttam a MR. MUMBLE-t.) A buddy-cop páros nem a nagyszerű alakításaik okán működik, épp ellenkezőleg: az álomszerepébe néhol belepirulni látszó Lee mellé emberileg valahogy passzol a gengszterek közé beépült rendőrt meglehetős idétlenséggel hozó Chow. Az utolsó közös képkockájuk priceless.
A kevésbé mozgalmas, ám annál jobb forgatókönyvvel készült THE CASE OF THE COLD FISH-t követő ASIAN CONNECTION-ben nem fognak csalódni az akkori HK-felhozatal (LOVING YOU, BIG BULLET) kedvelői, tucatfilm létére valamivel az átlag felett teljesít. Bónuszként a helyszíni hangrögzítéssel készült produkcióban hallhattuk talán először Danny Lee igazi hangját - addig egy férfiasabb orgánummal rendelkező szinkronszínész mondta fel a dialógusait. A bemutató után két hónappal a Magnum már küldte is a mozikba következő nagyvárosi zsaruopuszát, a CITY COP-ot. Nem lehetett véletlen a kapkodás, a királyi alkalmazásban lévő közszolga-alteregójához hasonlóan Danny Lee tényleg azt hihette, hogy '97-től kezdve már nem fog olyan jól menni a bolt, mint régen.