2011. augusztus 24., szerda

BIG BULLET (1996)

Benny Chan, 香港


City on Fire. Ha hinni lehet az ott készült akciófilmeknek, Hong Kong városát már rég „turistáknak nem ajánlott” háborús övezetté kellett volna nyilvánítani. Az ékszerüzleteket AK47-esekkel felvonuló mandarinok fosztogatják, a kávézókban pisztolypárbajokat szolgálnak fel desszertként, az utcákon csellengő suhancok bandákba verődve amortizálják le egymás triádbandáit. Ebben a hetvenes évek poliziescóira emlékeztető miliőben játszódik a BIG BULLET, Benny Chan első gesztusa a hongkongi akcióthrillerek hollywoodizálása felé. Ez az igyekezet végül odáig fajult, hogy Hong Kongban elsőként egy amerikai kommerszfilm (CELLULAR) hivatalos helyi remakejét is elkövette (CONNECTED). Amikor először láttam a BIG BULLET-et még ’96-ban, rögtön arra gondoltam: ebből a Chanból lesz majd valaki… Hát lett.


A mai hongkongi  faiparban  filmiparban komoly tényezőként jegyzett rendező neonfény, síküveg és product placement uralta plázamozi világában a két Michael, Mann és Bay ráz kezet egymásnak. Kettejük már eleve ízléstelen képi világát gyatrán dramatizált 'high concept' forgatókönyvek súlyosbítják. A műfaj nem számít: lehet thriller (DIVERGENCE), sci-fi (CITY UNDER SIEGE), Jackie Chan (NEW POLICE STORY) vagy akár nagyköltségvetésű wuxia (SHAOLIN), az eredmény mindig... nos, elég annyi, hogy közülük feltűnően sokan találták meg útjukat a magyar videoforgalmazásba. BRUTÁLIS DUÓ, CSODAZSARUK HONGKONGBAN, ROB-B-HOOD, HALÁLOS ÖSSZEFONÓDÁS. Azt hiszem kijelenthető, hogy az idén 15 éves, jó helyen / jó időben, vagyis a lövöldözős zsaru-zsáner hiánycikké válásának idején kilőtt BIG BULLET-nél Benny Chan aligha fog jobbat produkálni a közeljövőben.


Zsaruklisék Nagylexikona, ötödik oldal, nyolcadik szócikk: a lefokozott szuperhekus.
Billt (Lau Ching Wan), a tehetséges, de rossz temperamentummal felfegyverzett nyomozót - miután inkompetens felettese őt teszi felelőssé egy balul sikerült rajtaütésért - utcai járőrszolgálatra osztják be. Az EU (Emergency Unit) tagjaként rögtön az első munkanapján egy nagyszabású lövöldözés kellős közepén találja magát, a célpont az Interpol egyik helyi tisztségviselője. Bill felismeri a Professzort (Anthony Wong) és bandáját, akik a cafatokká lőtt interpolos leszakadt kezét magukkal viszik a helyszínről.  A ráadott fakabát alatt is vérbeli nyomozónak maradó Bill informátora segítségével rájön, hogy a Prof az éj leple alatt újabb akcióra készül, már csak változatos összetételű járőrcsapatát kell meggyőznie, hogy szegjék meg a szabályzatot és hivatali kisbuszukkal eredjenek a bűnbanda nyomába.


Anthony Wong és a MY FATHER THE HERO-s tikkjeit magával cipelő Yu Rong Guang napszemüveges bad guy prototípusai ellen egy szintén reprezentatív jelleggel kiválogatott közrendőr brigád veszi fel a harcot (az eminens kocka, a nyugdíjazás előtt álló öreg, a fegyverbuzi gyógyegér, a kompjúterzseni aranyoskám), élükön a LOVING YOU után ismét akcióhős szerepbe csomagolt Lau Ching Wan-nal. Harcművész-szakkörösök és kantopop háttérrel rendelkező plakátfiúkkal ellentétben Lau sem fizikumával, sem jóképűségével nem tud visszaélni, de még csak nem is az a bohóc típus, annak ellenére, hogy beletukmálták egy rakás meglehetősen gyatra vígjátékba. Ő egyszerűen csak egy baromi jó színész, akit előnytelen kinézete miatt a rendezők általában ambivalens, realisztikusabb figuraként jelenítenek meg a vásznon. Éppen úgy, mint a BIG BULLET-ben. A megbízható karakterszínészekből merítő film még azt a luxust is megengedi magának, hogy a szintén kiváló kvalitású Francis Ng-t eltegye láb alól a tizenötödik percben.


A bombasztikus szintetizátorzenével megtámogatott akciószekvenciák csak szusszanásnyi szünetekre parkolnak le (mindig ki van írva, mennyi a vekker – mint valami ámeriken eksön pikcsörben), az ártalmatlan humorú karakterépítgetés után már robognak is tovább a következő belvárosi helyszínre törni-zúzni. A fogolyszabadítás vagy az éttermi mészárlás körüli robbantásokat és üldözéseket forgatási engedély nélkül vették fel a nyílt utcán, a végén magának a stábnak kellett menekülnie az igazi rendőrök elől.


Mint egy Jackie Chan mozi!” – jegyzi meg az egyik szereplő, mintha tudatában lenne, hogy Jackie ennek a filmnek a láttán szerződteti le névrokonát új házi rendezőjének. A világ leghosszabb kifutópályájával rendelkező repülőterén zajló haddelhadd - egy felszálló katonai repülőgép belsejében és tetején - a hollywoodi iparosság tudományát egy DIE HARD 2 kalózvécédé segítségével elsajátítani próbáló Benny Chan keze munkáját „dicséri”. A Kirk Wongosan indult film realitásérzéke ekkor már bőven mínuszban van, és inkább hasonlít a POLICE STORY 4-re.


Miért nem mész tűzoltónak?” – ezt egy másik, szintén jövőbe látó karakter mondja Lau Ching Wannak, aki a következő évben tűzoltóegység hősies parancsnokát fogja alakítani a LIFELINE-ban. Johnnie To filmjének csapatmunka-dramaturgiája nagyjából megegyezik a BIG BULLET-ével, tűzben edzett VHS kazettáik akár testvérek is lehetnének ---



A BIG BULLET és korának másik heist-zsarufilmje, Ringo Lam FULL ALLERT-je nemcsak Lau Ching Wan-on osztozik, de a "’97 szindrómán" is, két teljesen eltérő konklúzióval.  Ennek ágyaz meg a bilincsbe vert Ru Yong Guang és az éppen lefokozott detektív találkozása a liftben. Ru hangosan elkezd mandarinul énekelni egy börtöndalt, majd megvetően kiosztja az őt fitymáló Laut: „Mi van haver, nem tudsz mandarinul? Jobb lesz ha megtanulsz, különben megnézheted magad.” (Lau válaszul bebasz neki egyet.) Anthony Wong olaszul káromkodik,  megbízójuk egy amerikai gengszter.


A hongkongi átlagpolgárok attribútumaival felruházott hősök a nyugat és kelet közé ékelt városállam letéteményesei, egy olyan team, ami felülbírálva a vezetőség parancsait, leleményességével, akaratával képes megoldani és túlélni a legrázósabb helyzeteket is. 1997 utánra való stratégia 1996 közönségének, akik – és itt jön egy csavar a történetben – a hasonló üzenetet illegális triádlétbe burkoló YOUNG & DANGEROUS sorozatot részesítették előnyben a közúti rendőrség hősiességét bemutató BIG BULLET-tel szemben. A filmiparban egyre több fejcsóválást kiváltó, akkor éppen a harmadik részénél tartó Y&D elleni protestszavazattal is felér, hogy az elképesztő nézőszámokat magáénak tudó triádszéria egyik reklámarca, Jordan Chan kapta a jogkövető magatartáshoz leginkább ragaszkodó rendőr szerepét. Az epilógus, melyben kiderül, hogy fiatal és veszélyes öccse valójában beépített zsaru, már-már agitprop jellegű.


A műfajának kereteit még csak mutatóban sem feszegető közönségfilmet talán éppen pozitív szemlélete miatt szinte minden kategóriában jelölték a HK Film Awards-on. A legjobb vágás díját vitte el, megérdemelten: a Golden Harvest veteránja, Peter Cheung (az összes Jackie Chan és Sammo Hung klasszikust ő editálta) vágóasztali munkája olajozza gördülékennyé ezt a polisz-fantáziát.