Az alábbi történet szereplői valós személyek. Az érintettek védelmében a neveket megváltoztattuk. Bármilyen hasonlóság a valósággal csak a véletlen műve.
„Sometimes You don’t want to do it... but You have to do it.” – Simon Yam
1990-re Hong Kong - Bollywood és Hollywood mellett - a világ harmadik legnagyobb és legsikeresebb filmiparává nőtte ki magát. Egy aránylag jól teljesítő produkció legalább a háromszorosát hozta vissza bekerülési költségének csak odahaza, a külföldi forgalmazás és videójogok még ennél is busásabban jövedelmeztek. Az utcán forgató stáboktól rendszeresen védelmi pénzt szedő triádok mindig is ott voltak a filmgyártás peremén, de ekkor már komolyabban is elkezdtek érdeklődni az üzletág iránt. A számukra is imponáló A BETTER TOMORROW (SZEBB HOLNAP - John Woo, 1986) diadalmenete után egy legális mozivállalkozás egyrészt kiváló pénzmosási lehetőségnek tűnt, másfelől a kellően nagy egóval rendelkező bandafőnökök az imázsépítés csábító eszközét látták meg az akciófilmezésben. Illegálisan megszerzett jövedelmek milliói jutnak be a filmpiac vérkeringésébe, a Hong Kong Cinema ismét aranykorát éli.
De megvolt ennek az árnyoldala is, a nyolcvanas évek második felében megkezdődik a hongkongi film látványos „gengszterizálódása”. (A reklám után visszajövünk.)
De megvolt ennek az árnyoldala is, a nyolcvanas évek második felében megkezdődik a hongkongi film látványos „gengszterizálódása”. (A reklám után visszajövünk.)
Több botcsinálta producer az otthonról hozott alvilági módszereit használva próbálta megnyerni magának a legkelendőbb sztárokat, rendezőket. Ha egy kiszemelt művész visszautasította ajánlatukat, erőszakot alkalmaztak: Amy Yip, az erotikus filmek legnagyobb húzóneve rendőri védelem alá került, miután halálosan megfenyegették. Egy vezető színésznőt a forgatás alatt szobafogság alatt tartottak, majd saját magának kellett kifizetnie a beígért 150 ezer hkdollárnyi gázsit. Chow Yun Fat-ot és Johnny Mak rendezőt elrabolják, Eric Tsangot és Wong Jinget többször is összeverik.
A legpofátlanabb gengszter az 1962-es születésű Big Circle tag, Chan Chi Ming volt. A filmezéshez a fegyvercsempészet felől érkező Chan emberei pisztolyt szegeznek Andy Lau menedzserének a fejéhez. Ennek egyenes következménye a HONG KONG GODFATHER (1991), Andy Lau kénytelen kelletlen főszereplésével.
A HONG KONG GODFATHER-hez hasonló, úgynevezett Big Timer gengszterdrámák a heroic bloodshed akciófilmek alműfajaként jelennek meg a színen, forgatókönyveik egy-egy hírhedt alvilági figura felemelkedését és hősies bukását mesélik (sic) el. Talán a legismertebb ezek közül az 1991-ben óriási közönségsikert arató TO BE NUMBER ONE, ami megkapta a legjobb filmnek és forgatókönyvnek (Johnny Mak) járó Hong Kong Film Awards-okat. A háromkategóriás true crimer a térség első számú drogbárójának, a '91-ben rákban elhunyt Ng Sik Ho-nak (alias Sánta Ho) regényes sztoriját foglalja egy több mint kétórás kommerszfilm keretébe.
1992 januárjában a Mandarin stúdió székhelyéről fegyveresek elkobozzák egy hamarosan bemutatandó all-star vígjáték negatívját. Ekkor több mint kétszáz szórakoztatóipari munkás, élükön A-listás színészekkel, kivonul az utcára demonstrálni („Show business Against Violence”). Jackie Chan diplomatikusan nyilatkozik: nem az összes gengszter ellen hallatják hangjukat, hanem akik nem tartják be a szabályokat. Jackie az erőszakos cselekmények legtöbbje mögött álló, Kínából érkezett Big Circle embereire célzott. A triádok ekkor már állítólag a filmipar 80%-át uralják, megkezdődik a rivális szekértáborok közti leszámolások időszaka.
A legismertebb eset Jet Li menedzserének likvidálása volt 1992 tavaszán. Jim Choi drogkereskedő az amszterdami kokainkapcsolatról szóló CHINA WHITE (r.: Ronny Yu, 1989) író-producereként szerzett magának kétes hírnevet. Jet Li-t a Golden Harvest-tel való zűrös szakítása után karolja fel. Choi rendelte meg annak idején Carina Lau színésznő elrablását, amikor az nem volt hajlandó elvállalni szerepét a CHINA WHITE-ban. („Nem írtam alá a szerződést, ezért bűntettek meg. Végül kénytelen voltam megcsinálni a Hollandiában forgatott filmet, fizetség nélkül.” C.L.)
Egy Big Circle producer egy éjszakai bárban felpofozza Anita Mui-t - válaszul a gengsztert nem sokkal később megkéselik az utcán. A támadást túléli, de kórházi ágyán agyonlövik. Az elkövető egy Wanchai kerületében védelmi pénzt szedő Sun Yee On vezér, Andely Chan. A „Wanchai Tigrise” néven ismert férfi hírhedten kemény öklű utcai harcos volt, valamint a gyors sportkocsik szerelmese. Be is nevez a makaói Grand Prix-re, ahol megszerezi a második helyet, de csalás miatt diszkvalifikálják. A verseny másnapján szállodája előtt bukósisakos fegyveresek végeznek vele – a Big Circle bosszúja. Pár hónap múlva mozikba kerül a THE TRAGIC FANTASY – TIGER OF WANCHAI (1994).
Ebben az autentikus helyszíneken forgatott alkotásban végignézhetjük, ahogyan az igazság védelmezőjeként beállított Wanchai Tigrise hősiesen megmenti Anita Mui büszkeségét (Mui nem játszik a fimben, ekkor Hong Kongon kívül bujkál) és megnyeri a makaói autóversenyt. A címszerepet Simon Yam alakítja.
A film felért egy hadüzenettel. A rendező/producert, Wanchai Tigris egykori jó barátját a bemutató után hentesbárddal hadonászó emberek támadják meg, életveszélyes állapotban szállítják kórházba. Simon Yam sem ússza meg a dolgot, őt a Big Circle arra kényszeríti, hogy főszerepet vállaljon a Sam Po nevű cég produkcióiban.
A KING OF ROBBERY-ben (exec. producer: Chan Chi Ming) Yam egy rablóbanda elmegyógyintézetből szabadult, AK-47-es gépfegyverébe szerelmes vezéregyéniségeként gyilkolászik. Az „igaz történet” elkövetőjének bírósági tárgyalása egybeesett a film 1996-os moziba kerülésével, a bemutatót bombariadókkal próbálták elszabotálni.
A DR. LAMB féle pszichopataszerepek mellett fotómodellként is gyakran foglalkoztatott Simon Yam a gengszterek kedvelt alteregójává válik. A briliáns cat.III őrületeket készítő Billy Tang rendezte CASINO-ban (1998) ő ’Broken Tooth’, a makaói szerencsejáték üzletért folyó véres leszámolások kiagyalója. A maffiózó saját maga finanszírozta ezt a forgatókönyv nélküli, igénytelen filmet, büszkén nyilatkozva, hogy az ő dolgos hétköznapjait láthatjuk majd a vásznon. „Ez az én gyönyörű háborúm.” - a díszbemutató előtt tartóztatta le a rendőrség, máig börtönben ül.
A körülötte csapott médiacirkusz megtette hatását, a CASINO rendkívül jól jövedelmező vállalkozásnak bizonyult, még az aktuális Jet Li produkciót is beelőzte a sikerlistán. Az OPERATION BILLIONAIRES-ben (szintén ’98) Simon „Big Spender” bőrébe bújik. A fegyveres rablóként indult bűnöző Hong Kong leggazdagabb mágnásait és azok családtagjait rabolta el, rekordösszegű váltságdíjakhoz jutva.
Big Spender (az igazi) |
A filmben Big Spendert gáláns, édesanyját támogató úriemberként ismerjük meg, aki társaihoz fűződő lojalitása miatt bukik le. A bemutatót októberre időzítik, ekkor folyik Big Spender tárgyalása a kommunista Kínában. Decemberben a férfit halálra ítélik és kivégzik.
Simon Yam a YOUNG AND DANGEROUS sorozatban szintén egy cool és sármos főnököt alakít. Mint jelenség, a Y&D a kilencvenes évek BETTER TOMORROW-ja. Szereplői fiatal, átlagos lakótelepi srácok, akik mint megannyi iskolából kikerült fiatal, a társadalom hasznos tagjaivá szeretnének válni. Ezt a társadalmat úgy hívják Hung Hing.
Az 1996-ban indult, képregényen alapuló széria a handover körülötti felfordulás torzszülötte, egy MTV-esztétikával rögzített (r.: Andrew INFERNAL AFFAIRS Lau) kampányfilm, bár egyesek optimista, becsülendő értékeket közvetítő dolgozatként magyarázzák erkölcsi bizonyítványát. Nyomában készült néhány figyelemre méltó, szatirikus, dekonstruktív triádmozi, ilyen a két ONCE UPON A TIME IN TRIAD SOCIETY, a TOO MANY WAYS TO BE NUMBER ONE és a MONGKOK STORY, amiben Anthony Wong karikírozza a filmgyártásba betörni készülő, magát sztárnak képzelő egomániás gengsztert.
A filmbizniszben a legkomolyabb sikereket learató triádpalánták a Heung testvérek. Charles és Jimmy Heung beleszülettek az alvilágba, apjuk Hong Kong legnagyobb szervezete, a Sun Yee On alapítója volt. A színészet felé is kacsintgató Charles kezdetben kungfu filmekben szerepelt, majd bátyjával megalapítja a Wins Entertainment Limited-et (később China Star). Az első két Wins produkció stílszerűen egy big timer duó Chow Yun Fat-tal (TRAGIC HERO / RICH AND FAMOUS). 1994-re Jackie Chan kivételével szinte az összes nagyobb név Jet Li-től Stephen Chow-ig Heungéknak is dolgozik. Kínai befektetők segítségével Shenzenben felépítenek egy modern stúdiókomplexumot, ahol évente egy tucat minőségi közönségfilmet gyártanak le. A két testvér igazi filmrajongó, Jimmy rendez is (CASINO RAIDERS), Charles pedig előszeretettel oszt ki szerepeket saját magának - a GOD OF GAMBLERS sorozatban ő Chow Yun Fat rendíthetetlen testőre.
Charles Heung és Chow Yun Fat (GOD OF GAMBLERS RETURN) |
Közben az élet megy tovább, Jimmy Heung-ot a Wins irodájában három fegyveres kis híján agyonveri, Charles-t az Amerikai Szenátus szervezett bűnözéssel foglalkozó bizottsága felteszi a csúcspozíciót betöltő gengszterek listájára. 1995-ben a kanadai hatóságok megtagadják tőle a beutazási engedélyt.
Ellentétben az Emperor Entertainment Group főnök Albert Yeung-gal (az utóbbi évek szexbotrányai mögött álló médiamogul), Charles Heung máig jó hírnévnek örvend szakmai berkekben. Neki és bátyjának tulajdonítják, hogy hathatós eszközeikkel útját állták a Big Circle mozis ámokfutásának. A ’90/2000-es évek legszínvonalasabb filmjeinek gyártója/forgalmazójaként valóban minden HK-filmrajongó hálával tartozik neki,. Aki meg nem, az megnézheti magát...
A kilencvenes évek HK-filmiparának másik befolyásos figurája, a tajvani keresztapa Yang Teng Kuei az ASIAN CONNECTION kapcsán kerül majd szóba.
források: HKFA, The Dragon Syndicates, The Other Hong Kong Report (1992), Wu bácsi (RIP)