2010. október 7., csütörtök

FROM BEIJING WITH LOVE (1994)

Stephen Chow / Lee Lik Chi , 香港


Shaolin Focival és Pofonok Földjével világhírűvé vált Stephen Chow 1990-től dominálja a hongkongi toplistákat (egy Jeff Lau/Yuen Kwai rendezte gambling-vígjáték, az ALL FOR THE WINNER volt az első nagy kasszasikere), a fényes diadalmenetbe egyedül a JURASSIC PARK tudott belerondítani valamikor ’93 környékén. Spielberg megaszauruszának mindenki mást maga alá gyűrő győzelmétől számítják a kantoni mozgókép fokozatos hanyatlását, a második csapás a könnyen hamisítható VCD-formátum bevezetése volt. A csend előtti vihar jellemezte ’94-es évjáratban a szívüket-lelküket vászonra köhögő akciómesterek (DRUNKEN MASTER 2, FIST OF LEGEND, NEW LEGEND OF SHAOLIN) és az United Film Organization romkomjai mellett a Wins Movie Productions égisze alatt készült blockbuszterek tartották a szuszt. Az alvilágban is vezető pozíciót betöltő Heung testvérek cége a FIGHT BACK TO SCHOOL óta prezentálta a népszerű komikust a nagyközönségnek. 


A klasszikus (Shaolin Foci előtti) Chow Sing Chi korszakkal való szembesülés igazi intellektuális kihívásnak számít, de talán ez a parodisztikus kém-komédia a legexportképesebb az összes közül, hála a tetszetős akcióbetétekkel kistafírozott gegjeinek, és még a rossz angolsággal feliratozott párbeszédek is többé-kevésbé (~70%) dekódolhatóak. Persze ahhoz, hogy még jobban ki tudjuk aknázni potenciálját, nem árt köszönőviszonyba lenni Hong Kong szórakoztatóiparával, a dínós Spielberg fricskán kívül ugyanis megszámlálhatatlan popkulturális utalást találunk a régmúlt matinéidoljaitól kezdve az aktuális kantopop sztárokig. Wong Kar Wai többször is pellengérre kerül, csakúgy, mint a már említett UFO egyik közkedvelt produkciója (C'EST LA VIE, MON CHERI), Chow külseje pedig a hatvanas évek egyik legnagyobb kantoni filmsztárjára van fazonírozva.


És akkor ott van az a bizonyos moleitau. Már főhősünk neve is a nonszensz jegyében született: Ling Ling Chai gyorsan kimondva úgy hangzik, mint 007, valójában valami teljesen irreleváns dolgot jelent. Lee Lik Chi - ő nem vicc, hanem a társrendező.

Midőn a Kínai Népköztársaság egyetlen dinoszauruszcsontvázának koponyáját ellopják, az alacsony intelligenciaszintje miatt kispadra ültetett titkosügynök - civilben vidéki hentes - Ling Ling Chai aktája kerül elő a Néphadsereg hivatalának szemeteséből. A kémkedést James Bond kalózvideók alapján elsajátító, hentesbárdjával kungfu-mesteri szinten bánó 007-est azzal bízzák meg, hogy utazzon Hong Kongba felkutatni a bűncselekmény mögött álló Aranypisztolyos Férfit. A nyitó akciójelenetben bemutatkozó páncélozott főgonosz nem más, mint Ling pekingi megbízója, aki egy elvtársnak álcázott bérgyilkosnő (Anita Yuen) segítségével próbálja meg eltakarítani tökkelütött emberünket az útból. A sziluettes főcímen túl olyan Bond-licenszek bukkannak fel, mint a hasznavehetetlen Made in China bóvlikat feltaláló Q professzor, egy „Vasfogú” némi Terminátor beütéssel, és a lángszórós didikkel felszerelt fatális femme (a 2002-ben öngyilkosságot elkövető cat.III sztár, Pauline Chan).


Chow itt mutatkozott be rendezőként. Meglehet filmezés, forgatókönyvírás és nem utolsó sorban a költségvetések terén sokat fejlődött az azóta eltelt évtizedben, a globalizáció és a handover nála is megtette a hatását: az egykoron kíméletlen (szadista tendenciákat is mutató) humora mintha az utóbbi időben egy kissé nemzetközivé szelídült volna, miközben Chow másik mániája, a speciális effektusok fő attrakcióvá léptek elő. Ez nem feltétlenül baj, de a FROM BEIJING-et éppen azért öröm újra megnézni, mert tudjuk, ma már egyszerűen lehetetlen lenne ugyanígy elkészíteni. Mert kérem az összes mainlander született bunkó, a kommunista funkcionáriusok egytől egyig korrupt seggfejek, a film maga pedig ultraerőszakos és tocsog a vérben, saját jogán kiérdemelve a 'cinema deliria' minősítést. 


Az egyik ilyen hajmeresztő szituációban Kínából érkezett bűnözők rabolják ki a bevásárlóközpont ékszerüzletét, automata fegyvereikkel válogatás nélkül mészárolva le a szemtanúkat, köztük egy apát a kisfia szeme láttára. A kőkemény hongkongi akciók (LONG ARM OF THE LAW) hidegvérűségével lefilmezett szekvencia kirívó brutalitását írhatnánk Wong Jing számlájára, de az ő nevét nem leltem a stáblistán, így marad Chow és az ő pokkai (Fuck You) attitűdje, amivel teljesen egy hullámhosszra tudott kerülni hazai közönségével. Ahogy a MY FATHER IS A HERO-nál már egyszer megjegyeztem, {copypaste:} ehhez hasonló jelenetet Hollywoodtól sosem fogsz látni:


Amúgy gyanítom, többről van itt szó, mint a MAD MISSION harmadik részében már egyszer hongkongizált Jame Bond-paródiáról. Lehet például kungfuvígjátékokból ismerős megváltástörténet, amiben a kreténizmus szüli meg a maga népi hősét. Chow egyik kedvenc imázsa a hátrányos helyzetét különféle látszatokkal kompenzálni próbáló lúzer (LOVE ON DELIVERY, FORBIDDEN CITY COP, KING OF COMEDY), és ha ezt tesszük meg munkássága origójaként, akkor az övön aluli hülyeség 1994-re nála már a szerzőiség talapzatán állott. Ling Ling Chai az ebben a formájában talán már soha vissza nem térő Stephen Chow felettébb mókás emlékmása.


----------------------
És ha már kanto-humor, akkor :

THE PRIVATE EYES (1976)
Michael Hui, 香港


Stephen Chow előtt Michael Hui volt a kanto-komédia királya, attól kezdve, hogy a tévében 1971-től óriási sikerrel futott a The Hui Brothers Show. A Golden Harvest égisze alatt készült, saját maga írta/rendezte/főszerepelte nagyfilmjei rendre megdöntötték az addigi bevételi rekordokat. Hui epizodikus, helyzetkomikumra épülő humora viszonylag könnyen befogadható nyugatról nézve is, a hongkongi munkásosztály túlélési praktikáihoz kötődő témaválasztás szinte rímel a mai magyar valóság vadkapitalista, kisvállalkozós, szekuritigardos világára. A THE PRIVATE EYES-ban garasbaszó privát detektívként bukdácsol egyik kínos helyzetből a másikba, szokás szerint magával cibálva a két fiatalabb testvért, Sam-et és Ricky-t is. Az aerobikcsirke, a konyhai párbaj vagy a mozis rablás klasszikus.

Három meghatározó filmjét (PRIVATE EYES, SECURITY UNLIMITED és a személyes kedvenc, a kertévés miliőben játszódó THE CONTRACT) minden idők legjobb hongkongi vígjátékainak tartják, kérdezd csak meg a kowlooni nagymamámat! Lényegében ezekben született meg az az underdog bully figura, akit aztán Stephen Chow is előszeretettel személyesített meg a maga idétlen(ebb) stílusában. A Johnnie To-kollaboráns Wai Ka Fai 2004-ben készített egy helyes kis hommage-t (FANTASIA), amit csak a THE PRIVATE EYES megnézése után érdemes elővenni. Akciórendező: Sammo Hung, producer-asszisztens: John Woo.