2014. március 28., péntek

ANGEL 2 {VASANGYALOK 2} (1988)

Teresa Woo / Stanley Tong, 香港


Teresa Woo VASANGYALOK trilógiája a girls with guns filmek egyik zászlóshajójaként utazta körbe a világot, az első kettő kishazánk kis videotékáiban is megfordult a kölcsönzési láz kellős közepén. A távol-keleti szél nyugaton még nem arat vihart, az importőr Atlas International grafikusa annak idején meg is tette a tőle telhetőt, hogy a plakátokon "kifehérítse" a hongkongi illetőségű produkciókat.

(A borítókért köszönet Vittoriónak!)

Ez a megvilágosodás kora: Moon Lee és Yukari Oshima összecsapása az első rész végén a szteroidokkal felpumpált Made in USA akciókba belefásult szemeknek kínált új, ázsiai alternatívát. A teljesség igényével említsük meg, hogy a VASANGYALOK "kungfuzó ügynökcsajok fegyverrel" stratégiájának gyökere egészen egy 1977-ben bemutatott Shaw Brothers filmig nyúlik vissza.


A Charlie Angyalairól mintázott DEADLY ANGELS-t a Mokép jelentette meg nálunk egyik korai kazettáján - "Halálos angyalok: a Scotland Yard rendőrnője néhány helybeli kolleganőjével leleplezi a hongkongi gyémánt és kábítószer csempész maffiát" (trailer). Mivel a VASANGYALOK széria nem alkot összefüggő történetet, akár a kettes sorszámúval is elkezdhetjük, mindegyik ugyanazt az agyatlan másfél órányi szórakozást kínálja. A másfél óra a hongkongi változatra értendő, de erről majd később. 


A VASANGYALOK 2 parádés akciójelenettel nyit, és egy kerek húsz percig zakatoló akciófüzérrel zárul. A kettő közt lévő időt valahogyan el kell ütni, így hát Mona (Moon Lee), Elaine (Elaine Lui) és Bill (Alex Fong), vagyis a CIA-nak dolgozó Vasangyalok egy jól sikerült bevetés után vakációra indulnak az egzotikus, olcsó forgatási helyszínekkel csábító Malajziába. Kuala Lumpur utcáin összetalálkoznak Peterrel, Bill egyetemi évfolyamtársával. A csapatot vendégül látó dúsgazdag vállalkozóba rögtön beleszeret Elaine, nem sejtvén, hogy a filantróp férfi titokban Az akarat diadalát nézi nagyképernyős tévéjén, hadsereget szervez, kormányváltó puccsra készül.

- Megmentem ezt az országot a kapitalistáktól!
Véget vetek a nyugati befolyásnak!
Ázsia az ázsiaiaké lesz! 
(Rezsicsökkentést mindenkinek!)

Felsőbb utasításra a Vasangyalok egy nagy hatótávolságú dauerrel felfegyverzett amazonnal kiegészülve belevetik magukat a dzsungelbe, hogy gyanúsan a PREDÁTOR-ból vett hadműveletükkel felszámolják a diktátor hajlamú Peter kommunista egyenruhás katonáktól hemzsegő főhadiszállását. Malajziában az etnikai alapon szerveződött kínai kommunisták valóban folytattak gerillaháborút a kormány ellen egészen a nyolcvanas évek végéig, valószínűleg ebből indulhatott ki a forgatókönyv, amikor a Rambón és Braddock ezredesen edződött közönség számára keresett valami elfogadható konfliktust (lásd még FATAL VACATION).


Egy girls with guns, amit nő rendezett? A stáblista nem mindig szentírás, a jelek szerint Teresa Woo csak a produceri és forgatókönyvírói teendőket látta el, a VASANGYALOK 2 Stanley Tong nemhivatalos rendezői bemutatkozása. A dublőrként kezdő kaszkadőr-szakértő pár év múlva már szakmája csúcsára érve Jackie Chan filmjeit vezényli (RENDŐRSZTORI 3, BALHÉ BRONXBAN, ELSŐ CSAPÁS). A helikopteres kaszkadőrmutatványok, autós üldözés Kuala Lumpur utcáin vagy a biztonsági előírásokra tüzet hányó pirotechnika a szintén Malajziában játszódó RENDŐRSZTORI 3 látványosságait előlegezik meg.


A kungfu-koreográfiáért a Chang őrnagyot alakító Yuen Tak volt a felelős. Tak Sammo Hunggal és Jackie Channal együtt járta ki a pekingi operát, majd egy nem túl sikeres Shaw Brothers főszerep után (THE MASTER, 1980) harckoreográfusként állapodott meg, gyakran dolgozva együtt a másik iskolatárssal, Corey Yuen Kwai-jal (FONG SAI YUK, SAVIOR OF THE SOUL, MY FATHER IS A HERO). A VASANGYALOK 2 fénypontja, amikor ő és Moon Lee összerúgják a port. 


A lételemet jelentő akciózások közti távolságokat a bugyuta szkript kezdetben PIEDONE HONG KONGBAN beütésű útifilmként próbálja áthidalni, miközben az idő vasfoga még az annak idején a menőség netovábbjának tűnő dolgokat is a nevetség tárgyaivá rágta. Alex Fong felvarrókkal díszített farmerdzsekije, a Rolls Royce-ból kilépő makkos cipő, a bunkofon, a transzvesztita-bár inkorrekt buzulása hol szándékos, hol szándékolatlan humort kölcsönöz az amúgy nagy számú véráldozattal járó, erőszakkal teli filmnek, aminek antagonistája egy kommunista náci (+1 lol). Utolsó sorban nagyszerű és valószínűleg szintén divatjamúlt az a hongkongi vége főcímektől nem idegen húzás, hogy záráskor megismétlődnek a műsor látványosabb mozzanatai, abban a hitben engedve útjára a nézőt, hogy valamiféle akció-mesterművet látott. 


A VASANGYALOK persze távolról sem a hongkongi filmművészet csúcsteljesítménye, a másodosztályból összekapart színészek alakításaitól például minden jóérzésű színikritikus kiütést kapna, a zenekritikusok füle meg a szintetizátoron elkalimpált zene hallatán gyulladna be. B-kategóriás prizmán keresztül szemlélve már nem annyira vészes a helyzet, a bizonyos fokú igénytelenségre felkészültek inkább azon fanyaloghatnak, hogy másodjára nem futotta olyan badass ellenlábasokra, mint amilyen az első részben Yukari Oshima és a koreai magasrúgó bajnok, Hwang Jang Lee volt. Mellettük a mi komcsi nácink (színész: ismeretlen) esélytelenül indulna egy választáson.

Az IN THE LINE OF DUTY szériával egy lapon említhető akcióbombák a hongkongi mozipénztárakban nem robbantak valami hatalmasat, Dél-Koreától a Fülöp-szigetekig viszont oly mértékű kereslet mutatkozott irántuk, hogy '89-93 között tucatnyi utángyártott Angyal látott napvilágot,
általában Moon "Mona" Lee és/vagy Yukari "Cynthia Luster" Oshima közreműködésével.


A Golden Harvest bájos reménységeként indult Moon (ZU, MR. VAMPIRE) ezekkel a Hong Kongban igen csekélyke érdeklődés övezte low-budget produkciókkal sikeresen kiverekedte magát a helyi filmiparból, nem úgy, mint kollégája Alex Fong, aki Vasangyalból díjakra jelölt (ONE NITE IN MONGKOK), mai napig rendszeresen foglalkoztatott színésszé küzdötte fel magát. A harmadik angyalt, Elaine Luit Stanley Tong vitte magával a THE STONE AGE WARRIORS főszerepéhez. Ugyan sztár sosem lett belőle, Tsui Hark osztott rá mellékszerepet a KÍNAI TÖRTÉNET sorozatban (IV-V), főgonosz a nagyra becsült THE BRIDE WITH WHITE HAIR fantázia-wuxiában, és harcias femme fatale-ként mindenki elől ellopja a showt Yuen Woo Ping THE RED WOLF-jában. Két epizód erejéig A harc törvénye tévésorozatban is találkozhattunk vele, egzotikus szexepilje ott is negatív figura eljátszására predesztinálta.

  

Néhány ténymegállapítás a Szaturn Film lemezéről: a digitálisan nem felújított kópia majdnem tíz percnyi különbséget mutat a hongkongi változathoz képest. A hiányzó láncszemben hőseink a Hófehérke és a hét törpe maláj musical változatát tekintik meg. Meglepő és mulatságos, de mellőzése nem okoz maradandó sérülést a mű dramaturgiai felépítésén. A rongyosra csévélt vhs-ről kimásolt magyar szinkron nagyon gyenge hangminőségben ciripel, más opció nincs. A bejegyzésben is látható 16/9 képarány sem teljesen kóser, a Panavision keret szélei le vannak vágva. Ne kérdezd, tudom, hogy Panavision-ben forgatták. Extra: interaktív menü, melyen az első rész szereplőgárdája látható, a háttérben izgalmas autós üldözés képsora pereg. Kell ennél több?


A manapság három-négyszáz forint körüli áron beszerezhető DVD még kopottas képpel, zajos hanggal is jobb alternatíva a régi kazettánál. Ha van a családban 14 év alatti, könnyen befolyásolható gyerek, oktatási célzattal feltétlenül játsszuk le neki!