2017. június 12., hétfő

THE RED WOLF (1995)

Yuen Woo Ping, 香港

Olvasói levélben megkérdőjelezték a "távol-keleti akcióremekek" létjogosultságát a Delirián. Ki néz egyáltalán ilyeneket manapság? Mittudomén, ezt a bejegyzést mindenesetre nekik dedikálom. 


Yuen Woo Ping nagymester (IRON MONKEY, TAI CHI MASTER, WING CHUN) a kosztümös újhullám lecsengését követően egy modern köntösbe bújtatott kungfufilmmel próbált a hongkongi akciófilmgyártás egyre kiszámíthatatlanabb vizeinek a felszínén maradni, még mielőtt lecsaptak volna rá a hollywoodi cápák.

ÚSZÓ ERŐD, Hong Kong style: utasszállító óceánjárón az első tiszt és beosztottjai, valamint a bárénekesnő és csupa gwailóból álló kísérő zenekara megátalkodott terroristák, akik a hajó széfjében őrzött urániumot akarják megkaparintani. A túlerővel szemben a felesége tragikus haláláig zsaruként dolgozó biztonsági őrnek (Kenny Ho) kell felvennie a harcot, az enyves kezű pincérlánnyal (Christy Chung) az oldalán.


A kínai címben - 虎猛威龍 -  kis híján kisilabizálhatjuk Jackie Chan - 成龍 - becses nevét, amiről meg eszünkbe juthat, hogy Jackie két évvel korábban már jelentkezett egy parodisztikus ÚSZÓ ERŐD/DIE HARD variációval, ami ugyebár a CITY HUNTER volt.  A THE RED WOLF (miért Vörös Farkas az angol cím, amikor a hajót Fehér Bálnának nevezik?) is operál némi vígjátékkal a szórakoztatóiparba szépségkirálynő-választáson keresztül bekerült Christy Chungnak köszönhetően. Már ha volna benne köszönet.
Az ovális arcú komika Vajna Tímea kínai változatát hozza, hogyaztmondja: "Nem akarok lopni, de szükségem van a pénzre"; "Ha gazdag leszek, megveszek egy egész borászatot" stb. Chung idétlenkedéseitől eltekintve egy komoly tétekkel játszadozó, ártatlan emberek tucatjainak lemészárlásában tobzódó akciófilmről van szó, brutálisan banális forgatókönyvvel. 


Pontosítsunk: a stáblistán fel lett tüntetve egy screenplay writter (sic!), de ahogy az a DVD extráiból világosan kiderül, ennek a produkciónak sem volt előre legépelt szkriptje ("összejöttünk egy megbeszélésre, ott elmondták, nagyjából miről fog szólni"). Lélekben az IN THE LINE OF DUTY/TIGER CAGE szériák fémjelezte nyolcvanas évekbe ragadva Yuen Woo Ping olyan piszlicsáré dolog tekintetében, mint cselekményvezetés megelégedett a minimummal, a maximumra járatott akciózások majd úgyis elviszik a balhét. Hatalmas rutin és intuíció kellett ahhoz, hogy ezeket a mutatványokat ott a helyszínen, a tizenkét órás forgatási napok folyamán találják ki, márpedig ha hihetünk a tanúvallomásoknak, pontosan ez történt.


"Yuen Woo Ping munkamorálja (a koreográfusok között) egyedülálló abból a szempontból, hogy az akciók megtervezéséhez, kialakításához nem támaszkodik asszisztensekre; az övé egy "one man show". Van saját technikai stábja, de ha vízióról van szó, akkor elsétál, leül egy sarokba, 15-20 percig gondolkodik, aztán visszajön a legelképesztőbb akciójelenettel, amit el tudsz képzelni." - Bob Samuel, az egyik terroristát alakító színész.

A wuxiákban látható drótozásokat csak mértékkel alkalmazták, az erőszak terén ugyanakkor nem ismertek mértéket. Sok tradicionális hátterű kungfu-koreográfushoz hasonlóan Yuen sem igazán szeretett lőfegyverekkel dolgozni, talán az ebből fakadó frusztráció szülte a vérszomjat. A közvetlen közelről fejbe lőtt terrorista agyveleje Christie arcán loccsan. A lángra gyújtott kaszkadőr kolléga hosszan kitartott totálban, lassított felvételen kozmál oda. A befejezéshez valami olyasmit találtak ki, mint az IRON MONKEY cölöpös fináléja: a szó szerint vett suspense középpontjában egy kislány lóg a mennyezetről, kicsiny testén dinamitrudakkal, a kioldó gomb a talpára rögzítve. Ha földet ér: kaboom!


A lövöldözések, ütésváltások közti szünetekben persze feltűnhet, mennyire nem tudott, vagy nem is akart YWP egy épkézláb drámai jelenetet összehozni. Futtassuk ki a családi tragédiát inkább egy olcsó poénra, aztán Uzival küldjünk mindenkit a másvilágra. A nap hőse ugyan csekély karizmával van felvértezve, a hitchcocki aranyszabály, miszerint "minél jobb a gonosz, annál jobb a film" szerencsére a THE RED WOLF-ra is alkalmazható. Esetünkben az ellent erősítő Elaine Lui (a VASANGYALOK 2-ből) lopja el a showt, atomreaktorként sugározva a bűnös szexiséget.


További bűnös élvezetről az idegbetegség tüneteit mutató gwailo-gárda gondoskodik. Ezek a fehér, illetve afroamerikai ördögök csapot-papot hátrahagyva csak azért költöztek át Hong Kongba, hogy kamera előtt verekedhessenek. Egyiküket - aki feltehetőleg a KILLING ZOE-t nézhette meg a forgatás előtt - meg csak azért cipelték magukkal a terroristák, mert számítógépes hackerre volt szükségük a széf kinyitásához, mintha az ázsiaiak informatika dologában még nem lettek volna elég járatosak. 


A THE RED WOLF finoman szólva nem Yuen Woo Ping hongkongi életművének betetőzése, a több szempontból igénytelenségről árulkodó "úszó erőd" mégsem fut zátonyra. A minta hollywoodi volt, az eredmény tufa B-kategóriás HK-Action, az ahhoz dukáló kőkemény harci koreográfiával. '95-ben az ilyesmi szinte észrevétlenül jött és ment, manapság viszont hiánypótló szerepben tud tetszelegni.