2014. március 15., szombat

NAKED KILLER (1992)

Clarence Fok Yiu Leung, 香港


Bár az utóbbi időben több box-office bombát gyárt, mint az al-Kaida, Wong Jing (producer) a kilencvenes években még tudta, mitől döglik a légy. Esetünkben az ELEMI ÖSZTÖN erotikus thrillerétől: a Hong Kongban is sikerrel bemutatott hollywoodi botrányfilm III kategóriájának legjövedelmezőbb képviselője lett, és az is maradt az egész Cat.III mizéria alatt.  


Köszönhetően olyan nagy nézettségű felnőtt-filmeknek, mint a SEX & ZEN, a háromszög ekkor már nem pusztán hivatalos „tizennyolc éven felülieknek” besorolás, hanem márkajelzés, pénzre váltható árucikk, trend. A trendekre felesküdött Wong még a hongkongi premier előtt, Amerikában beült Paul Verhoeven filmjére, és mire kijött a moziból, valószínűleg már a fejében motoszkált egy biszex luxus-thrillert kungfuval ötvöző film gondolata, főszerepben akkori szeretőjével, Chingmy Yauval.


Wong első saját finanszírozású produkciójának rendezéshez úgy találta meg Fok Yiu Leung-t, mint zsák a foltját. A nevét gyakorta (érthető okból) Clarence Fordra angolosító direktor dolgai általában valami külföldi vagy hazai mozisikeren tesznek erőszakot (THE ICEMAN COMETH → HEGYLAKÓ; THE BLACK PANTHER WARRIORS → KOMPUTERKÉMEK; PASSION 1995 → CHUNGKING EXPRESS; THUNDER COP → John Woo's THE KILLER), különc karakterekkel, a giccs határát bőven átlépő extravagáns vizualitással, szertelen/esztelen fantáziával a felismerhetetlenségig elferdítve az alapanyagot. A ferdítés (dutch angle) Ford talán legtöbbet használt stiláris eszköze.


Azon kívül, hogy a Jackie Chan Stunt Team kötelékében három évet lehúzott Ford otthonosan mozgott az akciófilmezésben (THE ICEMAN COMETH, DRAGON FROM RUSSIA) és a legelőnyösebb formájukban tudott színésznőket megjeleníteni a vásznon (THE GREATEST LOVER), a nyolcvanas évek első felében ő volt az első hongkongi mainstream rendező, aki melodrámáiban leplezve (ON TRIAL Leslie Cheunggal) vagy nyíltan (BEFORE DAWN) a homoszexualitással foglalkozott. A Wong Jing producerkedése alatt leforgatott CHEAP KILLERS egy homoerotikus heroic bloodshed, melynek jóképű hősei a nézők szeme láttára majdnem felvállalják másságukat. 
"HAPPY TOGETHER fegyverekkel" - ahogy egy kritikus megjegyezte. Az elfogadott szexualitás peremvidékéről jött figurákon kívül (a színészettel is kacérkodó Ford sztereotip homokos kungfu-mestert játszott Wong Jing homofób BODY WEAPON-jében) az  identitásukat vesztett főhősök is visszatérő vendégek Fordnál (újabban: SPECIAL ID). Na és az az esztétizáltság, amely a díszleteken/kosztümökön át a féktelen habzású szappanopera-forgatókönyvéig a NAKED KILLER sava-borsát adja.


Ha a producer hivatkozási pontja az átlagnéző számára elérhetetlen fényűzéssel kérkedő ELEMI ÖSZTÖN volt, a rendező (aki állítása szerint a forgatáskor még nem látta a szóban forgó sikerfilmet) inspirációi már jóval eklektikusabbak: japán rajzfilmek, a SZÉDÜLÉS Hitchcocktól és az INTIMATE CONFESSIONS OF A CHINESE COURTESAN. 
A NAKED KILLER nem más, mint Ford fiatalkori mozis élményének, a Shaw Brothers 1972-es leszbi-wuxiájának a felújítása. Emlékeztetőül: a Kínai kurtizán intim vallomásai egy prostitúcióra kényszerített lányról szól, akibe a bordélyház leszbikus madamja beleszeret és kitanítja a gyilkolás művészetére. A Shaw Bros. első "meleg" produkciójában a harcművészet pőre erotikával fülledt össze, lett is belőle szép közönségsiker.


A kilencvenes évekre korcsosított változatban az apja gyilkosán amatőr, de felettébb elszánt módon bosszút álló Kittyt (Chingmy Yau) a tett helyszínén véletlenül jelen lévő idősebb bérgyilkosnő, Cindy (Kelly Yiu Wai) veszi leszbikus szárnyai alá. Cindy új identitást és ruhatárat ad a lánynak, a csiszolatlan amazont gyengéd simogatások közepette profi férfigyilkossá képzi. A helyzetet bonyolítandó, feltűnik a színen Kitty elődje Princess (Carrie Ng), a rossz útra tévedt psychotic lesbian killer bitch, hogy japán csajával az oldalán kivonja a forgalomból egykori mesterét. Princess első látásra belezúg Kittybe, akinek valódi személyazonosságát egyedül férfi hódolója, az idegbeteg, potenciazavaros rendőrfelügyelő (Simon Yam) ismeri. A zsaru, mint James Stewart a SZÉDÜLÉSben, a femme fatáliává átlényegült Kitty nyomába ered. A meglepően tragikus fináléban a hősszerelmesek egy lehetséges folytatás sorsát az említett Shaw Brothers filmből lopott mérgezett csókkal pecsételik meg. 


Meztelen Nők... Meztelen Leszbikus Nők... Meztelen Leszbikus Nők Fegyverrel... A Wong Jing-i gondolatmenetnek csak a hongkongi színésznők szégyenlőssége szabott gátat, a szereplők közül egyedül a Playboyból kiollózott japán lány, Madoka Sugawara volt hajlandó teljesen felfedni felsőtestének bájait.
A film nem is igazán a test, hanem a különféle divatcikkek, kesztyűk, kalapok pornográfiája, erősítve a NAKED KILLER biszexuális jellegét. A lágyító szűrőn keresztül fényképezett erotika nem vetekszik a sikamlósabb SEX & ZEN-nel, akció frontján viszont a Meztelen Gyilkos a nyerő. Ford úgy bánik az akcióval, mint kínai kalligráfusok az ecsettel, az akrobatikus kung- és gunfu képsorok a mai napig imponálóan dinamikusak. És a cenzúrázatlan változatban véresek, a kamera lencséjére STORY OF RICKY-szerűen loccsannak az agyvelők. A férfi áldozatuk vérében fürdő nők látványa a maga hatásvadász, olcsó érzékiségével az exploitation-költészet szférája; ismétlem: ragaszkodjunk a vágatlan kópiához!


A valószerűségre törekvés legkisebb jele nélkül lezajló fantáziában a vulgáris humor, szexizmus, ultraerőszak és Ford felszínes tartalmat csillámporral behintő formanyelve párját rikító filmmé áll össze, méltó örököseként az amúgy sok tekintetben nívósabb CHINESE COURTESAN-nak. Nem kis teljesítmény, figyelembe véve, hogy mint oly sok akkori hongkongi filmet, ezt a B-produkciót is mintha ágyúból lőtték volna ki. A mindössze tizennyolc napig tartó forgatás alatt a rendező két másik filmen is ügyködött, a hat napos utómunka - vágás, zene, szinkron - végeztével már ment a kópia a premier előtti éjféli vetítésekre (olvasd a TAXI HUNTER bejegyzést).


Hong Kongban nem könyvelt el rekordbevételt, a másik nagy felvevőpiacot jelentő Tajvanon viszont kasszát robbantott, az addig mellékszerepekben pucsító Chingmy Yauból egy csapásra jól fizetett szexszimbólum vált. A Cat.III filmek elfogadottságát mutatja, hogy Yaut legjobb színésznő kategóriában Maggie Cheung és Anita Mui társaságában jelölték HK Film Awardsra, egy évvel azelőtt, hogy Anthony Wong ugyanott megkapta a díjat a THE UNTOLD STORY-ért.


Wong Jing a RAPED BY AN ANGEL sorozatában vitte tovább a meztelen gyilkosos vonalat, majd egy évtizeddel később az eredeti körül időközben kialakult nemzetközi kultuszra építve piacra dobott egy angol nyelvű variációt NAKED WEAPON {MEZTELEN FEGYVER} címen. Különböző okok miatt egyik próbálkozás sem ért az eredeti lába nyomába.


A NAKED KILLER társ-producere Dennis Chan és Clarence Ford a REMAINS OF A WOMAN (1993) című munkájukkal növelték tovább a háromkategória nimbuszát, a főszereplő Carrie Ng alakításáért fődíjat kapott a tajvani Golden Horse Awardson. Mario Kassar producer ennek a komor true crime thrillernek a láttán kérte fel Fordot az ELEMI ÖSZTÖN 2 megrendezésére. Ford nem volt benne biztos, hogy képes lenne jobb filmet összehozni, mint amilyen az ELEMI ÖSZTÖN 1 volt, a nyilván rengeteg pénzzel járó ajánlatot visszautasította. Ha filmjeibe nem is, Fordba úgy látszik szorult némi realitásérzék.