2008. május 21., szerda

PANIC BEATS (1982)

Paul Naschy, spanyol horror

horrorman
Az ódivatú THE NIGHT OF THE WEREWOLF (1980) anyagi bukását követően hanyagolva lett a farkasember, Waldemar Daninsky helyett egy másik Naschy kreálta legenda, Alaric de Marnac lépett a színre, aki a beszédes című HORROR RISES FROM THE TOMB-ban debütált pontosan egy évtizeddel azelőtt. A Gilles de Rais inspirálta középkori hadúr kegyetlenkedéseit elmebeteg leszármazottjai szívják meg századokkal később...
bizniszman
Hiába a nyolcvanas évek eleji olasz horrorokhoz igazodó extrém gore, a PANIC BEATS pont olyan, mint gazdája: menthetetlenül régivágású. A történet a GÁZLÁNG, REBECCA féle gótikus krimikhez nyúl vissza: a Marnac-sarj Naschy (írta/rendezte/játssza) szívbeteg feleségét próbálja másvilágra küldeni mindenféle ócska trükkel, míg végül megjelenik ükapja pár zombival, és mindenkit elküldenek a pokolba.
bajor lókupec
A filmet valami furcsa, melankólikus aura tölti be, még a Naschy hangját kölcsönző szinkronszínész is úgy intonál, mintha egy régi legenda narrátora lenne. Naschy letűnt idők utáni sóvárgása több mint nosztalgia - számára létkérdés, hogy elszakadjon a realitástól, megteremtve saját kicsi világát, amiben aztán otthon érezheti magát. Aki nem hiszi, hogy mennyire komolyan gondolta ezt a horror-dolgot, hallgassa meg a vele készült beszélgetések bármelyikét.
irodalomtörténész
Érdemes megemlíteni Paul Naschy narcisztikus hajlamának megnyilvánulásait is, ami ezúttal tényleg nem ismer határokat: a kisportolt testében gyönyörködő filmbéli hölgyek teljesen odavannak a féltonnás, mackós járású férfiért, egyedül a házmesternével nem fekszik össze, egy 70 éves vénlánnyal azért mégse...
szexmasin
A Jacinto Molina Baráti Társaság tagjainak ez egy "fontos film", és az embernek valóban fáj a szíve kritizálnia (nehézkes rendezés, felesleges splatter, ésatöbbi). Mindenesetre ha nem ápolunk bensőséges viszonyt a spanyol horrorsztárral, a 'prequel' HORROR RISES FROM THE TOMB talán jobban be fog jönni. Vagy nem, mert - köszönhetően Naschy anti-evolúción alapuló diszciplinájának - a kettő közt meglévő tíz évnyi korkülönbség dacára szinte érzékelhetetlen a minőségbeli különbség.
no komment!