2008. május 7., szerda

LIBERI ARMATI PERICOLOSI (1976)

Romolo Guerrieri, poliziesco

Ha valamivel fajsúlyosabb olasz akciófilmet szeretnénk látni, Fernando Di Leo három észak-olasz maffiatörténeténél keresve sem találhatnánk jobbat (MILANO CALIBRO 9, LA MALA ORDINA, IL BOSS). A szóban forgó "Szabad, Felfegyverzett, Veszélyes" nem grande classico poiliziesco, Di Leo szkriptje azonban tartogat néhány meglepetést a műfaj kedvelőinek. Valami lehetett a levegőben harminc évvel ezelőtt, amiért olyanokat produkáltak, mint a TERROR EXPRESS vagy RABID DOGS, ez utóbbi Mario Bavatól be fog ugrani a LIBERI kapcsán.

Hamarosan elkövetésre kerülő benzinkúti rablást jelent be a rendőrségen egy fiatal lány. Figyelmezteti a felügyelőt, hogy jóravaló gyerekekről van szó fegyvernek látszó tárgyakkal, és abban reménykedik, hogy ha időben leszerelik őket, talán megússzák egy ejnyebejnyével. Röviddel ezután már hullahegyeket hagynak maguk után a gazdag középosztálybeli kölkök, nemhogy a barátnőnek nem volt gőze kikkel barátkozik, de a szülők is teljes ködben léteztek gyermekeiket illetően.

"Ezek az önök gyerekei, magukkal élnek és nem tudnak róluk semmit?!"- a felügyelő két isteni autósüldözés között tartott szülői értekezlete egyből megkülönbözteti a zsáner többi, mondjuk ki, alapból fasisztoid példányaitól. Az események tehetetlen szemlélőjeként jelen lévő inspettorének (a nagyszerű Tomas Milian) kevés köze van azon kollégáihoz, akik hatalmas COLT38-asokkal teremtenek rendet az utcákon; Di Leo fókusza inkább az ámokfutó trióra összpontosul, így lesz szocpol zsarufilmből egy minden percében feszült nihilista road-múvi (itt jön képbe a RABID DOGS).
-----------------------------------------------------------
Társadalmi célú hírdetés

Helyes válasz: --------------------------------------------------------
Romolo Guerrieri (DEBORAH ÉDES TESTE, civilben Marino Girolami öccse) vérprofin rendezi le a dolgot, iszonyat jól van vágva a film. A fiatal színészek igyekeznek felnőni a feladathoz, közülük a pálmát az addig csak szexfilmekben feltünő Eleonora Giorgi viszi el (később Argento INFERNO-jában kapott egy emlékezetes szerepet). A forgatókönyv, mint a MILANO CALIBRO 9 esetében, Giorgio Scerbanenco bűnügyi novellája alapján íródott.

"Egy gazdag diáklányt megerőszakolnak egy autóban. Az áldozatot ettől fogva egyetlen gondolat élteti: agyonlőni a tettest (...) Scerbanenco, az olasz krimiírók Hitchcock-díjasa, kivételes képességű mestere a szerelmes krimi műfajának."