-- A hónap során frissülget --
DON'T ANSWER THE PHONE!
(1980/USA - Robert Hammer)
***
A maniac nyugati parti tesója Los Angeles napsütötte utcáin szedi áldozatait. Nicolas Worth (aki úgy néz ki, mint egy szteroidokkal teletömött Frank Black) hatalmas alakítása teszi érdemlegessé ezt a minden ízében ízléstelen psycho-killer-zsaruvígjátékot.
You made a fuckin' big mistake! |
MANHUNTER
(1986/USA - Michael Mann)
****
Nem egy DON'T ANSWER THE PHONE, de azért elmegy ;)
A jéghidegen metsző stílus és az egyik zenei téma visszaköszön majd Argentónál az OPERÁban.
THE DRAGON FROM RUSSIA
(1991/HK - Clarence Fok)
***
A NAKED KILLER rendezőjének bérmunkája az ŐRÜLT KÜLDETÉS sorozatból ismert Sam Huival a főszerepben. Fok audiokommentárja a Hong Kong Legends DVD-jén felfedi, miért olyan felemás a végeredmény: eredetileg City Hunter-adaptáció lett volna, végül a Cinema City vezetősége egy másik japán képregény, a komolyabb hangvételű Crying Freeman mellett döntött, viszont a vígjátéki elemekről és a bohóckodásra hajlamos Sam Huiról nem voltak hajlandóak lemondani. Made in Hong Kong rajongóknak így is jó (bár néhol frusztráló) móka, rengeteg akciójelenettel (drótfu by Yuen Tak - VASANGYALOK 2).
DAWN OF THE DEAD
(1978/USA - George A. Romero)
*****
Theatrical Cut. Masterpiece.
MADMAN
(1980/USA - Joe Giannone)
**
Ha nem viselkedsz rendesen és továbbra sem nézel normális filmeket, eljön érted Madman Marci és végignézeti veled a róla szóló slashert. Az amatőr báj miatt +1 csillag.
THE INITIATION
(1984/USA - Larry Stewart)
(1984/USA - Larry Stewart)
**
Egy újabb nap, egy újabb slasher. Kollégista lány rémálmait kísértő mumus a valóság síkján tizedeli tovább a jónépet. Felmentő körülmény, hogy a hasonló koncepcióra épülő RÉMÁLOM AZ ELM UTCÁBAN előtt dobozba került ez a felejtős próbálkozás egy szexi-trendi tinihorrorra. A "szűzlány" szájába adott monológ a gyerekkori szexuális bántalmazásáról a cinizmus netovábbja - az alkotók amúgy a szappanopera-üzletből jöttek, és ott is folytatták.
THE HILLS HAVE EYES
(1977/USA - Wes Craven)
****
Néhány középszerű '80s slasher után újranézve még nagyobb erővel tud odabaszni. Craven egyik csúcsteljesítményéről korábban ITT emlékeztem meg.
PROTÉGÉ
(2007/HK - Derek Yee)
***
A hongkongi filmiparban köztiszteletnek örvendő veterán rendező/színész a kezdetektől fogva a társadalom homályzónájában létezők körébe ágyazza sorsdrámáit (THE LUNATICS - hajléktalanok, C'EST LA VIE - utcazenészek, VIVA EROTICA - pornográfusok, FULL THROTTLE - illegális motorversenyzők, LESZÁMOLÁS TOKIÓBAN - bevándorlók stb.). Yee ezen alkotása az ázsiai drogszcénából húz HK Film Awards-ra jelölhető hasznot. Egy poszt-heroic bloodshed zsaruthriller az INFERNAL AFFAIRS-formula nyomán, mely nem heroizál se rendőrt, se gengsztert, ugyanakkor mégiscsak próbál a lehető legszélesebb közönséghez szólni (a lecsúszott drogosokat is szép arcú, kidolgozott testű színészek játsszák). A bűnügyi film és szociodráma elegyének a hatása a felhígított heroinéhoz hasonlatos: a hol dokumentarista, hol stilizált, végig vérprofi filmkészítés ütős jelenetekkel kábít (a rajtaütés a droglaboron Johnnie To nagy pillanatait idézi), mialatt a tényfeltárást és románcot egyszerre egyengető forgatókönyv didaktikus, manipulatív eszközökhöz folyamodik, lerontva a hatásfokot. HK-kommerszfilmnek átlag feletti minőségű az anyag, Yee-től a hasonló ONE NITE IN MONGKOK azonban, úgy vélem, jobban sikerült. Yéé, ugyanezt gondoltam a LESZÁMOLÁS TOKIÓBANról.
ti. a főszereplő a '71-es kultuszfilm rendezőjének a fia. Száguldás a semmibe: a ZOMBI 3 nemtörődöm nihilizmusával az olasz orrore elkerülhetetlen végzetébe rohant. Interjú az értelmi társszerzővel ITT. A megfelelő helyre beraktam egy képkockát a ZOMBI 3-ban felbukkanó két jómadárról.
--------------------------
DEMONOID
(1980/USA-MEX, Alfred Zacharias)
**
A nagy múltra visszatekintő levágott-kéz-bosszúja alműfaj (ORLACS HANDE, BEAST WITH FIVE FINGERS, THE HAND, részben az EVIL DEAD 2) eme bizarr epizódjában veterán karakterszínészek (Samantha Eggar, Roy Jenson és a papot alakító Stuart Whitman, mint szegény ember ördögűzője) önként és dalolva csinálnak hülyét magukból. Rajtuk kívül az idétlen fordulatok garantálják a szórakozást a rosszfilmeken edződött mazochisták számára.
GALLANTS
(2010/HK - Derek Kwok, Clement Cheng)
***
Szinte furdal a lelkiismeret, hogy nem okozott katarzist ez a klasszikus kungfufilmek és az azokban szerepelt színészek, koreográfusok előtt tisztelgő posztmodern akciókomédia. Igaz, a tanmese a nyugdíjas korú harcművészek közé keveredett geek-gyerekről elsősorban az Y-generációhoz lett címezve. Meszidzs: tiszteld az időseket, ha pedig ki kell állnod magadért, vonulj félre, és add át a terepet nekik! A szíve a helyén van, jók a kf-jelenetek (Yuen Tak strikes again), a rendezéssel sincs különösebb probléma, már amikor nem próbál "menőzni" (rövid animációs betétek, irritáló hangeffektek). Ami a lagymatag zero-to-hero humorát illeti, én inkább Stephen Chowra (akitől a LOVE ON DELIVERY jutott eszembe), vagy a jóval vagányabb BIO ZOMBIE-ra teszem a voksom.
A baj nem jár egyedül:
Bruno Mattei - Claudio Fragasso Double Bill
SCALPS
(1987/IT,SP - "Werner Knox")
***
Bő évtizeddel a spagettiwestern kapuzárása után érkezett indiánosdi. Bruno törzsfőnök és csatlósai ezúttal a SOLDIER BLUE-t skalpolták meg, azon kívül a MAN CALLED HORSE-ból is zsákmányoltak maguknak. A többi lenyúlást ne is firtassuk, a lényeg, hogy a leszerelt katona és a vérszomjas déliek fogságából kiszabadult miniszoknyás apacslány közös bosszútörténete működőképes. Régi vágású kalandfilm, ami ha nem lenne néhol olyan irgalmatlanul brutális, tán még a tévében is lemehetne délután. A Vico borítója nagyjából elszpojlerezi az egészet, de azért jól mutatja, hogy mire számítsunk. Emelem skalpom Matteiék előtt!
ZOMBI 3
(1988/IT - Lucio Fulci + a Mattei Felmentő Csapat)
"Un grande maestro del cinema dell'orrore,
un 'allucinante storia di paura e morti viventi"
A 70%-ban Fulci mester irányításával levezényelt ZOMBI 3 nem a ZOMBI 2, hanem a Mattei/Fragasso műremek HELL OF THE LIVING DEAD méltó folytatása. Kellően akciódús, itt-ott meglepő gore-gegekkel, élményfokozó angol szinkronnal. A vak DJ figurája a VANISHING POINT-ra utal vissza,ti. a főszereplő a '71-es kultuszfilm rendezőjének a fia. Száguldás a semmibe: a ZOMBI 3 nemtörődöm nihilizmusával az olasz orrore elkerülhetetlen végzetébe rohant. Interjú az értelmi társszerzővel ITT. A megfelelő helyre beraktam egy képkockát a ZOMBI 3-ban felbukkanó két jómadárról.