2016. december 29., csütörtök

ENTER THE EAGLES (1998)

Yuen Kwai, 香港


'97 környékén három hongkongi akciófilm is forgott a kelet-európai régióban, kettő nálunk (DOWNTOWN TORPEDOES; THE BLACK SHEEP AFFAIR), egy a cseheknél. A 'robbantsunk fel mindent magunk körül' hangulatban fogant triász kapcsán a bennem lakozó biztonságpolitikai szakértő három történelmi eseményt idéz fel: 1. Hong Kong Kínához történő visszacsatolása; 2. a Délkelet-Ázsiát megrengető pénzügyi válság kirobbanása; 3. az első Orbán-kormány megalakulása. Az esztelen pusztítást egy hollywoodi álmokat kergető, tehetetlenségi erőtől hajtott filmipar hagyta maga után.

EXTREME CRISIS

A teljesség kedvéért még két '97/98-as évjáratú blockbuster-kezdeményezést sorolnék ide: a japán terroristákkal riogató EXTREME CRISIS és a világvégét vizionáló ARMAGEDDON, ha jól emlékszem, ennek egy részét szintén Prágában forgatták. Krízis és armageddon, csökkenő bevételek és növekvő költségek. 


A címében A SÁRKÁNY KÖZBELÉPre visszakacsintó gyémántrablásos prágai kaland az akkor épp 25 éve megboldogult Bruce Lee Amerikában élő lányából volt hivatott ázsiai sztárt csinálni. Aki egy mukkot sem beszélt kínaiul. No problem, majd angol lesz a produkció hivatalos nyelve. A Lee-dinasztia hagyományait ápoló Golden Harvest nem bízta a véletlenre Shannon Lee-t, és már fél évvel a munkálatok megkezdése előtt Los Angeles-be küldte Corey Yuen Kwai rendezőt (MY FATHER THE HERO), hogy színpadképes harcművésszé faragja a kissé tanárnénis fellépésű hölgyet. Filmbéli partnere az a Michael Wong, aki évtizeddel korábban részt vett egy másik Bruce Lee-csemete, a tragikus sorsú Brandon Lee hongkongi debütálásában (LEGACY OF RAGE).


A HOLLÓ-incidens tükrében morbidnak tűnhet, hogy Brandon húga éppen egy össze-vissza lövöldöző filmben vállalt szerepet, és az sem javította a túlélési esélyeit, hogy a Golden Harvest előző akciófilmjének, a DOWNTOWN TORPEDOES-nak a forgatásán az egyik stábtag szörnyet halt. A színésznő "vesztét" azonban más okozta. Szegény Shannon hiába villantgatja a fater híres manírjait, áll helyt az embert próbáló akciójelenetekben, a csekély megörökölt karizma elől még Mr. Wong is el tudja lopni a showt.


És micsoda show! Gun- és kungfu Yuen Tak jellegzetesen felsnittelt koreográfiájában, helikopteres bevetés (-Vezettél már ilyet? -Nem, de elolvastam a használati utasítást.), életveszélyes kaszkadőrmutatványok, kezdetleges CGI-effektek - ment bele minden, ami a csövön kifért a nagy sietségben. Az izgalmasan összevágott múzeumi rablástól kezdve az Acer szponzorálta léghajós fináléig a Golden Harvestnek sikerült legyártatnia a korszak Mission Impossible-szindrómás hongkongi B-filmjeinek sűrített kivonatát. Innen nézve persze kihagyott ziccer, hogy nem Budapesten zajlik, de Prága utcáin ugyanúgy borulnak a Ladák, és ott is rosszul öltözöttek az emberek, szóval ránézésre nincs akkora különbség. 


A szereplők között csak két tősgyökeres hongkongit találunk, a többiek vagy félvér ABC-k (Amerikában született kínaiak), vagy azok a copfos fehér ördögök, akik a kilencvenes évek során váltak a HK-akciófilmek visszatérő vendégeivé. A Karloff nevű főgonoszt alakító Benny Urquidez története még korábbra vezet vissza, a félelmetes arcberendezésű amerikai kickbox bajnokot a GÖRDÜLŐ KUNGFU vagy a DRAGONS FOREVER szenzációs bunyóiban láthattuk.


A valaki más által leszinkronizált Michael Wong hozza formáját, a totálokban Sylvester Stallone alakját idéző előadóművész haláljelenete - szavaival élve - fucking priceless. A szándékolt komikum javáért a két hongkongi, Jordan Chan (DOWNTOWN TORPEDOES, BIO ZOMBIE)  és Anita Yuen (FROM BEIJING WITH LOVE) volt a felelős. Az általam látott kópián ők javarészt kantoniul jártatják a szájukat, még akkor is, ha valaki angolul elegyedik szóba velük. Lo and behold, a bábeli hangzavar csak még viccesebbé teszi a dolgot -

Shannon: - Did he say anything?
Anita: - Motauszinghaukamlo.
Shannon: - No way!

Felhívnám a figyelmet egy "belső tréfa" (in joke) gyanús esetre, ami talán a posztmodern kantovígjátékok mesterének, a forgatókönyvet író Jeff CHINESE ODYSSEY Launak köszönhető: a történet MacGuffinja, a hőn áhított gyémántot tartó szobrocska feltűnő hasonlóságot mutat a filmesek által hőn áhított Hong Kong Film Awards szobrával. 


Az ENTER THE EAGLES úgy macsó-bunkó, hogy közben egyenrangú harcostársként kezeli a nőket, és csak annyira erőszakos, hogy ne essen át a IIB besorolás túloldalára. A klisészótárból kimásolt dumáktól hemzsegő ("Ha zsaru vagy, nem engedheted meg magadnak az érzelmeket.") 85 percnyi non-stop akciózást - a néhol szó szerint az eget verdeső lehetetlenségeivel együtt - széles vigyorral nyugtázzuk. Mondom ezt annak tudatában, hogy a mozikban alaposan leszerepelt film újabb szöget vert az egyre több veszteséget termelő Golden Harvest koporsójába. A nyugati féltekén AND NOW YOU'RE DEAD címen forgalmazták, csak videón.

A Deliria Michael Wong tiszteletére emelt kis szentélye ITT található.