2015. május 10., vasárnap

AN ETERNAL COMBAT (1991)

Yip Shin Hong, 香港

Hong Kong Különleges Igazgatású Övezet
Belépés csak saját felelősségre!


Az akciófantázia/horrorvígjáték kínai kísértethistóriaként kezdődik századokkal korábban. Egy taoista pap (Lam Ching Ying - MR. VAMPIRE), császári katona (Sing Fui On - John Woo's THE KILLER), japán démon és a hatalmába kerített szép kínai özvegy (Joey Wong - SZELLEMHARCOSOK) összecsapásakor kizökken az idő, a jó és gonosz örök harca Hong Kong modern nagyvárosában folytatódik.


A társaság egy része egy katolikus templomban köt ki (mise közben, a kereszten), a taoista stilszerűen egy kosztümös wuxia filmforgatás kellős közepébe pottyan. Onnan elmegyógyintézetbe viszik (Lunaticasylum - így, egybeírva a táblán), ahol történetesen Joey Wong reinkarnációja a pszichiáter.

Ugyanez (?) az Asian Trash Cinema Book tolmácsolásában:
Wow!


Olyasfajta hongkongi iparcikkről van itt szó, amit a maga idejében egy korszerű, teljesen átlagos B-filmként könyvelt el az ember (a SZELLEMHARCOSOK találkozik a THE ICEMAN COMETH-tel), majd azon nyomban el is feledkeztünk róla. Az eltelt két évtized bizonyos szempontból kedvező hatással volt rá; persze megint el fogunk feledkezni róla, de ha nincs kéznél valami szebb és jobb, ez is megfelel egy másfél órányi időutazáshoz vissza abba a bezzeg-korba, amikor még...


1991-ben a hongkongi filmipar a korábbiaknál is magasabb fokozatba kapcsolt, a mozik közel 130 hazai produkciót mutattak be. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a kolónián mindössze egy maroknyi hivatásos forgatókönyvíró dolgozott, nem nehéz belátni, hogy a tréfásnak szánt epizódokkal kitömött AN ETERNAL COMBAT forgatókönyvét kutyafuttában ötletelték össze, miután leszerződtették hozzá a sztárokat.

"A rohanós (on the fly) hozzáállás a filmkészítéshez a legjobb esetben Hollywoodban régóta hiányzó szertelen energiát és friss leleményességet hozott, a legrosszabb esetben pofátlanul kommersz fogásokhoz és olcsó, ihlettelen termékekhez vezetett." - City On Fire, Hong Kong Cinema

A legjobb/legrosszabb eset két végletét összekötő színvonal közepe tájékán helyezkedő AN ETERNAL COMBAT pofátlanul olcsó leleményességére van is egy remek példám: japán harcosukról a készítőknek a BRAZIL szamurájos jelenete jutott az eszébe. 


Nosza több se kellett, előkaparták a videokazettát és se szó, se beszéd, se copyright, beágyazták a dramaturgiába! 


A beágyazásról eszembe jut még a templom keresztjéből kirobbanó démon. Ott valahogy sikerült egyetlen képbe sűríteni Hong Kong XIX.-XX. századi történelmének két fő antagonistáját, a fehér gyarmatosítókat és a japán megszállókat.


Vallási egypercesünk következik:




Sorrendben: AN ETERNAL COMBAT, THE KILLER, VAMPIRE VS. VAMPIRE (ebben egy komplett templomot robbantanak fel). Adódik a kérdés, miért érezték szükségét ezek az istenverte hongkongi filmkészítők, hogy katolikus szimbólumokat pusztítsanak el, még akkor is, ha esetenként (mint John Woo) ők maguk is hívő katolikusok? A válaszokat Deliria atya várja a szokásos címre. 

Ami a színészeket illeti, a méltóságát piros női blúzban is megőrző Lam Ching Ying és a tucatnyi produkcióban szellemeskedő Joey Wong (1990-ben ő volt Hong Kong legtöbbet foglalkoztatott színésznője) puszta jelenlétükkel visszavisznek a késő nyolcvanas, kora kilencvenes évek aranykorába.


Az időszak másik emblematikus figurája Shing Fui On. A rendszerint hatalmas méregzsák gengsztereket megformáló karakterszínész vígjátékosként sem rossz, népszerűsége csúcsán (azaz ugyanekkor) a bizarr THE BLUE JEAN MONSTER-ben játszhatta egyetlen főszerepét. A mellé beosztott töpszli komikus csapnivaló.


A film második felében meglepetés vár mindazokra, akik Anthony Wongot még mindig Cat.III ikonként tisztelik. Néhány főgonosz-szerepet követően (HARD-BOILED, HEROIC TRIO, EROTIC GHOST STORY 2) Wong pszichopata karrierje '93-ban indult be, miután hátborzongató hitelességgel eljátszotta a THE UNTOLD STORY sorozatgyilkosát. (-> 3 DAYS OF A BLIND GIRL)


Mindezek előtt, az AN ETERNAL COMBAT két jelenete erejéig ízelítőt kapunk az Anthony Wong féle bekattantságból. A középkori antagonista modern megfelelőjeként színre léptetett karaktere a női főszereplőt üldözi szerelmével.

- Szerinted?


Az utolsó három képkocka talán magyarázatra szorul, de rendes ember szexuális zaklatással ne viccelődjék (a hongkongiaknak, azoknak szabad). Anthony kierőszakolt templomi esküvőjén, talpig fehérbe öltözve  tér vissza. Angolul elénekel pár sort egy country slágerből, rázendít az Ének az esőbenre, és a feszület előtt átvágja saját torkát. A rendező alighanem hagyta kibontakozni "Hong Kong legdühösebb emberét", ő élt a lehetőséggel, az alapvetően vígjátékra hangolt film pedig gazdagodott néhány korhatáros jelenettel.


A very trashy mozit két, akkoriban majdhogynem veleszületettnek mondható tulajdonság, az extravagáns képi világ és magasröptű drótfu fényezi. A roncstelepen megrendezett finálét ma már minden bizonnyal CGI technológiával oldanák meg, de akkor bombákat robbantgattak a színészek közvetlen közelében, miközben az akció-koordinátorok bedrótozott gépjárműveket hajigáltak a kaszkadőrök irányába.


Szóval valami ilyesmi volt egy teljesen átlagos hongkongi B-film, anno 1991. Sírjunk vagy nevessünk?

A gyártó cég vietnami kalandjáról ITT.