2012. december 5., szerda

BEWITCHED (1981)

Kuei Chih Hung, 香港


Another Shaw Production. A HEX forgatása során az önbizalmát vesztett rendező, Mr. Kuei Chih Hung három hétre leállt a munkával. El kellett döntenie, hogy vagy egy japán mestereket idéző veretes művet tesz le az asztalra, vagy beadja a derekát producerének (Ms. Mona Fong), és telepakolja filmjét szexszel és vizuális effektusokkal. Végül az utóbbi mellett döntött, ami a fele-más végeredmény ellenére egyrészt igen kifizetődőnek bizonyult, másrészt előirányozta a BEWITCHED szinte teljes mértékben a közönség tűréshatárainak feszegetésére kihegyezett mivoltát. Az európai viszonylatban talán Lucio Fulci ZOMBI-jával párhuzamba állítható "borzalmak katalógusával" még nem érkeztünk meg a gong tau filmek STAR WARS-ához (ez lenne a két év múlva elkészülő THE BOXER'S OMEN), de már gyülekeznek a karmikus viharfellegek...


Hongkongi közparkban piknikelő család egy kislány rothadó hullájára bukkan. A boncolás során a megdöbbent orvosok egy "nine inch nail"-t húznak ki a koponyából. {Aki nem tudná, mit jelent a fejtetőbe kalapált kilenc hüvelykes szög, nézze meg a BLACK MAGIC 2-t.} A rendőrség hamarosan elfogja a tettest, a kislány édesapját (Ai Fei, egy SB-színész a másodvonalból), aki szörnyű cselekedetét azzal indokolja, hogy három hónappal azelőtt valaki megátkozta Thaiföldi kiruccanása során. A playboy férfi felszedett magának egy csinos helybéli lányt, aki szerelme jeléül egy amulettel ajándékozta meg. A faképnél hagyott nő egy fekete máguson keresztül jókora átkot szórt a Hong Kongba visszatért trógerre: a rontás alanya először impotenciás zavarokkal küzd, majd teliholdas éjszakán az amulettből barna folyadék szivárog ki, megfertőzve a férfi testét. Végül a kislányát is magukkal rántják a gonosz erők, a megszállt gyerek többször is az apja életére tör. A bíróság által halálra ítélt férfi történetét érdeklődéssel hallgató detektív (Melvin Wong, a szépemlékű THE RAPE AFTER főszereplője) a gennyedző sebek, a mellkasból kitüremkedő fehér szőrcsomó és a poltergeist jelenséget gerjesztő amulett láttán elhatározza, utánajár a dolognak. Elutazik Thaiföldre, kapcsolatba kerül egy ördögűző buddhista pappal, de mindezzel csak annyit ér el,  hogy Hong Kongba visszatérvén ő maga is a felbőszült mágus célpontjává válik.


Ho Meng Hua BLACK MAGIC sorozatát követően a Délkelet-Ázsiába, elsősorban Borneó szigetére, Malajziába és Thaiföldre elkalandozó hongkongi horrorok második hullámát elindító BEWITCHED (az év hatodik legnézettebb hazai gyártású filmje) több szempontból is zavarba ejtő jelenség. A baljóslatú kezdés után egy thaiföldi útifilmben lesz részünk, ma már mosolyra fakasztóan ártalmatlan erotikával fűszerezve. A gyengeelméjű hajléktalan felbukkanása a hongkongi jelenetekben Kuei Chih Hung szociálpszichológiára tett kísérletének lehetett a része. Az értelmi fogyatékos leüt egy járőrt, felveszi annak uniformisát és egy útkereszteződésben elkezd forgalmat irányítani, óriási közlekedési dugót okozva. A sztori vége felé újból színre lép, és ismét csak rendőrt játszva lelő egy kisgyereket. Mivel a BEWITCHED a modern nagyváros racionalizmusát ütközteti a "primitív" Indokínával, a szociopatákat előszeretettel felvonultató rendező a maga cinikus módján talán azt akarta közvetíteni ezzel a félkegyelmű karakterrel, hogy íme, nálunk is vannak "megbabonázottak" (bewitched). Mint ahogy az egész film tulajdonképpen azt demonstrálja, mennyire ki van szolgáltatva a civilizációban élő, magát biztonságban érző ember az őrületnek. Kuei láthatóan imádott frászt hozni a szerinte alacsony ízlésű közönségre. "Azért csinálok horrorfilmeket, mert a közönség szereti őket, de ez nem azt jelenti, hogy hanyagul állnék hozzájuk. Mindig nagy figyelmet szentelek a fényképezésnek, világításnak és így tovább."


A fantasztikumban a kornak megfelelő ultrarealizmus dominál, semmi sincs a néző képzeletére bízva. A két tétlenségre kárhoztatott főszereplő, a nyomozó és a börtönben (szó szerint) rothadó gyerekgyilkos feje felett zajló Jó vs. Rossz szertartásos küzdelmét Kuei úgy örökíti meg, mintha sporteseményt közvetítene. A jobb sarokban a kínai buddhista pap, a bal oldalon fekete mezben a híres maláj varázsló, Hussin Bin Abu Hassan. Győzzön az erősebb!


Abu Hassan, egy maláj színész/filmrendező, csak annyira volt varázsló, mint Kuei Chih Hung buddhista - semennyire, viszont oly meggyőzően formálta meg szerepét, hogy szolgáltatásait később több hasonló hongkongi produkció is igénybe vette (CENTIPEDE HORROR, RED SPELL SPELLS RED). Amint azt a főcím büszkén hirdeti, Kuei saját maga végzett kutatásokat a fekete mágia területén, a vásznon feliratokkal megnevezett varázslatok nem a forgatókönyvírói képzelet agyszüleményei. Hogy csak egy példát említsek, az emberi tetemekből származó "hullaolaj" manapság is keresett árucikk a thai feketepiacon, a BEWITCHED-ből azt is megtudhatjuk, hogyan nyerik ki.

Hullaolajat tartalmazó üvegcsék

A Shaw Bros. maszkmestereinek nyilván nem volt módjukban olyan alapanyagokat beszerezni, mint amilyenekkel hollywoodi társaik dolgoztak, de a profin bevilágított és lefilmezett f/x-szcénák nem kevésbé ínycsiklandozóak, mint bármely amerikai horrorfilmben. Melyik trash-gourmand tudna ellenállni egy terhes nő hullájából kisajtolt zsírnak, mellé embriókkal ízesített vérkoktéllal, hogy jobban csússzon a desszertként felszolgált gilisztás méhlepény? Állítólag jónéhány, manapság a harmincas évei végét taposó hongkongit cipeltek el a rokonok annak idején a BEWITCHED-re, egy életre szóló traumát okozva a szerencsétlen gyereknek. A 2007-ben készült GONG TAU: AN ORIENTAL BLACK MAGIC (r.: Herman Yau) elsősorban innen merített inspirációt, a kétezres évekre jellemző stilizált vágással/hanghatásokkal, CGI-effektekkel próbálva korszerűsíteni a gong tau élményt.


Remélem nem szabadítok átkot magamra, ha úgy gondolom, Kuei horrorja alulmarad a vele egy időben bemutatott THE IMP mellett. Az újhullámos Dennis Yu nyugati mintákat követő műfaji megközelítése egységesebb víziót eredményezett, jobban felépített történettel, igényesebb színészi játékkal. A mondo doksik stílusával is rokonítható BEWITCHED, bár egzotikusságával szórakoztató és sokszor székhez szegezően érdekes is tud lenni, csupán előjátékként szolgál a THE BOXER’S OMEN-hez.