2010. szeptember 16., csütörtök

HEX (1980)

Kuei Chih Hung, 香港

Chu Yuan wuxiameséi láttán többször is eszembe jutott, hogy ezek a varázslatos hangulatú Shaw Bros. stúdióbelsők milyen jól passzolnának Mario Bava gótikus horrorjaihoz. A HEX-szel végre teljesült a kívánságom.


Kuei Chih Hung városi akciódrámákkal alapozta meg hírnevét (THE DELINQUENT, TEA HOUSE, BIG BROTHER CHENG), hírhedté pedig olyan nihilista, kegyetlen exploitation-bravúrjaival vált, mint a THE KILLER SNAKES, TEENAGER’S NIGHTMARE (CRIMINALS 5) vagy a még mindig láthatatlan SPIRIT OF THE RAPED. Mint a Shaw Brothers stúdió két másik „őrült” rendezője, Sung Chung (SEXY KILLER, HUMAN LANTERNS) és Mou Tun Fei (LOST SOULS, MEN BEHIND THE SUN), Kuei is Tajvanon végezte el filmes iskoláit – ki tudja, talán éppen ebből ered az a radikalitás, ami megkülönbözteti munkáikat a többiekétől. Sun Chung titkosszolgálati kiképzést is kapott a Kínával hidegháborúban álló Tajvanon, és Kueiről is az a hír járta, hogy agresszív akaraterejével bármilyen életveszélyes manőverbe bele tudta kényszeríteni stábját.


Még mielőtt feltette volna karrierjére a koronát a THE BOXER’S OMEN (1983) letaglózó gong tau víziójával, Kuei egy egészen különleges kis horrorfilmmel lepte meg a nagyérdeműt. A HEX (Xie, azaz „Gonosz”) nem más, mint Shaw Scope-ra adaptált Yotsuya Kaidan, egy japán kísértettörténet a kapzsi, feleséggyilkos szamurájról, kinek hitvese visszatér mocsaras sírjából, hogy őrületbe kísértse urát (THE GHOST OF YOTSUYA - 1959 ; ILLUSION OF BLOOD - 1965 ; THE CURSE OF THE GHOSTS - 1969 a kabukiszíndarab japán filmfeldolgozásai). A hongkongi rokon látszólagos szupernaturalitása mögött egy cseles pszicho-thriller bújik meg, melyhez Nyugatról jött az inspiráció: a forgatókönyv Henri-Georges Clouzot francia lélektani klasszikusát, AZ ÖRDÖNGŐSÖK-et biggyeszti a kínai/japán szellemsztori közepébe.


A valaha tehetős Chan família a húszas évekre a tönk szélére került, a családi házban már csak az utolsó leszármazott, a tüdőbeteg fiatalasszony és annak érdekből beházasított férje lakik. A feudális törvények miatt a férfi képtelen szabadulni a házasságból, így bánatát az italba fojtja, miközben egyre brutálisabban bánik gyengélkedő nejével. Egy nap új bejárónő áll a házhoz, ki a szomorú helyzet láttán (a feleség segítségével) elteszi láb alól az alkoholista férjet. A ház melletti tóba dobott hulla nem sokáig marad tétlenül, zombiként tér vissza kísérteni a háztartást...


A csupán egyetlen épületet* és az előtte lévő mocsaras tavacskát igénybe vevő produkció gyártási évéről legfeljebb a speciális effektusok latexje árulkodik, a figurák mintha csak egy régi, sosemvolt "Mesék a kriptából" képregény kínai kiadásából léptek volna elő. A nyitó képsorok közé becsempészett megfejtés a PROFONDO ROSSO trükkjére emlékeztet, de mire véget ér az útközben kétszer is a feje tetejére álló narratíva a KWAIDAN-ból kölcsönzött fülletépős befejezéssel, a logika is belevész a díszletek körül hömpölygő sűrű ködbe. Ezt a kis apróságot, valamint néhány idétlen mellékszereplőt feledteti a nagykanállal kimért atmoszféra - az 1974-es THE GHOST EYES óta egyértelmű, hogy Kuei Chih Hung volt Shawék legjobb horrorstilisztája, a HEX pedig  - dacára a plagizált elemeknek - igazi ínyencfalatként lepi meg a keleti fantasztikum ízeire nyitott nézőt.


S mikor már azt hinnénk, hogy elfelejtettek átmenni a szomszédba egy kis szexért, színre lép a Taoista Ördögűző, magával hozva a délkelet-ázsiai exploitation-mozik bármi megtörténhet hagyományát (DEVIL FETUS). A bombázó testű médium által előadott misztikus/erotikus ritustánc létjogosultsága kérdéses, és a rákövetkező jelenet (1) néprajzi hitelességére sem vennék mérget, arra viszont emlékszem, hogy az ENCOUNTERS OF THE SPOOKY KIND-ban (2) Sammo Hung is tetőtől talpig buddhista szlogenekkel lett kipingálva, így a KWAIDAN (3) szelleműző rituáléja akár ugyanolyan szerves része lehet a távol-keleti folklórnak, mint a fekete kutya vére vagy a papuccsal verés.


A HEX közönségsikere a rendezőt éppen egy stagnáló periódusában érte (brutális wuxiája, a KILLER CONSTABLE nagy bukás volt odahaza), innentől kezdve nagyrészt a horrorra specializálja magát. A két humorosnak szánt folytatást (HEX VS WITCHCRAFT ; HEX VS HEX) felejtsük el, ha igazi HEX-féle ráadást akarunk, akkor forduljunk bizalommal Kuei CORPSE MANIA című, giallókkal és Lucio Fulci zombifilmjeivel rokonítható mystery-thrillerjéhez.

A HEX-rezidencia Guangdong tartományban található eredetije: