2008. április 30., szerda

THE DELINQUENT (1973)

Chang Cheh & Kuei Chih Hung, 香港


A stilizált nyitójelenetben egy dühös fiatalember papírra festett városképet átszakítva rúgja fejbe a közönséget. Ő a "delikvens", a hong kongi James Dean, azzal a különbséggel, hogy neki van oka lázadni. A srác a gazdasági fejlődés vesztese, aki a faterjával ellentétben kibámul a gettó ablakából és álmodozik. De azt is tudja, hogy tisztességes munkával sosem kerül ki onnan (lásd fater), és amikor megcsapja a bűnözés szele, válaszút elé kerül: vagy csatlakozik egy bandához, ami éppen azt a raktárat készül kirabolni, ahol apja dolgozik, vagy elmegy tányért mosogatni. Ez a dilemma több ezernyi fiatalt érintett, és a Shaw Bros briliánsan lovagolja meg a témát. Ámbár hősünk az önmegsemmisítést választja végső megoldásként, ez még mindig coolabb, mintha maradt volna kifutófiú a "nyóckerben".
Chang Cheh heroikus kungfu filmje modern környezetbe transzponálva végre elnyeri a tartalomhoz illő formát, minden egyes vágás (absztrakt) és zoom (brutális) egy jól irányzott ökölcsapással ér fel. A klisé történethez tévén keresztül szinte befogadhatatlan nyers erő társul - Kuei Chih Hung, az urbánus horror leendő mesterének kézjegye már az első képkockáktól felismerhető.
Melodramatikusan őszinte jelenetei még a Bruce Lee filmek rajongóit is zavarba hozhatja (az egyszeri európai nézőt meg pláne), a DELINQUENT "grindhouse" esztétikája nem más, mint esszenciáira lebontott, 100%-os cinema.