produced, written, shot és directed by Barry Mahon
Mondtam már, hogy bírom ezeket a mihaszna kis amerikai szexfilmeket a hatvanas évekből? Egy jóakaróm nemrég megjegyezte, hogy a Something Weird Videóktól lassan megszűnik létezni józan ítélőképességem, és vele együtt távozni fog a maradék ízlésem is. Igaza van, de mint tudjuk, mindennek ára van, és ha mindez valóban ezzel jár, hát legyen! A pokolba vezető lejtőn most egy újabb, felettébb gyanús figurával akadtam össze:
Mondtam már, hogy bírom ezeket a mihaszna kis amerikai szexfilmeket a hatvanas évekből? Egy jóakaróm nemrég megjegyezte, hogy a Something Weird Videóktól lassan megszűnik létezni józan ítélőképességem, és vele együtt távozni fog a maradék ízlésem is. Igaza van, de mint tudjuk, mindennek ára van, és ha mindez valóban ezzel jár, hát legyen! A pokolba vezető lejtőn most egy újabb, felettébb gyanús figurával akadtam össze:
A Wikipédia megpróbálja eltussolni a szexploitation területén végzett tevékenységét, de az utókor mégsem azért fog Barry Mahonra emlékezni, mert kompjuterizálta Hollywoodban a filmgyártással járó papírmunkát, vagy hogy feltette a fekete pontot Erroll Flynn fényes karrierjének a végére (CUBAN REBEL GIRLS). Ő ugyanis a nudie cutie-k fáradhatatlan propagátoraként szerzett kétes érdemeket magának, az ember, aki a THE BEAST THAT KILLED WOMEN-t adta a világnak. Bár sokak szerint ezt az Eastmancolor nudie-monszter mixet akár pszichológiai fegyverként is be lehetne vetni az ellenség halálra untatására, számomra a filmművészet egészen új dimenzióit nyitotta meg azzal, hogy benne egy jól megtermett gorilla(kosztüm) tartja rettegésben a floridai nudistatelep látogatóit.
Részemről bizonyítottnak látom a mű örökérvényű mivoltát.
De ha ez nem lenne elég „deliriás”, akkor Mahon New York Roughie periódusának gyümölcseit kell felkutatni. Félvállról vett alibitörténetek a környék kapós grindhouse-lányaival előadva (Uta Erickson, Gigi Darlin és Sharon Kent, akit legutóbb Horthy Miklós THE HOOKERS-ének Júliájaként láthattunk), rengeteg lopva rögzített manhattani életkép loopszerűen ismétlődő rockabilly zenével, mindez a legrosszabb ízlést is megszépíteni képes 35mm fekete-fehérben. Ha valami oknál fogva még a profi rendezés is az elvárásaink között szerepel, akkor próbálkozzunk egy emelettel feljebb, mert ez bizony az exploitation alagsora, aki ide belép, az számoljon le az elvárásaival.
De ha ez nem lenne elég „deliriás”, akkor Mahon New York Roughie periódusának gyümölcseit kell felkutatni. Félvállról vett alibitörténetek a környék kapós grindhouse-lányaival előadva (Uta Erickson, Gigi Darlin és Sharon Kent, akit legutóbb Horthy Miklós THE HOOKERS-ének Júliájaként láthattunk), rengeteg lopva rögzített manhattani életkép loopszerűen ismétlődő rockabilly zenével, mindez a legrosszabb ízlést is megszépíteni képes 35mm fekete-fehérben. Ha valami oknál fogva még a profi rendezés is az elvárásaink között szerepel, akkor próbálkozzunk egy emelettel feljebb, mert ez bizony az exploitation alagsora, aki ide belép, az számoljon le az elvárásaival.
A PROSTITUTES PROTECTIVE SOCIETY apropóját az 1964-es, New York-ban megrendezett világkiállítás adta: a megnövekedett turistaforgalomnak a Times Square környéki prostituáltak is nyertesei voltak. Ezt látva Carnie Bill, a környék maffiafőnöke 10% részesedést követel a jól menő üzletből. A lányokat futtató és a filmet magyar akcentussal narráló Madame Sue azonban nem hajlandó lepaktálni a maffiával, aminek az lesz a következménye, hogy Carnie emberei kivonják Sue néhány alkalmazottját a forgalomból. Ekkor határozzák el a lányok, hogy szakszervezetet alapítanak (P.P.S.) és egyesült erővel szembeszállnak a gengszterek terrorjával. Shit happens...
A mobszterek és cutiek sután kivitelezett, film noirral is próbálkozó összeeresztése tele van a női bosszúfilmekre jellemző akciózással. Van annál nőiesebb bosszú, mint amikor egy férfit a mosókonyhában belefojtanak a szennyesvízbe? Carnie Bill kiherélése a csúcs, figyeljük azt a hanyag mozdulatot, amivel a lány a képzeletbeli heréket a bokorba dobja!
A magányos Tony egy próbababákat gyártó üzemben dolgozik, szabadidejében háztetőkön napozó nőket vizslat távcsövén keresztül. Az első randi a fodrászbolt kirakatából ellopott műanyag fejjel olyannyira jól sikerül, hogy megpróbálkozik hús-vér nővel is kapcsolatot létesíteni. Igen ám, de csak tíz dollárt hajlandó fizetni az aktusért, így marad a plasztikszerelem és a frusztráció, ami végül gyilkossághoz és nemi erőszakhoz vezet, ebben a sorrendben. „He balls them after they’re dead, he’s nuts!”
A szigszalaggal kirakott főcím már előre figyelmeztet, az 55 perces játékidő utólag oszlatja el kétségeinket afelől, hogy a nyersanyag előhívásán kívül itt bármibe is ötven dollárnál többet invesztáltak volna. A pofátlan rövidség inkább áldás, mint átok, mert Mahon bármiféle artisztikusságot nélkülöző "one take only" stílusa hosszabb távon igencsak kínossá válhatna. A szűk apartmanokban állványról rögzített, női idomokra meredő képeit a közterületeken kapkodós, rosszul fókuszált kandi-kamera váltja, és ez a furcsa dinamika véletlenszerűen megteremti a címhez méltó neurotikus hangulatot. A metrón az ölében babafejjel utazó férfi látványa ennek a botcsinálta groteszknek a netovábbja. Nincs se suspense, se katarzis, vagy bármi, ami egy hagyományos thrillerre emlékeztetne, csak az a Szex és New York, ahol a szingli nők sosem zárják be maguk után az ajtót, ezzel is megkönnyítve a szexgyilkos dolgát.
Ezt a durva mozierőszakot csak a következő évtizedben kapja fel és teszi még látványosabbá az új grindhouse-generáció. Ezzel el is érkeztünk a THE SEX KILLER-hez, amely nem más, mint William Lustig 1980-as Mániákusának a végletekig leegyszerűsített változata (igen, még MANIAC-et is lehet hová butítani!). Itt a THE BEAST THAT KILLED WOMEN vagy akár a P.P.S. ártatlan nudie-bája már csak illúzió marad, helyét felváltja a nagyvárosi pszichopátia.
Egy lapon ugyan nem említhetőek olyan klasszis NYC-roughiekkal, mint a CONFESSIONS OF A PSYCHO CAT vagy az AROUSED, a THE SEX KILLER (mely leírva elvetemültebbnek hangzik, mint valójában) és a P.P.S. (Mahon magnum opusza?) mégis nyugodt szívvel ajánlható a korszak underground pszicho-szexfilmjeiben turkáló kubikosainak. Úgyis mindannyian a pokolra jutunk.