2017. augusztus 20., vasárnap

NINJA IN THE DRAGON'S DEN (1982)

Corey Yuen Kwai, 香港


Listen to me children 
and I'll tell you of the legend of the ninja:

A renegát nindzsaharcos feleségével az oldalán Kínába utazik leszámolni az apja haláláért felelősnek tartott idős mesterrel. A közeli pagodában lógó kungfus nem nézi jó szemmel, hogy valaki el akarja tenni láb alól bácsikáját, így hát a maga szemtelen, kivagyi stílusában szembeszáll a nindzsucu bajnokkal. Halálos ellenségekből in extremis puszipajtásokká váló japán-kínai kettősnek meg kell küzdenie a spirituális bokszolókkal is, azokkal az emberfeletti erejüket a szellemvilágnak tulajdonító mutatványosokkal (lásd még KÍNAI TÖRTÉNET II.), akiket korábban haragítottak magukra a teaházban.


Miután a Seasonal Film Corporation  főnöke, Ng See Yuen ázsiai szupersztárt faragott Jackie Chanból (A KOBRA alias Kígyó a sas árnyékában; RÉSZEGES KARATEMESTER), a hongkongi független producer új arc után kutatva akadt rá Lloyd Hutchinsonra. Az Egyesült Államokból hozatott fiatalember alkatilag hasonlított Jackie-re, valamivel nagyobb muszklikkal - innen a ráaggatott művésznév: Conan Lee. A filmezés terén szűz sztárpalánta és a japán felvevőpiacon népszerű Hiroyuki Sanada számára kitalált közös „showcase” megrendezését Ng egy pályája elején álló akciókoreográfusra bízta. Yuen Kwai, a Pekingi Operasuli legendás osztályának (Jackie, Sammo és a többiek) egykori diákja  ezzel a filmmel debütált rendezőként. 


A komoly nindzsa-bosszútörténet és komolytalan kungfu-bohózat keverékét a töményen adagolt harci jelenetek teszik fogyaszthatóvá. Ilyen mennyiségben az akció akár meg is feküdheti a gyomrot, de hát ez van, ha koreográfus először kerül a rendezői székbe. A harcművészeti film l'art pour l'art szellemiségére jellemző, hogy amikor a nindzsa bevégezte dolgát a sárkány barlangjában, de még szükség lenne egy utolsó tour de force összecsapásra, ünnepélyes keretek között behozzák Hwang Jang Lee-t, a Seasonal kungfufilmek visszatérő gazfickóját, hogy demonstrálja lábmunkáját.
A koreai származású taekwando specialistát (aki kirúgta Jackie Chan elülső fogát A KOBRA forgatásán) úgy reklámozták, mint aki technikájával képes embert ölni. Ng See Yuen egy filmforgatásnak álcázott "deathmatch" megszervezésébe is beszállt, az alkalomra kibérelt műteremben megrendezendő esemény létrejöttét a hongkongi rendőrség az utolsó pillanatban akadályozta meg. Egy idős mestertől hallottam - tán éppen ebben a filmben -, hogy az igazi harcművészek nem a hírnévre hajtanak. Mese habbal.


Yuen Kwai szemlátomást bizonyítani akart, beleadott apait-anyait (a hírnév, ugyebár), az eredmény ennek megfelelően egy irgalmatlanul dinamikus mozi lett, kisebb gyári hibákkal. Ilyen az elejét csúfító ripacskodás, illetve a hongkongi dramaturgiára alapból jellemző éles hangnemváltások, melyek könnyedén rajzfilmes abszurdba torkollhatnak (a fent említett végső haddelhadd). A ferde hajlamú gépállások, az akrobatikára helyezett hangsúly - a gólyalábas cirkusz az elején szenzációs - Yuen korábbi (WE'RE GOING TO EAT YOU) és későbbi (MY FATHER IS A HERO) koreográfiáit is meghatározzák. A rendező még az egyszerű párbeszédes jelenetezéseket is próbálta akrobatikusan letudni, mint amikor két szereplő eszmecseréjét tükrökön keresztül kapta lencsevégre. A maga korában innovatívnak számító DRAGON'S DEN nem igazán képviseli azt a minőséget, mint a DUEL TO THE DEATH, a másik leendő akciódivat-diktátor, Ching Siu Tung debütáló rendezése a Golden Harvestnél, melyben visszaköszön ugyanez a japános, nindzsás vonal. Ugyanakkor frissebb, fiatalosabb a Shaw Brothers '82-es AZ 5 NINJA ELEMénél. És egyiknek sem volt ennyire menő főcímdala - Shaka Ninja! 


Részben ezen munkájának köszönhetően Yuen Kwai a filmipar prominens szereplőjévé vált, míg Conan Lee legközelebbi hongkongi fellépésére hat évet kellett várni (a TIGER ON THE BEAT buddy cop vígjátékban Chow Yun Fat partnereként). Talán mégis hallgatnia kellett volna filmbéli mesterére, aki azt tanácsolta neki, vegyen vissza az arcából, ha jót akar. A Seasonal-lel három filmre szóló, fix gázsis szerződésben álló Lee vitába keveredett munkaadójával, a DRAGON’S DEN közönségsikerét látva fizetésemelést követelt magának. Nem sokkal később tajvani vállalkozók kölcsön akarták kérni Lee-t, amit Ng See Yuen szintén visszautasított. Erre fel a producert úgy helyben hagyták, hogy fél évig betegszabadságra kényszerült, a színészt pedig hosszú időn át egyetlen ép eszű hongkongi producer sem akarta alkalmazni.


A NINJA IN THE DRAGON'S DEN páros lábbal rúgja valagba azokat a patetikus nindzsafilmeket, amiket a nyolcvanas évek folyamán a világ különböző pontjain ügyködő kóklerek elkövettek. Nem autentikus nindzsafilm, inkább egy (pop)kulturális hibrid, amiben két harcmodor, a Jackie Chan féle kungfu pian és a japán nindzsucu ad egymásnak randevút egy blaxploitation hangzású sláger ütemére. Listen to me children and I'll tell you of ---