Frank Henenlotter, USA
A THE TINGLER óta a legagyafúrtabb drogos szörnyfilm véresen tragikomikus parabolaként vette kezelésbe a kóros függőséget. Ha netán a MEZTELEN EBÉDet túl intellektuálisnak, a REKVIEM EGY ÁLOMÉRT meg arcba mászónak találtuk, akkor a BASKET CASE szerzőjétől elvárható szellemben fogant BRAIN DAMAGE lehet a nevető harmadik. Drogprevenciós példázat? Na menjél má' - vágná rá Henenlotter, akinek bevallott ambíciója második nekifutásra is csupán odáig terjedt, hogy a néhány olcsó gegre felépített cselekményt lehetőleg szórakoztató módon celluloidra vigye, a hasznot zsebre vágó producerek pedig megbízzák egy harmadik nagyjátékfilm elkészítésével. Mezei exploitation gondolkodásmód ez (a Troma Team ebből épített várat), ilyenkor számít csak igazán az egyéni látásmóddal párosuló, istenadta tehetség, melynek híján ma aligha beszélnénk Henenlotterről úgy, mint korának kiemelkedő trashfilmes egyénisége.
Brian átlagos srácként éli mindennapjait, egészen addig, amíg be nem költözik bérleményébe Elmer, az intelligens parazita. A szomszédban lakó nyugdíjas házaspártól átszökött "háziállat" a fiú tarkójába fecskendezi pszichedelikus hallucinációkat okozó mirigy-váladékát, aztán nyájas hangon elmagyarázza neki, hogy ettől fogva a létezés csupa "fény és szórakozás" lesz a számára. Csak vigye őt rendszeresen sétáltatni. A fausti alku megkötését követően a két jómadár közösen járja Manhattan utcáit, agyatlan hullákat hagyva maguk után. A folyton éhes kreatúra befolyása alá került Brian élete hamarosan romokban hever, majd miután ráeszmél, gazdatestként micsoda gaztettek elkövetésére használja őt Elmer, megpróbál felülkerekedni súlyos függőségén. És akkor ott vannak a szintén elvonási tüneteket mutató szomszéd nyugdíjasok, akik visszakövetelik a kis bestiát...
A BASKET CASE egy normális/abnormális testvérpár közti fizikai és mentális függőségről mesélt - cseréljük le az abnormális felet egy metaforikus crack cocain szörnyre, és hopp, máris a BRAIN DAMAGE-nél vagyunk. Az amatőr körülmények között forgatott előd után a nagyobb költségvetés már lehetőséget teremtett a kidolgozottabb látványvilágra, a fényképezés „kékítőt old az ég vízében”, lebegős, LSD-trip hangulatot kölcsönözve a filmnek. Saját kábszeres élményeiből merítve Henenlotter a dizájner drogok alattomosságát Elmer behízelgő modorú figurájában ragadta meg. Rémesen mulatságosnak hat, ahogy Brian "cold turkey" kínszenvedése közben a kék szemű sármőrrel előadatja az Elmer’s tune című, negyvenes évekbeli jazz sztenderdet. És persze nem hagyja ki azt a ziccert sem, hogy az agyevő teremtmény alaktanilag egy faszra hasonlít - az egyik átszexualizált poén azóta is az oral splatter history része, felülmúlva Stuart FROM BEYOND Gordon legmeredekebb agyszippantásait.
A jó ízlés szembeköpésén túl mi avatta szerzővé a trashfilmest? Úgy tűnik, az évek során felhalmozott bizarrabbnál bizarrabb moziélmény elméjében egy sajátos képzeletet alakított ki, az egyedi vízió az író-rendező személyes kis világán keresztül átszűrve születik meg. A realista díszletet a nagyváros fertője biztosítja, a szürrealitást a vérszomjas szörnyek, a főhősök olyan elátkozott lelkek (alteregók?), akiket menthetetlenül beszippant ez a mikrokozmosz. Henenlotternél a trip csak odaútra szól, az abnormalitásból nincs visszatérés a normalitásba - még szép attól a rendezőtől, akit egyáltalán nem érdekel a normális. Nyilvánvalóan nem egy tökéletességre törekvő maximalistával van dolgunk, a bumfordiságot az a freak by nature minőség egyensúlyozza ki, amely természetes módon fogadja be a természetellenest, együttérzéssel viseltetve a kívülállók, a megszállottak iránt. Az exploitation filmek önmagukat kívülállóként meghatározó megszállottjai szemében így válik a BASKET CASE - BRAIN DAMAGE - FRANKENHOOKER mesterhármas oly… meghatóvá.
Elmer's Tune
Why are the stars always winkin' and blinkin' above?
What makes a fellow start thinkin' of fallin' in love?
It's not the season, the reason is plain as the moon
It's just Elmer's tune
What makes a lady of eighty go out on the loose?
Why does a gander meander in search of a goose?
What puts the kick in a chicken, the magic in June?
It's just Elmer's tune
Listen, listen, there's a lot you're li'ble to be missin'
Sing it, swing it, any old way and any old time
The hurdy gurdies, the birdies, the cop on the beat
The candy maker, the baker, the man on the street
The city charmer, the farmer, the man in the moon
All sing Elmer's tune