A DRACULA HAS RISEN FROM THE GRAVE {DRAKULA FELTÁMADT SÍRJÁBÓL, 1968} örökbecsűt újra megnézve továbbra is élek a gyanúval, hogy az olaszok többek közt a Hammerekben látottakat csűrték-csavarták a saját képükre.
A jó és a rossz harcát egy hittérítő keresztény rendíthetetlenségével színpadra állító Drakula-folytatásban - Freddie Francis egyik jobban sikerült rendezése - a kisváros templomát a gonosz tréfákra mindig vevő Drakula megszentségteleníti azzal, hogy áldozatát felakasztja a harangkötélre. A történet során a templom papja a vámpír szolgálatába áll.
részlet a DVD-borítóról |
A vámpír/Drakula jellegzetességeket felvonultató CITY OF THE LIVING DEAD-ben {ZOMBIK VÁROSA} a pap figuráját (aki a harangkötélre saját magát akasztja fel) mintha egybegyúrták volna Christopher Lee szófukar, delejező tekintetű rémalakjával:
A Hammer-film végén a kereszttel átdöfött Drakula szemeiből vér folyik - mindkét emlékezetes kép feltámad Fulcinál:
Ez egyébként a második lehetséges Hammer-ZOMBIK VÁROSA átfedés (lásd még DEMONS OF THE MIND). Persze lehet, hogy Fulcinak volt igaza, aki szerint a kritikusok azért szeretik az összehasonlításokat, mert általuk teletömhetik az írásaikat más filmekre való hivatkozásokkal. Ugyanebben az interjúban hozzáteszi: Verhoeven tőle lopta a ROBOTZSARU azon jelenetét, amiben...