2015. november 14., szombat

VILLAGE OF THE DAMNED {ELÁTKOZOTTAK FALUJA} (1995)

John Carpenter, USA


A nyugati társadalom az ifjúságra az ötvenes évektől kezdve tekint önálló csoportként, amely akár veszélyeztetheti is a háború után helyre billent közrendet. Az addig családi körben lappangó nemzedéki konfliktus tömegtudatos ellenzéki magatartásba fordult át, az utcákon megjelent a bandákba verődött lázadó ifjúság. Az új "osztályharcot" a populáris műfajok azonnal lereagálták, elkezdtek szaporodni azon filmek száma, melyekben félelmet nem ismerő kölykök veszélyt jelentenek a környezetük számára. A sci-fi (VILLAGE OF THE DAMNED) és a horror-thriller (THE BAD SEED) metaforikus, valóságtól elrugaszkodott történetein keresztül tabuk nélkül lehetett kifejezni a felnőttek ördögfiókáktól való félelmét (végső soron a hetvenes évek nagy kasszasikerei, AZ ÖRDÖGŰZŐ, az ÓMEN és a HALLOWEEN is ebbe a "hidegvérű gyilkos gyerekek" vonulatba illeszthetőek).


Nehéz elképzelni, hogy egy nagy hollywoodi stúdió realista akció-drámájában a jófiúk távcsöves puskát fogjanak aranyos csöppségekre, esetleg időzített pokolgépet csempésszenek a tanterembe. Ellenben egy horror-fantázia, mint a Universal megbízásából készült ELÁTKOZOTTAK FALUJA - az 1960-as, azonos című brit klasszikus remake-je John Carpenter tolmácsolásában - gond nélkül megengedheti magának, miközben végig azzal a morális dilemmával játszadozik, hogy mégiscsak gyerekekről van szó.


"Dr. Alan Chaffre és Dr. Suzan Verner a kormány által a helyszínre küldött tudós együtt nézz szembe a megmagyarázhatatlannal, mikor nők egyszerre szülik meg utódjaikat, és ezzel kezdetét veszi a borzalom. Midwich lakosságának meg kell állítania a gyermekeket, mielőtt bekövetkezik a katasztrófa az Elátkozottak falujában."
(DVD borító)

Az ELÁTKOZOTTAK FALUJÁt Arany Málna díjra jelölték "Legrosszabb Remake" kategóriában. (Ez már nincs a DVD borítón)


Midwichben grillkolbászból van a kerítés, nincsenek feketék, és ha netán ismerősnek tűnik a környék, van rá magyarázat: ugyanazon a tengerparti településen forgatták, ahol A KÖDöt. Carpenter taktikát ismétel, a kimért tempójú nyitányban az ufók árnyéka ködként terjed szét az alvó kisvároson, aztán sorra jönnek a halálesetek, a fináléban össznépi pokol. Modern sci-fi horrortól nem meglepő módon a trükkmestereknek sikerül felülkerekedniük a nézők képzeletén, a világító szemű földönkívüliekről ezúttal lerántják az álarcot. Carpenter amúgy sem az a "misztikus" rendező, nála a borzalom előbb-utóbb ha nem is arcot, de mindig konkrét formát ölt. A KÖD persze egy ambiciózusabb, kevésbé elkényelmesedett filmes munkája volt - a nagyságrendekkel kreatívabb AZ ŐRÜLET TORKÁBAN után ezzel a feldolgozással a mester fizetett vakációra ment (a rossz nyelvek szerint azóta sem tért vissza). Carpenter egyébként logikus választásnak tűnt a projekthez, elvégre a VILLAGE OF THE DAMNED látomása az izolált kis közösséget rettegésben tartó Gonoszról megegyezik legtöbb filmjének alapszituációjával. Saját szerzeményű zenével (a hajdani The Kinks együttes gitárosával együttműködve) és precíz Panavision-plánozással levezényelt bérmunkája éppenséggel a fekete-fehér előddel összevetve válik figyelemre méltó adaptációvá.


A DOLOG állása szerint ez a remake hűebb az eredetihez, visszajátszva annak legemlékezetesebb pillanatait (a kisváros ébredése a kómából, a gondolatolvasással szemben emelt téglafal megjelenítése stb.), a szóbeszéddel ellentétben mégsem 1:1 másolatról van szó. John Wyndham A midwichi kakukkok (magyarul Szemünk fénye) című regényét, pontosabban az abból készült filmváltozat hidegháborús apropóját a kilencvenes évek Amerikájához kellett igazítani; ebből, és a sztori családias jellegéből adódóan már maga a szereposztás egyfajta perverz szubverzió, ugyanis tele van Hollywood családi filmsikereinek has-been sztárjaival {Christopher Reeve (Superman), Mark Hamill (Luke Skywalker), Kristie Alley (Nicsak, ki beszél sorozat)}. Az aktuális tévés őrület, az X-Akták mellett sem mentek el szó nélkül, Alley szövetségi orvos-nyomozója egy túlsúlyos, láncdohányos Scully.

--- Look Who's Smokin' ---

Van ebben az átkozott porfészekben egy nemzeti dohánybolt?

- Nézd magadra, mit tett veled a hírnév!
- Pofa be, Luke, az erő már rég nem veled van.

Valamint szükségünk lesz drogra. Nagyon, nagyon sok drogra.

Gyerünk, kisanyám, mutasd meg, mid van!
(*"Meghőmérőzném")

Midwich jóságos doktoraként főszereplő Christopher Reeve alakításán kegyeleti okokból most nem élcelődünk.

Az 1960 vs 1995 gondolatmenetet folytatva a patriarchális, militáns szemléletű eredetihez képest a történet látványosan elnőiesedett, a kamera a szülészetről is közvetít. A nedvesség, mint nőiességet jelképező szimbólum a horrorjelenetek elemévé válik (zöldségleves, szemcsepp, óceán), a gyerekbőrbe bújt szuperintelligens lények élén immáron egy kislány áll.


A családi házak gyerekszobáiból útnak induló földönkívüli invázió sem a régi. Az utcákon katonás rendben masírozó alien-kisdobosokat egyazon totalitárius eszme vezérli (az 1960-as mű komcsi allegóriája), ám egyiküknek emberi érzései támadnak, amiket a születéskor elpusztult társának hiánya vált ki. David kakukkfióka a kakukkfiókák között, a forgatókönyv általa próbál (spielbergi) drámát belemanipulálni a B-filmes megoldások közé. Davidnek saját elvtársaihoz kellene igazodnia, miközben a másik oldalról a szülők humanizmussal agitálják tele alien-buksiját.


Az ismerős - idegen, közösség - egyén között feszülő ellentétet érzékeltető cinemascope térben a csapatdinamikát megtörő kisfiú vizuális eszközzé válik, mint amikor a libasor végén menetelve leválik az alakulatról, és a ritmust megtartva a temető felé veszi az irányt. Ekkor rögzül a film talán legjobb plánja - figyeljük, ahogy a gyászról szóló jelenet felett hirtelen beborul az ég.

/A beállítás tisztelgés a mester mestere, Howard Hawks egyik régi westernje előtt, melynek középpontjában egy problémás apa-fiú kapcsolat állt. Hawks a RED RIVER-ben látható jelenetről: "Megvártam, míg a felhő a közelbe ért és elkezdtük a forgatást. Aztán amikor a temetési szertartáshoz értünk, pont felettünk úszott át a felhő."/

Míg anno óvatosan megkerülték a vallással kapcsolatos kérdéseket, az ateista rendező a papot ("Mark Hamill reverendában az egyik legviccesebb dolog, amit életemben láttam!" - J.C.) és nyáját a közösségen eluralkodó pánik szolgálatába állítja. Tipikus... sóhajthatnának a hithű keresztények, és igazuk lenne, elég megnézni a hasonszőrű THE BLOB remake-et. Mea culpa, atyám: A MASSZA a jobb film. Egy-két hatásosabb sokkjelenet, egy-két tetszetős Hawks-homázs, arra viszont nem fordítottak elegendő figyelmet, hogy az éveken átívelő történetnek legyen például időbeli folyamata - látszólag csak a gyerekeken fog az idő, a többi közreműködő olyan marad, ahogyan először megismertük őket. És hogy miért vannak a lurkók az ötvenes évek angol gyerekdivatja szerint felöltöztetve? Két tipp: 1) hagyománytisztelet a klasszikus eredeti előtt; 2) a forgatókönyv egyik le nem forgatott epizódjában a gyerekek megszállják Midwich angol import használtruha kereskedését (maradjunk az 1-esnél).


Mindazonáltal nem az a celluloid-katasztrófa, mint Arany málnás híre alapján várnánk, és különben is: a Deliria világában minden film releváns, amiben Luke Skywalker fejbelövi magát vadászpuskával, Superman meg öngyilkos merényletet hajt végre. Az egész Egyesült Államokat ledöbbentő Los Angeles-i zavargások után pár évvel forgatott ELÁTKOZOTTAK FALUJA carpenteres ostrom-fináléjában a kiérkező rendőrség és a hadsereg halomra lövi egymást. Az új változat már nem a kommunizmussal, hanem a kommunikáció csődjével vészjósol egy olyan szociopata generációval szemben, amelyikből hiányzik a lelkiismeret, az együttérzés, a bűnbánat. Az egész Carpenter-filmográfia felett lebegő dehumanizáció rémképe ("az emberség elvesztése" - vö. A 13-AS RENDŐRŐRS bandatagjait vagy a HALLOWEEN mumusát a midwichi gyerekekkel) ebben a mainstream amerikai ízléshez idomuló remake-ben kimondottan a középosztálybeli közönséget fenyegeti: - Ha együtt élünk, uralkodni fogunk rajtatok. 

----------------


AZ ŐRÜLET TORKÁBAN (-ban) Dario Argento nyomára bukkantam. Azt hiszed, ezúttal nem fog menni? A Deliria nem ismer lehetetlent:


TENEBRE: