2015. március 18., szerda

CASTLE FREAK (1995)

Fényesebb a láncnál a kard,
Jobban ékesíti a kart,
És mi mégis láncot hordtunk,
Ide veled, Stuart Gordon!

Két nagyobb költségvetésű futurisztikus akciófilm között (FORTRESS, ŰRKAMIONOSOK) a RE-ANIMATOR rendezőjének agya ledobta láncait,  és egy remekbe szabott novella alapján elkészült az újabb Gordon - Lovecraft horrorvízió. Apró szépséghiba, hogy a gyártó az Empire Pictures utóda, a gagyi, egyenesen videokazettára kerülő (direct-to-video) fantáziafilmjeiről ismert Full Moon Entertainment volt. Na de ki mondta, hogy ötszázezer dollárból nem lehet jó filmet csinálni? Például a cég egyik házirendezője, David PUPPET MASTER Schmoeller: "Az üzlet a kilencvenes években befuccsolt, a büdzsék olyannyira lesoványodtak, hogy ilyen feltételek mellett nem lehetett jó filmeket csinálni." A CASTLE FREAK szerencsére ennek némileg ellentmond. Először is kellett hozzá egy plakátterv...


"Charles Band (Full Moon főnök) irodájában megláttam egy posztert, amire az volt ráírva: Castle Freak. A képen egy Quasimodo kinézetű fickó falhoz láncolt, meztelen nőt korbácsolt. Megkérdeztem Charlie-tól, miről szól a film. '-Nos, van benne kastély (castle) meg szörnyszülött (freak). Figyelj, azt csinálsz vele, amit akarsz, csak ez a két dolog legyen benne.' A beszélgetésünk márciusban történt, júniusban már forgattuk a filmet." S.G. (Voices in the Dark: Interview with horror directors)


Az eseményre sikerült összetoborozni a nyolcvanas évekbeli Gordon-stáb egy részét, nevezetesen Jeffrey Combs és Barbara Crampton vezető színészeket, Dennis Paoli forgatókönyvírót és Richard Band zeneszerzőt. Sem a főcímen, sem a reklámplakátokon nem szerepel H.P. Lovecraft neve. Csak nem a Full Moon előző Lovecraft-produkciójának gyatra mivolta vezetett az anomáliához?


A DTV szektor évtized derekára bekövetkezett válságának és az eredetileg Gordonnak szánt LURKING FEAR fiaskó együttes következményeként a forgalmazó Paramount Home Video felbontotta szerződését Charles Band cégével. Állítólag arról volt szó, hogy Band nagyobb összegű költségvetéseket könyvelt, mint amennyit a Paramount szakemberei ránézésre megállapítottak. Egy lehetséges adócsalási ügytől tartva az óriásvállalat kihátrált az együttműködésből. A CASTLE FREAK-et egy éves csúszással végül a Full Moon saját maga jelentette meg. A Fangoria magazinban '95 legjobb DTV filmjének megszavazott mű nem valószínű, hogy egyhamar olyan kiskedvencé válik, mint akár a DOLLS, Gordon ugyanis egy tőle szokatlanul zord darabot tett fel a tékák polcaira.

A szerzői megközelítés ellenségei ugorják át a következő bekezdést ---


A rendező akkoriban készült munkáiban két téma bukkan fel ismételten: az elnyomás és a család szétesése. A FORTRESS börtönben játszódik, az ŰRKAMIONOSOK hősei űrkalózok fogságába esnek, a CASTLE FREAK címszereplője az abszolút elnyomás hús-vér eredménye. "Nem volt részemről tudatos, de észrevettem, hogy a FORTRESS és a BODY SNATCHERS (forgatókönyv) egyaránt a család elpusztítására tett kísérlettel foglalkozik. Még a most befejezett filmemben, a CASTLE FREAK-ben is ugyanez a téma fut végig, a szétesőben lévő család. Kezdem azt hinni, hogy személy szerint ez lehet a központi félelmem. Számomra a család elpusztítása nagyon nyugtalanító gondolat, talán éppen ezért foglalkozom vele ezekben a filmekben."


Amerikai család középkori várkastélyt örököl Olaszországban. A férj (Combs), a feleség (Crampton) és látássérült tinédzser lányuk még nem, de mi, nézők a bevezető szemtanújaként tudjuk, hogy a megboldogult olasz nagynéni az épület tömlöcében egy deformált emberi lényt tartott láncra verve. Az impozáns méretű ingatlanhoz tartozik még egy- és kilencfarkú macska, valamint a várkastélyok elmaradhatatlan bútordarabja, a vészmadár házvezetőnő. Őt a kaposvári születésű Elisabeth Kasa (Kasza Erzsébet) alakítja.


Az amerikai producer itáliai kastélyának folyosóin a Universal stúdió patetikus rémdrámái botlanak bele az olasz horrorokba. A hely  szelleme rögtön euro-gótikus kényszerképzeteket ébreszt, a véresebb pillanatok a nyolcvanas évek Italo Gore-ját idézik fel. Öncsonkítás (PHENOMENA), antropofágia (ANTHROPOPHAGUS), mell leharapás (LE NOTTI DEL TERRORE). A "diszfunkcionális család beköltözik a szörnyeteget rejtő épületbe" felállás a THE HOUSE BY THE CEMETERY-re rímel, melynek inspirációi között szintén tetten érhető egy Lovecraft mű (nem ugyanaz, teszem hozzá. Orosdy Dániel Fulci könyvében a Hideg levegő című novellát említi, Gordonék A kívülállót vették elő.)


A műfaj kiábrándítóan hervatag időszakában a CASTLE FREAK kivételes kegyben részesítette a keményebb horrorok kedvelőit, Gordon újra a teátrális-groteszk (grand guignol) formáját hozta. A fő effekt maga a kastély szörnye, egy vékony testalkatú férfiszínész, akit AZ ÉLŐHALOTTAK ÉJSZAKÁJA (1990) zombijaiért is felelős maszkmesterek vettek kezelésbe tetőtől talpig. A Dr. Herbert Westként elhíresült Jeffrey Combs-t a drámaibb, realistább szerepkör sem akadályozta meg abban, hogy szétrágja maga körül a díszletet - chewing the scenery, ahogy az angol illeti az ilyesfajta hisztérikus színjátszást. Egy RE-ANIMATORhoz képest a gótika lassabb tempót diktál, az olasz operatőr Mario Vulpiani (Marco Ferreri klasszikusai, Antonio Bido giallói) steadicames képi világáról ordít, hogy a kilencvenes években került celluloidra. Az olcsó trash-horror nem is lenne több egy átlagos olcsó trash-horrornál, ha a hatásvadászatot nem egy emberi lélek sötét zugában turkáló dark-gothic forgatókönyv alapozná meg. 


Boldogtalan az, akinek gyermekkorából csupán a félelem és a szomorúság emléke maradt meg.
H.P. Lovecraft: A kívülálló

Lovecraft egyes szám első személyben elbeszélt írásban a születésétől fogva egy sötét, bűzös kastélyba elszigetelt narrátor életében először kimerészkedik az örök szürkületből, és emberi kapcsolatra vágyva elindul a fény felfelé. A közeli tornyot megmászva egy vigadalom kellős közepén találja magát. A sikítozva menekülő társaság láttán azt hiszi, hogy a pánikot egy háta mögött lopakodó szörny okozta. A szörnyet hamarosan meg is látja: a tükörben. 


Hasonlóan a FROM BEYOND-hoz, Gordonék a teljes novellát egyetlen jelenetsorba sűrítették bele, a többit Lovecraft (és a plakátterv) által meglódított fantáziájukra bízták. Ha nem is emelkedünk szépirodalmi magasságokba - mégiscsak egy trash-horroról van szó -, a filmesek elismerésre méltó szövegértelmezésről tettek tanúbizonyságot azzal, hogy motívumot keresve Lovecraft szösszenetéből a ki nem mondott gyermekbántalmazást hámozták ki.


A kisfia haláláért felelős apa, a megbocsátásra képtelen feleség, és a szintúgy az apja hibájából vakságra ítélt tinilány családi tragédiája a kastély gyermekbántalmazásra visszavezethető titkával fonódik össze. Az ötéves korában halottnak nyilvánított, s azóta egy sötétzárkában senyvedő Giorgio egy régi fénykép tanúsága szerint a részegen vezető apa okozta autóbalesetben meghalt ötéves kisfiú, JayJay kiköpött mása. (Giorgio/JayJay - get it?)


A cselekmény a későbbiekben egy csavarintással még szorosabbra húzza a családi kötelékeket. A pincében/padláson láncra vert "gonosz ikertestvér" ősrégi gótikus közkincs, ha máshol nem, A Simpson család egyik epizódjában biztosan találkoztál már vele. 


A CASTLE FREAK-ben valójában két freak van, a szeretet- és vérszomjas rémalak, valamint a lelkileg torzult, alkoholista, úgyszintén szeretetre vágyó apa. Két, egymással bizarr szinkronban létező nyomoroncról van szó. A sebekkel teli szörnynek az anyja levágta nemi szervét - a férj közeledését undorral visszautasítja a feleség. A bűntudattól gyötört férfi elkeseredésében pohárhoz és prostituálthoz nyúl - az önmagától is iszonyodó szörny kannibalisztikus szexben éli ki vágyait. A RE-ANIMATOR képregényhumorát ne keressük, ettől függetlenül végig érezni lehet, hogy Gordon egy ösztönösen ironikus filmkészítő, aki előtt tabu nem maradhat szárazon. "A RE-ANIMATOR-ban a zombik nem akarják megenni az agyadat, amit ők akarnak, az a szex! Amerikában ez rendkívül megbotránkoztató dolog." (S.G.) Giorgio a háttérből figyeli, ahogy „apja” a prostival szeretkezik, majd a látottak alapján ő maga is megpróbálkozik az aktussal. A rendező ekkor követi el pályafutásának második legperverzebb jelentét. 


Amikor  a rendőrség a bestiális gyilkosságokért az apát teszi felelőssé, végleg világossá válik, hogy Gordon, Hitchcock örökbecsű PSYCHO-jának nagy rajongója, a családon belüli erőszak pusztító körforgásáról próbált mondani valamit egy olyan történeten keresztül, aminek szörnye - Az Anya - rég halott, és csak a megnyomorított áldozatok maradtak hátra. Mint az a holokauszt-túlélő idős olasz színésznő, akit a gonosz producerek nem fizettek ki.

 (Olvasd: "Fear and Loathing in Italy" - Fangoria #149 / részlet)  

--------------------------

Full Moon Pictures Castle Freak Action Figure from the H.P. Lovecraft inspired 1995 horror feature "Stuart Gordon's Castle Freak". The Castle Freak action figure has shackles and solid castle background diorama. Includes cat-o-nine tails whip and half-eaten house cat. One of the few actually produced "Full Moon Toys" before they went under. $20.00 (Kép: Ebay)


Kattints rá, és INGYEN láthatsz egy VHS-archívumban még nem szerepelt Full Moon borítót!