--- A hét Fulci-bizarrsága ---
Dátum: 1979
Az olasz pornográfia I. fénykora
Figyelem, a bejegyzés ízlésesen erotikus képeket tartalmaz!
Ismerjük a sztorit: röviddel a ZOMBI elkészülte után még egy élőhalottas/kannibálos horrort lezavartak az olasz producerek, újfent kihasználva New York nagyvárosa és az Antillák (Dominikai Köztársaság) kínálta egzotikus kulisszákat. Ez volt a Marino Girolami rendezte ZOMBI HOLOCAUST. És arról hallottál, hogy Lucio Fulci helyszínen tartózkodó stábjával ugyanazok a producerek egy harmadik filmet is összehoztak?
- Al, biztos, hogy itt maradsz?
- Mmmmmenjetek csak, nekem még dolgom van...
SESSO PROFONDO
Fulvia Film S.r.l. / Uti Produzione Associate
Prod.: Ugo Tucci, Fabrizio De Angelis (uncredited)
Rendező: "Frank Martin" = Marino Girolami
Operatőr és anonim társrendező: Sergio Salvati
Zene: Walter Rizzati
Fsz.: Al Cliver (Roman), Stefania D'Amario (Jennifer), Marcella Petrelli
Cselekmény: A gyönyörű, de frigid Jennifer feleségül megy Romanhoz, a sikeres íróhoz. Az Antillákon töltött mézeshetük során a nő kizárólag az oda tartó repülőgép fedélzetén tudja élvezni a szexet újdonsült férjével. Míg férje Dominikán marad megírni egy regényt, Jennifer New Yorkba utazik pszichológusához, hogy rájöjjön különös problémájának eredetére. Kiderül, kamasz korában egy repülőgép modellt toltak fel az intim szférájába, ekkor élte át első orgazmusát. Orvosa tanácsát megfogadva Jennifer elhatározza, légiutas kísérő lesz. (Ami ezután történik, az az olvasó piszkos fantáziájára van bízva.)
A BORA BORA (Ugo Liberatore, 1968) és az IL DIO SERPENTE (Piero Vivarelli, 1970) sikerét követően az olasz tömegfilmben valóságos alműfajjá nőtte ki magát az egzotikus környezetben játszódó erotika. Az esotico-erotico hagyományait ápoló SESSO PROFONDO Rómában, New York utcáin és a Dominikai Köztársaság tengerpartján forgott. A film egy részét Fulci kiváló operatőre, Sergio Salvati rendezte a ZOMBI forgatásának hétvégi pihenőnapjain, annak eszközparkja segítségével (jacht, dzsip, néhány bevállalós színész).
A ZOMBI színészgárdájából a szőkeszakáll Al Cliver ("Az itteni tequilától felkelnek a halottak." - mondja az egyik jelenetben;), az ápolónő Stefania D'Amario és a topless könnyűbúvár Auretta Gay túlórázik. A két színésznő az alkalomra olyan álnevet kapott, hogy még az Imdb sem ismeri fel őket. Marcella Petrelli (aki nem játszik a ZOMBI-ban) szexfilmezés mellett akkortájt az italodiszkós Gepy & Gepy egyik frontleányaként tett szert némi nemi ismertségre.
Marcella & Stefania |
A ZOMBIE HOLOCAUST-ból Donald O'Brian teszi tiszteletét, a pilóta oktatót az olasz B-filmek forgatásán kelő és fekvő Venantino Venantini játssza. Sem a színészek, sem Salvati nem sejtette, hogy a szoftszex vígjátéknak induló projekt pornográfiába torkollik.
Al Cliver (szül. Pier Luigi Conti) a ZOMBI-hoz aláírt szerződése miatt kényszerült a megalázó szituációba. "A szerződéskötéskor közölték: 'Figyelj, hogy visszanyerjünk egy kis pénzt, a ZOMBI-val párhuzamosan fogunk forgatni egy másik filmet is, egy olasz komédiát.' Naivan beleegyeztem, nem volt semmi kifogásom ellene. Aztán a vígjátékból szexfilm lett, majd a végén pornó - ekkor kénytelen voltam otthagyni a forgatást. Kompromisszumos megoldást találtak: nem színészként veszek részt azokban a bizonyos jelenetekben, hanem mint néző." Cliver legközelebb két Jess Franco kannibálfilm, a SEXO CANIBAL és a DEVIL HUNTER főszerepeiben bukkant fel. Egy anekdota szerint a kannibál zombikon kívül alkoholproblémával is küzdő színész angolul a következőképpen mutatkozott be: Hello, my name is Al Cliver and I am incredibly stupid.
A legelső talján pornófilmként Aristide Massaccesi alias Joe D'Amato 1978-as keltezésű SESSO NERO-ját szokás felemlegetni. A Karib-térségben forgatott esotico-eroticót 1980-ban mutatták be, Itáliában ekkor zajlott a "vörös lámpás" pornók (luce rossa) első apokalipszise. Elvileg törvény tiltotta a pornográf filmek forgalmazását, de az olasz producereknek sikerült kicselezniük a hatóságokat, egy ideig. A trükk az volt, hogy a cenzorok elé rakott változat a szexjeleneteit leszámítva egy műfaji film benyomását keltette - vígjáték, krimi, horror, apácás/női börtönös dráma -, tele ártalmatlan közjátékkal és párbeszéddel. Miután megkapták az engedélyt a vágott kópia bemutatására, a filmet átszerkesztették, utólag betett inzertekkel látták el, és forgalmazásba került a hard verzió is, több esetben a "normál" változatban szereplő sztárok beleegyezése nélkül. "Nem volt könnyű hard jeleneteket hozzáadni, mert a filmek hosszát le kellett jelenteni a bizottságnak. Ha megvizsgálták a kópiát és észrevették, hogy az 200-300 méterrel hosszabb, mint papíron... Szóval amikor hard képsorokat akartak belerakni, kivágtak 300 méternyi dialógust." (Franco Villa, operatőr). A PLAY MOTEL, BEAST IN SPACE, MALABIMBA/SATAN'S BABY DOLL X-változatai, vagy Aristide Massaccesi bizarr PORNO HOLOCAUST-ja a rövid, de annál mozgalmasabb időszak mozgóképes transzmutációi.
Ray Lovelock esete a PLAY MOTEL-lel Al Cliver sztorijára rímel: "Egy erotikus thrillerről volt szó, aztán a forgatás közben megtudtuk, hogy a producer saját maga forgat pornójeleneteket. Attól féltem, hogy az anyagot összevágja a miénkkel, úgyhogy megkérdeztük tőle, mi az ábra. Azt mondta, hogy a külföldi piacra készül egy változat, olyan liberálisabb helyekre, mint Svédország. Nem hittünk neki, a rendező és én is otthagytuk a projektet. Kellemetlen élmény volt. Tudni kell, hogy a producerek olykor abban reménykedtek, hogy a vetítéskor lefoglalják majd a kópiát, hírverést csinálva a filmnek. Azt hiszem az is előfordult, hogy célzottan olyan városba szervezték a premier előtti vetítést, ahol politikai befolyással bírtak, mert a bírósági tárgyalást is ott tartották, ahol elkobozták a filmet."
1982-ben egy államügyész 180 kópiát lefoglaltatott, a rendőrség rászállt az iparágra, még az olasz hardcore legserényebb művelőjévé vált Massaccesi is kénytelen volt egy ideig beszüntetni ez irányú tevékenységét. A képmutató olasz viszonyokról árulkodik, hogy a hivatalnokok nem az okozott erkölcsi károkon buktak ki, hanem, hogy pofátlanul kijátszották őket. Nem sokkal később a pornográfusok már nem folyamodtak bemutatási engedélyért, a hatóságok nem ellenőrizték a szexmozikat, s ezzel együtt maguk a filmek is szimpla pornóvá egyszerűsödtek le.
A SESSO PROFONDO-ról egyedül a Delirium Guide-ban találtam pár angol nyelvű sort: "Ügyesen fényképezett, gyönyörű nőkkel, sok erotikus akcióval, jó a zenéje és nem annyira durva, mint egy átlagos pornó, köszönhetően a (szándékos?) humorának." Korabeli olasz kritika: "Ugyanolyan, mint ezer más film, ami megelőzte, legfeljebb a környezet és az ürügy más. Szokásos alkalmi pszichoanalízisével a pornó összes siralmas műsorkészletét felvonultatja." Az X-változatnak nyolcezer fizető nézőt sikerült becsábítania az olasz pornómozikba. FLYING SEX címen több országban forgalmazták szoft és hard változatban.
Források: Nocturno, Starcult, Delirium