bemutatja:
Johnnie To, 香港
Nem is olyan rég a Milkyway Image Ltd. jelentette a gyengélkedő hongkongi mozi utolsó mentsvárát. Egyedi látványvilágú, noiros thrillerjeik éppen úgy megdolgozták az agyat, mint a szemet – a mai napig emlékszem a szélesvásznú A HERO NEVER DIES vcdéjének fejfájást okozó, apró betűs angol felirataira. Mivel a RUNNING OUT OF TIME-ot megelőzte pár komolyabb MW film (EXPECT THE UNEXPECTED, THE LONGEST NITE), a könnyedebb hangvétel akkor kisebbfajta csalódásként ért. Utólag persze kiderült, hogy ez volt az első jelentősnek számító közönségsikerük, kvázi megmentve a céget a csődtől. Innentől fogva a szemérmetlenül populista fársz (LOVE ON A DIET, MY LEFT EYE SEES GHOST) és a szerzői akcióthrillerek (PTU) között váltakozik a felhozatal, s közben - valahol a THE MISSION környékén - Johnnie To nemzetközi hírnévre is szert tesz, mint a John Woo féle heroic bloodshed tradíció látszólag egyedüli folytatója.
A ROOT cselekménye a THE LONGEST NITE nyomasztó rabló-pandúr kirakósát játékos heist-gyakorlattá szelídíti meg, csipetnyi hongkongi buzeránshumorral, valamint egy kifogástalan megjelenésű kanto-szupersztárral. Andy Launak csupán pár hete van hátra, de még mielőtt elvinné a rák, végrehajt egy profin kivitelezett gyémántrablást. A helyszínre odacsalogatja a sajátos túsztárgyalásairól elhíresült nyomozót (Lau Ching Wan), és elkezdődik egy macska–egér játék több fordulattal, mint egy twisztpartin. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ez a lezser eleganciával szabott konfekció mindössze 89 percet vesz igénybe; ebből is látszik, hogy To és munkatársai nem rétestésztafeszítő kisiparosok, hanem a fényképezés és vágás dinamikáját virtuóz módon kiaknázó mesteremberek.
A két francia állampolgár által írt eredeti forgatókönyvben egyaránt felismerhető a Melville féle bűnügyi precizitás nyomai és Feuillade szürrealitása. A Fantomas sorozatban látható Párizs lehetne akár Johnnie To Hong Kongja: egy békebeli, modern nagyváros, aminek színfalai mögött a bűnözők és bűnüldözők közti versengés az egyszerű honpolgár számára csak ritkán (például bankrabláskor) látható alternatív univerzumot hozott létre. Az EXPECT THE UNEXPECTED-ben a szimpatikus rendőrök még egységben-az-erőként szállnak szembe a városban garázdálkodó elvetemült rablókkal, a PTU (Police Tactical Unit) alakulata viszont már átesik a ló, vagyis a törvény másik oldalára, a felek közti különbség elmosódik az aszfaltdzsungel HKSC-kék éjszakájában.
A ROOT valahol félúton van a kettő között, a rendőrök vagy maguk is bűnözőnek állnak (lásd a nyitó bankrablást), vagy minden erejükkel délután öt órára koncentrálnak, ekkor jár le a munkaidejük. Egyedül Lau Ching Wan intellektuális elhivatottsága bizonyul méltónak a fatalista antagonistához, vagy ahogyan a dvdborító írja perfekt kínai angolsággal: „A game between two men of super talent!”. Kettejük násztánca John Woo THE KILLER-jére hasonlít, sajátos posztmodern felfogásban.
Ha csak a formát nézzük, ez egy menthetetlenül cool film; mint kés a puha vajban, oly könnyedén peregnek a képkockák. A sármos főszereplők és a Milkyway társulat ismerős arcai mellett feltűnik egy tekegolyó frizurájú Waise Lee (a bowling pályán) ...
egy első ránézésre felesleges, hatásvadász közjáték, mely J.To kezei között Wong Kar Wai leginspiráltabb pillanataival vetekszik.
Annak ellenére, hogy nem ez a legjobb/legemlékezetesebb Milkyway produktum, high concept sztorija, irodaház-esztétikája, na meg a nem elhanyagolható bevételei (egy igen alacsony költségvetésű filmről van szó) együttesen olyan hatást gyakoroltak a szakmára, hogy azóta is az ilyesfajta agyas, mainstream zsarufilmek vannak műsoron Hong Kongban (INFERNAL AFFAIRS, HEROIC DUO - hogy két ismertebb címet említsek). Már csak Benny Chant kellene valahogyan lecserélni Johnnie Tóra, én akár felárat is hajlandó volnék fizetni!