2010. december 14., kedd

RUNNING OUT OF TIME (1999)

bemutatja:

Johnnie To, 香港

Nem is olyan rég a Milkyway Image Ltd. jelentette a gyengélkedő hongkongi mozi utolsó mentsvárát. Egyedi látványvilágú, noiros thrillerjeik éppen úgy megdolgozták az agyat, mint a szemet – a mai napig emlékszem a szélesvásznú A HERO NEVER DIES vcdéjének fejfájást okozó, apró betűs angol felirataira. Mivel a RUNNING OUT OF TIME-ot megelőzte pár komolyabb MW film (EXPECT THE UNEXPECTED, THE LONGEST NITE), a könnyedebb hangvétel akkor kisebbfajta csalódásként ért. Utólag persze kiderült, hogy ez volt az első jelentősnek számító közönségsikerük, kvázi megmentve a céget a csődtől. Innentől fogva a szemérmetlenül populista fársz (LOVE ON A DIET, MY LEFT EYE SEES GHOST) és a szerzői akcióthrillerek (PTU) között váltakozik a felhozatal, s közben - valahol a THE MISSION környékén - Johnnie To nemzetközi hírnévre is szert tesz, mint a John Woo féle heroic bloodshed tradíció látszólag egyedüli folytatója.


A ROOT cselekménye a THE LONGEST NITE nyomasztó rabló-pandúr kirakósát játékos heist-gyakorlattá szelídíti meg, csipetnyi hongkongi buzeránshumorral, valamint egy kifogástalan megjelenésű kanto-szupersztárral. Andy Launak csupán pár hete van hátra, de még mielőtt elvinné a rák, végrehajt egy profin kivitelezett gyémántrablást. A helyszínre odacsalogatja a sajátos túsztárgyalásairól elhíresült nyomozót (Lau Ching Wan), és elkezdődik egy macska–egér játék több fordulattal, mint egy twisztpartin. Fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy ez a lezser eleganciával szabott konfekció mindössze 89 percet vesz igénybe; ebből is látszik, hogy To és munkatársai nem rétestésztafeszítő kisiparosok, hanem a fényképezés és vágás dinamikáját virtuóz módon kiaknázó mesteremberek.


A két francia állampolgár által írt eredeti forgatókönyvben egyaránt felismerhető a Melville féle bűnügyi precizitás nyomai és Feuillade szürrealitása. A Fantomas sorozatban látható Párizs lehetne akár Johnnie To Hong Kongja: egy békebeli, modern nagyváros, aminek színfalai mögött a bűnözők és bűnüldözők közti versengés az egyszerű honpolgár számára csak ritkán (például bankrabláskor) látható alternatív univerzumot hozott létre. Az EXPECT THE UNEXPECTED-ben a szimpatikus rendőrök még egységben-az-erőként szállnak szembe  a városban garázdálkodó elvetemült rablókkal, a PTU (Police Tactical Unit) alakulata viszont már átesik a ló, vagyis a törvény másik oldalára, a felek közti különbség elmosódik az aszfaltdzsungel HKSC-kék éjszakájában.


A ROOT valahol félúton van a kettő között, a rendőrök vagy maguk is bűnözőnek állnak (lásd a nyitó bankrablást), vagy minden erejükkel délután öt órára koncentrálnak, ekkor jár le a munkaidejük. Egyedül Lau Ching Wan intellektuális elhivatottsága bizonyul méltónak a fatalista antagonistához, vagy ahogyan a dvdborító írja perfekt kínai angolsággal: „A game between two men of super talent!”. Kettejük násztánca John Woo THE KILLER-jére hasonlít, sajátos posztmodern felfogásban.
A nőnek öltözött Andy Laut megpusziló Lau Ching Wan a lehető legjobb indulatú fricska a férfibarátságról regélő akciófilmek irányába.

Ha csak a formát nézzük, ez egy menthetetlenül cool film; mint kés a puha vajban, oly könnyedén peregnek a képkockák. A sármos főszereplők és a Milkyway társulat ismerős arcai mellett feltűnik egy tekegolyó frizurájú Waise Lee (a bowling pályán) ...
... és említést érdemel az Andy Lau-rajongó  lányok bugyinedvesítésére kitalált buszos jelenet is, 
egy első ránézésre felesleges, hatásvadász közjáték, mely J.To kezei között Wong Kar Wai leginspiráltabb pillanataival vetekszik.


Annak ellenére, hogy nem ez a legjobb/legemlékezetesebb Milkyway produktum, high concept sztorija, irodaház-esztétikája, na meg a nem elhanyagolható bevételei (egy igen alacsony költségvetésű filmről van szó) együttesen olyan hatást gyakoroltak a szakmára, hogy azóta is az ilyesfajta agyas, mainstream zsarufilmek vannak műsoron Hong Kongban (INFERNAL AFFAIRS, HEROIC DUO - hogy két ismertebb címet említsek). Már csak Benny Chant kellene valahogyan lecserélni Johnnie Tóra, én akár felárat is hajlandó volnék fizetni!