THE NIGHT EVELYN CAME OUT OF THE GRAVE (1971)
THE RED QUEEN KILLS 7 TIMES (1972)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPZFp08twusnfAkNJod5wfnasvY1GOP5A0EolPRJO5IOeh4Fw8LYob7Z8-3dEFFM13CU6oJvgBS7EpenEWJSOYEd6nRg0XuDv5DCPNtMqFmXd3uh-Nt-AFyn2jjFxAIoMK8cwKdzpZKx32/s400/miraglia1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhPZFp08twusnfAkNJod5wfnasvY1GOP5A0EolPRJO5IOeh4Fw8LYob7Z8-3dEFFM13CU6oJvgBS7EpenEWJSOYEd6nRg0XuDv5DCPNtMqFmXd3uh-Nt-AFyn2jjFxAIoMK8cwKdzpZKx32/s400/miraglia1.jpg)
Emilio P.Miraglia, giallo delux
Nem mintha valami társadalomkritikai üzenet bújna meg mögötte, de az olasz krimik jó része a nagypolgárság, a legfelsőbb tízezer erkölcsileg deficites köreiben játszódik.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhbMVNnPmh_qZ8BvQ-2AWBGMk0FgJpB3gTQ-u9UjZdVPma_wauYaTJw38y1L5Ef40etwAlkDhXL3NPS09mNenuinsfEv1SE8b1WHvef3pwXx1l9zhD5U8PiCrLzJM8UYc3qmdxbW_DaaxS9/s400/miraglia2.jpg)
Az egyszeri nézők gazdag embereket és drága holmikat akartak látni a vásznon, ha pedig a nemesi réteg egymás torkát is átvágta, az külön élvezet jelentett. Lássuk be, a "fehér telefonos" megközelítés (így hívták a talmi csillogást előnybe részesítő olasz filmeket) sok giallo lételeme, s ez alól Miraglia két krimije sem kivétel. A szóban forgó kettős - amely tulajdonképpen egy film, kétféleképpen leforgatva - 200 percnyi divatbemutató és lakberendezési kiállítás, giallo-díszletek között megtartva.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhu8wFpJ-23XTJr5NUnOpAj3otPNiMQWq4WuN7HCCMOR7F1Pkm5Re3tnxrbkOuQR-EyuW756mi03u0WWUhB59O8y5DwiP7611jZKCmiUzGMCUhklhqHs9GkRQgcdqjUIijKB31URoUqPFLy/s400/miraglia3.jpg)
Az EVELYN Angliában játszódik (well, csak elméletben, a sportkocsik balkormányosak), a RED QUEEN Németországban; leegyszerűsítve ennyi a különbség közöttük. Mindkét esetben adva van egy Evelyn nevű, a neurotikus főhős/főhősnő kezei által elpatkoltatott családtag, aki pár év múlva "szellemként" visszatér, hogy halálba ijesztegesse a hozzátartozókat és a hagyaték után áhítozó barátokat. Persze ennél jóval bonyolultabb a képlet, ha csak a RED QUEEN-t vesszük, minden tizedik percben twisztel a plot.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzQE-q5jQWD6psOW5fekbfnqMbbFymqOrYECbOpGl2ygZGvOh0hDwudyp100bUUcsHu0O1DXo2mfmzpmbnRSkR_7-Pm7IVHh_8uRwCQMvtR6lO0VQBMLkrMBoPq0DgScPVEJOvs6kyGxai/s400/miraglia4.jpg)
Miraglia és forgatókönyvírói nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy ne csak jól nézzen ki a két film, de a józan észjárást parkolópályára állító cselekmény is hitchcocki szövéssel legyen bonyolítva. Ebből következően a néző vagy figyelmesen követi, hogy éppen ki kivel kavar, vagy harminc perc után bealszik. Utóbbi különösen azoknál állhat fenn, akiket hidegen hagy a moda italia. A neves művészeti vezető, Lorenzo Baraldi kelléktárából mindig az adott jelenet hangulatának megfelelő ruhaköltemény kerül elő, ügyelve, hogy a színészek még a berendezéshez is passzoljanak.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiwZCLiGm3XaahPtzowZEdO0zPBfmnLsD0dV_V7DEa5r47auapddrtcACdcA7XDA8BPzDg382kyASY2b_YZyR_AcDmiqXbgqVd-7TkGd4lS4MZdpFnIkccsVd-GX5fkC9mlf6bJO0xCnN54/s320/miraglia5a.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhspFDneSDkJv2ioIZVpNCCP_AFfPRGp2Se0yTIphRolbForKLmnxSenshWvBRpNF827WIoEVHSW0ci8GUR_eBaHR_9XPsXCT_pnD2VZLWXlZ4aThwYH1_dCmTwMjkBOMUoXGji5ITlEl2x/s320/miraglia5b.jpg)
Ha jól figyelünk, gyilkosunk kiléte is összefüggésben van azzal, hogy éppen ki milyen ruhát visel. Illetve nem is kell különösen figyelni:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhALeOlngEISwjjiUow8F0x5UVtZPIqpxgvt4INKF5NmYAlNxkJDLYI_1pMhwd5mMc5ume_P56HlNkLQncBFazEvW5HvgJFNhJf4fwc-j-a72C5fod9Wtq-1yN6hu4qp_6R6BqHGNCUj8xV/s400/miraglia6a.jpg)
A kettő közül a RED QUEEN sikeresebb giallóként, már csak a címadó karakter miatt is. A vörös posztóban futkározó, hangosan nevetgélő 'királylány' a giallo-történelem első szuperhőse lehetett volna, ha szerializálják kalandjait. Az ódon kastély falai között és körül zajló EVELYN hangulata gótikus, ennek megfelelően ez a lassúbb, elborultabb film. A hűtlen felesége elvesztésébe idegösszeroppant, szadomazo hajlamaival birkózó férfi főszereplő egy Renato Polselli rendezte pszichedeliában (DELIRIUM) is otthon érezné magát.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiW4GdpPneiMm6_xb8C_wfiKuq74s6MuzHIExobwjwNWVRES0ZIbf_3zzKJVdTvpmVFuC7qUCNGjFVMTNewA4hBBmxb8DpzVLhUL6h69nqR4oUv5JTkCURC4BowF-4js0QL-Cx62GQDp0Ob/s400/miraglia6.jpg)
Egyik sem mestermű, őszintén szólva még a giallo-átlagból sem tűnnek ki, de a pozitívumokat gyarapítja Bruno Nicolai lendületes zenéje, na és a stílusérzékkel megáldott fényképezés, olyan szexepiljük teljében lévő euro-babákat örökítve meg az utókornak, mint Marina Malfatti, Barbara Bouchet vagy Erika Blanc, akik a különlegesen berendezett apartmanokban kelnek versenyre egymással és a dekorációval.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjnD0mBpNxD9uUtjxH_RDRa2hcRJlYvlS1ivMK84dAEvjXQUis5dWe7eO8ONT6V_TdDz44tclfYMIbs8u0Vtr5HSGxjiupN7Qabv_3STvpxK3MWLWibiiiyYr5gKp-EyplQ9QjmjRu3kIUu/s400/miraglia7a.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjVhv4yy4GJjfkAuZma8OQj2cRNXiygW2TqiouH2Sy70VQ2mFBJTK9SFriKd9FfEOZ7wNr9QVRTTTqor-SFnIYyuNdbVQrzUFu1iLl2tY8lo5KAcrGsIzPPLo8dR8wqddNakhyphenhypheneSgRtCyZR/s400/miraglia7b.jpg)
http://www.lorenzobaraldi.it/
http://deliriahungaria.blogspot.com/2009/09/bunod-egy-lezart-szoba-amihez-csak.html
http://deliriahungaria.blogspot.com/2009/09/bunod-egy-lezart-szoba-amihez-csak.html