2017. november 12., vasárnap

HER VENGEANCE (1988)

Nam Nai Choi, 香港


A STORY OF RICKY rendezője által elkövetett rape and revenge. Ha ennek hallatán egy képregényesen brutál hongkongi Cat.III röpdolgozat sejlik fel, akkor nem tévedünk nagyot. Az alapanyagot azonban nem manga, hanem egy hajdani Shaw Brothers közönségsiker szolgáltatta. A Shaw Bros. operatőrből a Golden Harvest stúdió egyik B-film felelősévé előlépett Nam Nai Choi és az ő túlkapásokra hajlamos rendezői temperamentuma (lásd még KILLER'S NOCTURNE) a hetvenes évek exploitation-fílingjét hozta vissza '88-ba. A bemutató a "18 éven felülieknek" besorolás bevezetése előtti hónapra esett, de ettől még tőről metszett háromkategóriás bunkósbotról beszélünk. Egy szentimentális bunkósbotról: a HER VENGEANCE-t a szabadjára engedett érzelmek uralják. 


Makaó egyik éjszakai szórakozóhelyének hosztesze munkahelyén összetűzésbe keveredik egy részeg férfitársasággal. A gyengébbik nemtől jött rendreutasításon felbőszülve a pszichotikus tüneteket mutató macsó-állatok a hazafelé tartó nőt elrabolják, és a temetőben megerőszakolják. A csúnya nemi betegséget összeszedett áldozat vak nővérét hátrahagyva elutazik Hong Kongba, hogy felkutassa a fegyveres rablásokból élő bűnbanda tagjait. A metropoliszban lófráló elveszett léleknek a család régi barátja, a tolószékbe kényszerült bártulajdonos/ex-gengszter nyújt segítséget. 


Az eredetileg Lo Lieh alakította szerepet a nem kevésbé karizmatikus Lam Ching Ying örökölte meg. A MR. VAMPIRE sztárjának harctudása Mr. No Legs-ként sem marad kihasználatlanul, akár a kamera mögött (ő koreografálta az akciójeleneteket), akár előtte (kerekesszékes kungfu!). A gazfickókat alakító karakterszínészek között ott nyomul a mértéktartást hírből sem ismerő Shing Fui On, a fenyegető fellépésű kungfus Billy Chow, meg az a bajuszos fószer a LONG ARM OF THE LAW-ból. Ha már LONG ARM: a jelek szerint egy Big Circle bandával van dolgunk, vagyis egy adagnyi Mainland-para is felüti a fejét.


A HER VENGEANCE horrorfilmbe illően sötét képet fest arról, hol a helye a nőnek egy hímsoviniszta világban, és mi vár rá, ha erről akár egy pillanatra is megfeledkezik. Az átlagosra sminkelt, hétköznapi ruhákba öltöztetett Pauline Wong (egy kitűnő színésznő és korabeli szexszimbólum - 87' Penthouse címlap) temetőben elszenvedett traumája után megbecstelenített élőhalottként tér vissza a társadalomba, úton-útfélen közönybe és embertelenségbe ütközve. Aki pedig megpróbál segíteni rajta, annak sorsa meg van pecsételve - "engem követni egyenlő a halállal".   


Az éjszaka lámpafényeit, a nagyváros neonrengetegét, a zuhogó esőt segítségül hívva rendező és operatőre lebilincselően nyomasztó környezetet teremtettek, még egy kis művészkedést is megengedve maguknak, amikor a dühtől vegyes szégyenérzettől elvörösödik a vászon. A tipikus hongkongi céltudatossággal összerakott kulcsjelenet (a rape) komolyabb meztelenkedés nélkül is eléri a kívánt hatást. Az erőszak mellett művi fordulatokban is tobzódó víziót akciószekvencia zárja rövidre, katartikus haláltánc tolószékre és nyílpuskára koreografálva. 


A hullahegyet maga után hagyó "véres rózsa" (ahogy a kínai cím nevezi mártírját) kimerülten tántorog bele a hongkongi éjszakába, feljön a stáblista, az átszellemült állapotba került Cat.III műkedvelő legfeljebb azon morfondírozhat, miért éppen a szoft változat került rá a Joy Sales DVD-jére. Amennyiben kíváncsiak vagyunk a mintául szolgált, az erotika terén bátrabb Shaw Brothers eredetire, irány a THE KISS OF DEATH.