2016. június 11., szombat

RED SPELL SPELLS RED (1983)

Titus Ho, 香港


Hongkongi dokumentumfilmesek Malajziába utaznak riportot készíteni a Vörös Törpe szelleméről. A legenda szerint a gonosz maláj varázsló halála előtt megfogadta, hogy kísértetként mindenkit meg fog ölni, aki csak az útjába kerül. Turisták elöl lezárt terület! Halálos átok! Belépni tilos! - figyelmeztet a barlang bejáratánál kihelyezett tábla. Az idős temetőőrt kijátszva a hongkongiak az éjszaka leple alatt lemennek a sírboltba, és a kamera optikája előtt felnyitják a varázsló földi maradványait tartalmazó kőkoporsót. A szellem kiszabadulását megörökítő filmtekercsekkel a producer elégedetten tér vissza Hong Kongba, míg a többiek Stellával, a bögyös riporternővel az élen a szomszédos Borneóra utaznak fizetett szabadságra. Az ún. hosszú házakban lakó primitív törzsek vendégszeretetét - beleértve a hajadonok "kipróbálását" - élvező stábtagok csakhamar egyenként halnak szörnyet, a producert pedig odahaza, a vágóasztal előtt ülve keríti hatalmába véres hallucináció. A mérges skorpióktól hemzsegő történések mögött a borneói falu sámánja a Vörös Törpe "skorpió átkát" véli felfedezni, de vajon ki lehet a rontás hordozója? A CENTIPEDE HORROR alkotóitól.

 

A Délkelet-Ázsiában gyakorolt fekete mágiával riogató horrorok (BLACK MAGIC és gong tau társai) egyik visszataszító példányaként a RED SPELL kivételes összhangot mutat aközött, ami a vásznon folyik, és ami úgymond mögötte volt. A fikcióban a producer már nem tartja piacképesnek a misztikus útikalauzokat, valami látványosabbat, szenzációsabbat akar lencsevégre kapni megrendelőinek. A hongkongiak nem riadnak vissza a sírgyalázástól (mielőtt felnyitnák a koporsót, a stáb két tagja is levizeli a barlang falát), nem tisztelik a hagyományokat és bármikor kaphatóak egy kis ingyen szexre. Hasonló elveket vallhatott a RED SPELL hongkongi producere is, amikor a CENTIPEDE HORROR relatív sikerén felbuzdulva, annak forgatókönyvének az újrahasznosításával (százlábúak helyett skorpiók - nagyjából ennyi a lényegi különbség) rászabadította eme szexista - rasszista fantáziát az ázsiai közönségre. A RED SPELL talán egy árnyalatnyival jobban lett megrendezve elődjénél, miközben mondo/snuff fronton sem adták alább.


Az állatok lemészárlását megörökítő olasz kannibálfilmeseknek hongkongi elvtársaik feladták a leckét: szopós malacokat elevenen megnyúznak és kibeleznek, helybeliek kakasviadalt rendeznek, közelképeken skorpiókat csapnak agyon. Csúcspont: borneói nyugdíjas felkap egy baromfit, szétharapja a hátsó felét, és a haláltusáját vívó állatból spagetti módjára kiszívja a bélrendszerét (no f/x). A förtelmes emberi cselekedetek után a skorpió-inváziót tekinthetjük "költői igazságtételnek" az állatvilág részéről, talán így könnyebb megemészteni a látottakat.



Az addig a természet kőkemény ölén játszódó film utolsó negyed óráját teljes egészében stúdió falai között vitték színpadra. Ekképpen a finálé ördögűzése az egy hónappal korábban mozikba került BOXER'S OMEN szürrealitásával vetekszik, bár gyorsan hozzátenném, hogy Kuei mester odaát a Shaw Brothers-nél jobb érzékkel nyúlt a témához. A buddhista szerzeteseket is felvonultató szertartás részeként a vizespóló-bajnok riporternőt - akiről kiderül, hogy a borneói sámán unokája! - vízimalom kerekére kötözik ki.


Fennakadásokkal ugyan (a film első fele kis híján unalomba fullad), de az egzotikum és undor-faktor elviszi a hátán ezt a rutinból ledarált freak showt. Adandó alkalommal felcsendül az Ave Satani az Ómenből, előfordul szabadrablás nyugati horrorfilmekből (a THE ENTITY nagy siker lehetett arrafelé), és az sem teljesen kóser, ahogyan az indonéz szigetvilág bennszülöttei kantoni dialektusban diskurálnak (a törzsfőnök szinkronhangja triád-gazemberként számos másik hongkongi filmben viszont hallható). Az egyik stábtag szerepében az akkor még színészettel is kacérkodó Stanley Tong látható.


A film akciójeleneteinek megkoreografálásában is részt vevő kölyökképű fiatalember évekkel később hasonlóan vadregényes környezetben játszódó akciófilmekkel debütált rendezőként (VASANGYALOK 2 - maláj dzsungel; STONE AGE WARRIORS - Pápua Új-Guinea), majd Jackie Chan kilencvenes évekbeli szuperprodukciói révén válik közismerté. 


Gong tau fanatikusok észrevételezhetik, hogy a filmstúdió raktárhelyiségében a CENTIPEDE HORROR plakátja van kitéve. Hivatalosan utoljára a nyolcvanas évek végén jelentek meg ezek a filmek lézerlemezen. Vajon ma hol nyugszanak a celluloid tekercseket tartalmazó fémdobozok? És akad-e olyan bátor felfedező (forgalmazó), aki újból ki meri nyitni őket?

Oké, az óriásskorpiós képeket nem ebből a filmből szedtem (DAMNATION ALLEY; THE BLACK SCORPION).