Eric Tsang, 香港
A bajuszos idegen, Kam Ching Hung (Norman Tsui, a WE'RE GOING TO EAT YOU-ból) sorban járja végig az újonnan nyílt kungfu iskolákat, hogy kihívja az adott intézmény igazgatóját egy nem éppen barátságos mérkőzésre. Az eredmény kivétel nélkül Kam javára dől el; nem csoda, hogy a környékbeli mesterek előre rettegnek a találkozástól. Másik hősünk, Yau Tin (David Chiang, a 7 ARANY VÁMPÍR kínai sztárja) a pénz megszállottja, bizonyos összegért képes akár saját magát is megveretni, ütésenként számolva fel a tarifát. A vagyonát bankszámlán gyűjtögető fukar kungfus általában egy fa tetején alszik, nehogy már fizetnie kelljen a szállásért. "Beleőrülnék, ha egy centet is ki kellene adnom bármire" - hangzik a székely unokabátyámra emlékeztető figura mottója.
Yau felfigyel a bankból 100 arannyal távozó Kamra, majd a borozóban
megpróbálja kirabolni. Döntetlenben végződő verekedésüket látva a
fogadósnő (Lily Li, kétségkívül a legjobb név a szakmában) jelenti az esetet szeretőjének, Szem Öl Döknek (Philip Ko Fei). A
gonosz bandita egy fióknyi aranyat ajánl fel a pénzért bármire hajlandó Yaunak, ha
tőrbe csalja a számára életveszélyt jelentő Kamot. A terv visszarúg,
amikor a pálfordult nő és a két különböző érdekből cselekvő férfi
egyesítik erejüket, és mindhárman ellátogatnak a bandita kungfu akadémiájába.
A nagyrészt vígjátéki hangulatban fogant THE CHALLENGER korábban már szerepelt a Delirián, csak akkor még úgy hívták THE LOOT. Magyarázat: Lo Wei, a hongkongi producer ugyanazokkal a szereplőkkel/rendezővel két filmet is leforgattatott - a THE CHALLENGER volt az első, majd nem sokkal utána jött a THE LOOT. Az ikerpár közül a második a nyerő: minden, ami hibádzott a THE CHALLENGER-rel, az a THE LOOT-ban helyre lett pofozva. Jobb a sztori, választékosabb a rendezés, még a verekedések is változatosabbak.
Mindez nem jelenti azt, hogy Eric Tsang (ŐRÜLT KÜLDETÉS) bemutatkozó rendezése rossz lenne, az akkori kf-felhozatal átlagánál valamivel jobban is teljesít. A wuxia novellista/Shaw Brothers forgatókönyvíró Ni Kuang tollából származó történet egész pofásra sikeredett, a műfajban ismerősen közlekedő karaktereit rendhagyó jellemvonásaik teszik érdekessé. A magányos címszereplőről egészen a végéig nem tudjuk meg, miért akarja minden kungfumesternek szétrúgni a seggét; Norman Tsui szimpatikus alakítása a western/szamuráj/wuxiafilmek titokzatos vándorait idézi. David Chiang figurája is tipikus Ni Kuang individualista, azzal az eltéréssel, hogy az ég világon semmi becsület nem szorult belé, cselekedeteit kizárólag a csillapíthatatlan pénzéhsége diktálja.
Mint említettem, ez egy komédia, és hogy, hogy nem, egy nemi erőszak körül forog az egész karatéka legviccesebb jelenete. Kam megpróbálja elmondani Yaunak, hogyan vált belőle bosszúszomjas harcos, miután egy másik férfi teherbe ejtette feleségét, és az belehalt a szülésbe. Ezen a ponton a cinikus Yau félbeszakítja a monológot és saját elgondolása alapján szövi tovább a történetet. Az impotens férj és a felcsinált feleség vidám kalandja burleszk némafilmként elevenedik meg a vásznon, aminek hallatán Kamnak természetesen újra kell mesélnie az egészet. Az ő drámai változata kimerevített képkockákkal tűzdelt tragédiaként pereg le. Az egymás után két film-a-filmben stílusparódiával előálló Eric Tsang műfaji játékossága minimum dicséretre méltó.
Hasonló vizuális gegekből nem ártott volna még több, már csak azért is, mert a DVD gyatra angol feliratozása miatt nem mindig egyszerű értelmezni a szóbeli tréfákat. A bakikra figyelők bizonyára jól mulatnak annak láttán, hogy egy sötét éjszakában kezdődő erdei bunyó a tengerparton ér végett, fényes nappal! Szó, ami szó, a film éjjel-nappal, faltól-falig akcióval bélelt, és akárhányszor a különféle állatstílusokkal támadó Ko Fei színre lép, a drótmentes koreográfia korának csúcskategóriájává lép elő. A THE CHALLENGER-ben a tradicionális kungfufilmek kedvelői nem fognak csalatkozni.