2012. július 29., vasárnap

POLICE STORY 1-2 {RENDŐRSZTORI / A RENDŐRSZTORI FOLYTATÓDIK} (1985/88)

Jackie Chan, 香港


(Folytatódik a nyári Akció Klasszikusok végkiárusítás)

Minden valamit magára adó félázsiai származék akció-junkie legalább egyszer látta, életkortól függően ki moziban, ki videón. A gengszterekkel, rendőrségi hierarchiával és egy féltékeny barátnővel megvert Kevin Chan felügyelő ámokfutása a Budapest Film dvdjén rendezői változatban köszön vissza, azaz valamivel hosszabb, mint az átkosban nálunk forgalmazott, angol szinkronos Mokép kópia.


A valagbarúgással felérő THE PROTECTOR (LESZÁMOLÁS HONGKONGBAN) után Jackie Chan összeszedte magát, és a saját bipoláris, hol vigyori, hol kétségbeesett képére formálta a kortárs zsarufilmet. A PROJECT A-ra és Richard Fleischer THE NARROW MARGIN című noir klasszikusára nyomokban emlékeztető sztorikezdeményezés feladata nem kevesebb, s nem is több, mint hogy csúcsra járassa a Jackie Chan féle wu da pian akciómasinát. Eszerint a rendőrség különleges egységénél dolgozó Chan felügyelő egy magát tisztességes üzletembernek álcázó gengszternek lesz a kerékkötője. Shaw Brothers-hívők számára külön poén, hogy a második részbe is beköszönő drogbárót a hajdani stúdió emblematikus rendezője, Chor Yuen (INTIMATE CONFESSIONS OF A CHINESE KURTIZÁN) alakítja. Chor persze nem tud harcművészkedni, de egy modern vállalati rendszer szerint működő bűnbandában a főgonosz már nem személyesen nyújtja be a számlát, a piszkos munkára ott vannak a fizetett alkalmazottai.   


A bádogváros ledózerolása és a plázában játszódó híres befejezés között a nyüzsgönc felügyelőnek meg kell védenie az ügy koronatanúját (Brigitte Lin), dűlőre kell jutnia barátnőjével (az egyébként létező  színészi kvalitásaiból még nem sokat mutató Maggie Cheung), és miután csőbe húzták a gengszterek, a feletteseivel sem úgy alakulnak a dolgok, ahogy azt az elején, szuperzsaruvá előléptetve gondolta volna. A hardboiled rendőrsztori élét a Szerencsecsillagok sorozatból már ismerős szituációs komédia koptatja.


A tárgyalótermi jelenet, a telefonos bénázás, Maggie fájdalmasan aranyos motorbiciklis balesete - vagyis a ma már bugyutának ható vígjátéki elemek az amúgy kritikailag golyóálló RENDŐRSZTORI sebezhető pontjai; valójában pedig mesterhúzás, ami tovább vastagítja az egyenlőségjelet a felülről megzabolázni próbált Kevin Chan és a simulékony funkcionáriusoktól a Csing-dinasztia óta fázó hongkongi átlagpolgár között. A bohóckodás nélkül az ázsiai nézősereg aligha fogadta volna a szívébe a munkavégzése során pszichotikus tüneteket* mutató rendőrtisztet.


(*Antiszociális személyiségzavar: 4. Ismétlődő verekedést, támadást eredményező ingerlékenység és agresszivitás 5. Saját vagy mások biztonságának vakmerő semmibe vétele [Kórmeghatározó kézikönyv])

Az örökzöldnek számító buszos üldözés során fülön csípett főkolompos szabadlábra kerülésével a történet drámai fordulatot vesz, immáron a kollégája meggyilkolásával vádolt rendőrünk becsülete forog kockán. A bevásárlóközpontban élet-halál harc folyik, Jackie Chan és kaszkadőrjei vásárra viszik a saját bőrüket. A fájdalomtűrés határait kitoló, a járműpark és síküveggel telepakolt díszletek leamortizálásával járó urbánus akciózásokat pontos, átlátható beállítások rögzítik, mostanában divatos kézikame-rázás vagy vágóasztali trükközések nélkül.


A LONG ARM OF THE LAW jobban van megírva, eljátszva, fényképezve. A RENDŐRSZTORI-ban vannak a legfaszántosabb akciójelenetek. Ezért lett referenciamunka a filmiparban, nézzük meg újra és újra, míg rongyos nem lesz a szalag lemez. A kelet-nyugat tengelyen mindenütt sikerrel vetített filmhez három évre rá készült folytatás.


Kevin Chant az első részben tanúsított felesleges hősködéséért lefokozzák. Közlekedési rendőrként azzal is kénytelen szembesülni, hogy a felesleges hősködése teljesen hiábavaló volt, ugyanis a főgengsztert egészségi állapotára való tekintettel felmentették a bíróságon, így most szabadlábon zaklathatja embereivel a kis barátnőt (ismét Maggie Cheung).


Chor Yuennel együtt visszatér az állandó szemüvegcserére szoruló Charlie Cho is. Ez a perverz képű színész (a képen Chor mellett jobbra) a kilencvenes évek szoftpornóinak elengedhetetlen tartozékaként arról lett nevezetes, hogy ő szerepelt a legtöbb Cat.III besorolású filmben, összesen több mint nyolcvanban!
SEX AND CURSE, DEMON WET NURSE, BEHIND THE PINK DOOR, WOMAN IN LUST, GIGOLO REVELATION,
INTIMATE GHOSTS, SEVEN SEXUAL MANIACS, SWEET PEACH, MAIDS OF PASSION... hol a fenébe is tartottunk?
Chan és a triádok. Egy étterem teljes leamortizálásával járó nézeteltérés és az azt követő munkahelyi fejmosás hősünket arra az elhatározásra juttatja, hogy rendőri karrierjét Kaliforniában, seriff-helyettesként folytassa.


Már ha hinnénk a buhera-gyanús dvdborítónak, de ne tegyük, mert egy bevásárlóközpontot megtöltő emberélet megmentése után a rehabilitált nyomozó Hong Kongban marad, és egy nagy hatóerejű bombákkal fenyegetőző terrorista bűnbanda nyomába ered.


Egy új koncepció mindig több kreatív munkával jár, míg a folytatás lényegében önjáró szerkezet: a karakterek adottak (Chan, a mitugrász felügyelő; May, a picsogó barátnő; Bill bácsi, a mentor), csak egy kis fazonigazítás kell ide, és máris lehet újra tálalni. Ez a fazonigazítás esetünkben a hollywoodi akciómozik klisés dramaturgiája fele kacsingat, az első részben még domináns vígjátékbombák helyett igaziak robbannak.


Csak egyetlen említésre méltó kanto-komédiás jelenetre kaptam fel a fejem, az viszont kitűnő: Chan a nőjével vitatkozik, a kamera megszakítás nélkül követi őket a férfi tusolón át egészen a vécén trónoló Bill bácsiig. A slusszpoénra még a magyar szöveg is rátesz egy lapáttal („Elszarta az életem!”). Jackie Chan visszavesz az előző munkájában, a PROJECT A 2-ben még vastagon jelen lévő „mindent bele” hongkongi stílusból, ám éppen emiatt valahogy sótlanabb ennek a rendőrsztorinak az íze, nem is beszélve az új sztori Batman-effektusáról: az alvilág célpontjai dúsgazdag, a város ingatlanpiacán élősködő nagytőkések. Ennél már csak egy kormányszóvivőkkel teli busz felrobbantásával való fenyegetőzés váltana ki belőlem nagyobb együttérzést.


A bunyók ezúttal is brutálisan dinamikusak (a játszótéri különösen odabasz) és Jackie Chan öngyilkossági kísérletei sem hiányoznak, sőt még Maggie Cheung is majdnem otthagyta a fogát a forgatáson. Steven Seagal vagy JCVD háza táján csodaszámba menne egy-egy hasonló megmozdulás, egy nyolcvanas évekbeli JC-filmben azonban hajlamosak vagyunk szinte készpénzként venni, hogy a főszereplőt premier plánban elcsapja egy kisbusz, vagy majdnem levágja a fejét egy arra járó reklámtábla. Végezetül az önveszélyes Chan egy mentálisan sérült fickóval méri össze erejét. Tüzet tűzzel!


ROYAL WARRIORS, TIGER ON THE BEAT, RIGHTING WRONGS, IN THE LINE OF DUTY - csak néhány cím a RENDŐRSZTORI 1 trambulinjáról dobbantó akkori urbánus, túszejtős HK-zsarufilmek közül, melyek mellett A RENDŐRSZTORI FOLYTATÓDIK ugyan nem vall szégyent, viszont nem is szolgál olyan átütő újdonsággal, amivel kiemelkedne a díszes társaságból. Tisztes, simára rendezett akciómeló gyártelepi fináléval; a bumfordibb (olvasd: humánusabb) előzményt legfeljebb csak pirotechnikában és a reklámelhelyezés terén (Mitsubishi, Canon) képes felülmúlni.

A következő Rendőrsztorit egy friss, fiatalos rendező vette kezelésbe. A kaszkadőr múltú Stanley Tong az unásig ismert HK helyszínekkel szakítva áttette a történések nagy részét Kínába és Malajziába, a forgatókönyvbe beleíratott egy tetterős női figurát, és a Golden Harvest nemtetszése ellenére direkt hanggal dolgozott. Az elképesztően veszélyes akciójelenetek javát Tong saját maga koreografálta meg.


A POLICE STORY 3 – SUPER COP (1992) a széria második legjobbja, egy fenomenális Jackie Chan film a kilencvenes évekre. Ugyan nincs annyi kezes-lábas, mint amennyit szeretnénk látni, de a perfekt tempó és a baleseti sebészet által szponzorált kaszkadőrmutatványok bőven kárpótolnak az esetleges hiányosságokért. Aki a helikopteres/vonatos móka után nem lesz rögtön tagja a JC Fanclubnak, az ne is nézzen többé akciófilmet. Michelle Yeoh karaktere olyan jól jött ki a dologból, hogy a rákövetkező évben egy külön filmet szentelt neki a Golden Harvest (PROJECT S, néhol SUPERCOP 2 néven is fut). A rendezőre a THE STONE AGE WARRIORS című, egzotikus környezetben játszódó kalandfilmje miatt esett a választás, érdemes azt is felkutatni. A hazai RENDŐRSZTORI 3 dvd szerencsére az eredeti változat.