Jackie Chan, 香港
„A nagy balhé” címen eleddig egy közismert amerikai film futott (THE STING), a Budapest Filmnek hála mostantól mindenki kedvére keverheti össze a kettőt. De ez legyen a legkisebb baj, mert már itt van egy generáció, akinek Jackie Chanről nem a PROJECT A jut eszébe, hanem a kereskedelmi tévékben agyonjátszott BALHÉ BRONXBAN, rosszabb esetben a RUSH HOUR valamelyik része. Persze Chan életútja régen sem volt csupa mesterművekkel kikövezve; ott a borzasztó LESZÁMOLÁS HONG KONGBAN (THE PROTECTOR) vagy azon korai kungfu filmjei, melyek papírtokban gyűjtik a port a diszkontáruházak polcain. Ezekkel ellentétben a PROJECT A igazi ’A-kategóriás’ Jackie Chan, színészi és rendezői pályájának egyik csúcsteljesítménye.
A történet a múlt század elejére visz vissza, mikor a töketlen brit vezetés megpróbálta felvenni a harcot a Dél-Kínai tengeren randalírozó kalózokkal. Az alulfinanszírozott, utolsó hajóit is elvesztő hongkongi parti őrség leszerepelt alakulatát végül jobb híján besorozzák a szárazföldi rendőrség kötelékébe. A két rendfenntartó egység közti antagonizmusé a főszerep a harsány slapstickkel dobálódzó kezdésben (a tengerésztiszt Jackie Chan vs. kiképzőcsendőr Yuen Biao), aztán Sammo Hung simlis fazonja közreműködésével kibontakozik egy illegális fegyverüzlet szála, végül mindenki a kalózok titkos főhadiszállásán köt ki egy össznépi nemulassra.
A legtöbb klasszikus hongkongi sikervígjátékhoz hasonlóan a PROJECT A egésze is részekből áll össze. Ez a hollywoodi sémától eltérő, emiatt aztán darabosnak tűnő szerkezet emlékezetes nagyjelenetek sorozatával hálálja meg magát (a biciklis üldözés, Sammo játéktermi verekedése, a majdnem snuffként végződő óratornyos fejreesés), és a tekercsről tekercsre ugráló dramatikának köszönhető az is, hogy az irdatlan tempóban sodródó sztori utolsó harmadában is marad elég szufla, ekkor lépnek ugyanis színre a legelején beígért kalózok, élükön a zseniális alakítást nyújtó Dick Wei-jel.
Talán a kreatív és üzleti szempontokból egyaránt alulteljesítő BATTLE CREEK BRAWL, a DRAGON LORD, valamint a szupergagyi FANTASY MISSION FORCE hozhatta ki Chanból azt a nézők kegyeit megcélzó, szinte emberfeletti tenniakarást, ami a PROJECT A minden képkockáját áthatja. Nem csak azt kellett bebizonyítania, hogy még a tradícionális kungfu filmek hanyatlása után is van helye a mozivásznon, de rendezőként is a legjobbak közé akarta beverekedni magát. Első „modern”, kaszkadőrmutatványokra építő rendezése a kantoni opera és hollywoodi burleszkek játékos felújításai mellett az akkor éppen puszi pajtás Sammo Hung munkáival mutat rokonságot – a pofonok fullosan csattannak (az eredetileg 12-es korhatárbesorolás az általam vásárolt dvdén át volt matricázva 16-ra!), a 2.35-ös vászon minden szegletét belakó rendezés sziporkázó, ráadásként a Golden Harvest mindehhez olyan kulisszákat biztosított, amiknek láttán a Shaw Bros. főnökeit is megüthette a guta (a kalóztanya egy kisebbfajta art-designer mestermunka).
Maga a szerep is új perspektívát nyitott Chan számára. A POLICE STORY sorozat lényegében ugyanezt a bűnözők és angol vezényszavakat mantrázó felettesek közé szorult közszolga-karaktert vitte tovább, a humorosan anti-kolonialista felhang nyílván jó viszhangra talált az otthoni közönség körében. A záró képsort - melyben hőseink egy tutajon hagyják el a helyszínt, mögöttük a vízben evickélő kimentett angol túszokkal – nem lehet másként értelmezni, mint a Hong Kong Spirit győzelmét a brit gyarmatosítók megalkuvó, korrupcióra hajlamos rendszere felett.
A depresszív SHINJUKU INCIDENT után hangulatjavító szerként is javallott kalandfilm hazai dvdje - még ha nem is anamorf és úgy istenigazából felújítva sincs – a BALEKOK ÉS BANDITÁK kópiájához képest szebb képet mutat, a műélvezethez elengedhetetlen eredeti képarány, valamint a magyarul le(szinkron)feliratozott kantoni hangzavar is a helyén van.