Seth Holt, angol
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhXTDa4pPGwnHd3_eAvFlOSKGYwQ3PEE8cTE4DYHlb2aCVKxp0K8ELsIMNQdfAVIZn6ykheyc8XejlgMWeRPKufr5MV8juQxnZ5mXRJKnVeOgEGpff3IWsvk7NVhHmsXl0_J5uaDZx6KZPN/s400/nannyposzter.jpg)
Nem sokkal a MI TÖRTÉNT BABY JANE-NEL? és a HUSH, HUSH, SWEET CHARLOTTE után Bette Davis Angliában, a Hammer stúdió utolsó fekete-fehérben forgatott produkciójában folytatta a „legendás hollywoodi öreglányok pszichothrillerekben” vonalat. Ugyanabban az évben a 62 éves Tallulah Bankhead is átruccant Hammerékhez egy hárpia szerepre,
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPgSjDsVVkNuhBMfyifgITcuX0o-q68wjFu5WFIIM6ySRBLrqbMT8KCgidCHRYKyi41nZY15kK9Em1ru-D4fckycXOgo8KjsYDCgShtT8skYZXkS1ArxwzCo7Mbuqn8ea-ziVZpqTYEoHx/s320/Bankheadfanatic.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjPgSjDsVVkNuhBMfyifgITcuX0o-q68wjFu5WFIIM6ySRBLrqbMT8KCgidCHRYKyi41nZY15kK9Em1ru-D4fckycXOgo8KjsYDCgShtT8skYZXkS1ArxwzCo7Mbuqn8ea-ziVZpqTYEoHx/s320/Bankheadfanatic.jpg)
Joan Crawford Herman Cohen (HORRORS OF THE BLACK MUSEUM, KONGA) anglo-trash produkcióiban haknizott,
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHMVks1-qteIvy4bgeWuOSmvQOeXhUG1yrTB3CCgxaxoGN4Lw7IwiCMdJCddPbbhUyt3I1xD0QHux2nWxIAad6DnLhJODuDGrvJGmXRVJvkMvqDGYELf7PCcezP06_T0RxzknkEzxXN9tf/s320/trog1.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHMVks1-qteIvy4bgeWuOSmvQOeXhUG1yrTB3CCgxaxoGN4Lw7IwiCMdJCddPbbhUyt3I1xD0QHux2nWxIAad6DnLhJODuDGrvJGmXRVJvkMvqDGYELf7PCcezP06_T0RxzknkEzxXN9tf/s320/trog1.jpg)
BERSERK ; TROG
majd Bette Davis ismét a Hammer háza táján újrázott egy immáron színesben készült fekete komédiával, melynek apropóján átíratta a forgatókönyvet és kirúgatta a rendezőt.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEh9UlTUXBHWHr22GtZ7LGzmPkH5hUzTh2QKrUJFe5dh8Cu-AhG47abgyKZN2eN1_q264CEmL7S12LXBo9A9JV2CyxUvR3E35-ouxk8Xe2fKNWIml7ih5LDSvZILFimgy4CQOQItp2hZMLPl/s320/DavisAnniversary.JPG)
THE ANNIVERSARY
A THE NANNY-ben Davis munkáját lelkiismeretesen végző házvezetőnőt alakít egy felső kategóriás londoni családnál; a férj elfoglalt üzletember, az anya idegroncs. Éppen hazavárják Joeyt, a kishúga vízbefojtásáért két évre pszichiátriai intézetbe zárt fiukat. Az intelligens, kegyetlen fekete humorral megáldott tízéves kölök valamiért különös ellenszenvvel viseltetik a középkorú nők iránt, és persze ki nem állhatja a családnál generációk óta szolgálatot teljesítő dadust. A sztoikus nyugalommal rendet tartó vénlány és a fiú közti hadviselés arra a két évvel ezelőtti tragikus napra vezethető vissza, amikor a nő felügyelet nélkül hagyta a gyerekeket…
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgvQL6LN2WACyFDqmkDcKO5b58JtIcPZRSpRsO4E4EcBM0U_xOgfFyohgSTSd1Fi_BW4sYq-fHF98K002TU4LggYwGxfHZ8AIysXMoL76YM9nTGM_psNYb0z5OUYF-ectY4b9rdra1K7m7-/s400/nanny2.jpg)
A legismertebb Hammereket (Frankenstein-Drakula-Múmia szentháromság) is jegyző producer/író Jimmy Sangster bőven túlteljesítette azt az egyszerűnek tűnő feladatát, hogy Ms. Baby Jane-nel eladjon egy krimit. A szintén ’65-ben filmre adaptált BUNNY LAKE IS MISSING szerzőjének egyik novellája alapján készült forgatókönyv cseles kettős nézőpontja, jó érzékkel elhelyezett flashbackjei nemcsak kellő feszültséget biztosítanak a jóformán egyetlen lakásban játszódó történetnek, de precízen felépített karakterein keresztül felsejlik az Egyesült Királyság matriarchális intézményrendszerének csődközeli állapota is. Ennek metaforájaként működik a felnőtt, neurotikus anya és az őt egyfajta regresszív, infantilis állapotban tartó dadus kapcsolata, a megkapó befejezést pedig vehetjük parafrázisként az önsorsrontó szolgálatról. A britek gyerek-fóbiája természetesen itt is jelen van - egy újabb finom réteg, amit példásan használ ki a film.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg1KW-Xzdxj6TCASTajHCVEH658gUaDEX9Pnp26aRbA_4LK4sZ5nldgu5bV0fKQ3B2YIqxO51sVmeEUIev3xY5TuOclrwYLWK2-W_e-OQMC-nvg_GY_CFT94jzC8q0RVfFG_BLfP4X4jto4/s400/nanny.jpg)
Seth Holtnál (SCREAM OF FEAR) nem is kerülhetett volna jobb kezek közé az anyag, rendezése ugyanolyan pengeéles, mint a könyv, ráadásul Holtnak valahogy sikerült rávennie hiú díváját a fair play-re. Ez leegyszerűsítve annyit jelent, hogy Davis nem mos le azon nyomban mindenkit a színről, a THE NANNY a várakozásokkal ellentétben nem válik bettdéviszes camp-é (a THE ANNIVERSARY egyik hibája). A gyerekszínészek különösen jól játsszák nehéz szerepüket, az akkor még csak 57 éves Davis pedig azt a kategóriát képviseli, amiben az ember nyugodt lelkiismerettel mondhat olyanokat a producerének, hogy „a nevem sosem kerülhet a cím alá!”.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEihrdvVhGSHi8ivO8O0DJzT8dZYvefMcE3CzaOaUqwHTIylziG-EA-hNNtJYXOyQ-6V28mkG-bYnFQcW_qvqnpsbU8OjhrwIIbx5Mxj9f6DihHmlHnwsvOO_6nWi4lq4bVXQY0dIbm0hXLf/s400/nanny3.jpg)
Tekintve, hogy egy olyan 45 éves filmről van szó, amin legfeljebb nagyítóval tudnék kifogást találni, a Hammer egyik legjobban sikerült thrillereként ajánlom megtekintésre.