2009. augusztus 28., péntek

THE HAPPENINGS (1980)

Yim Ho, 香港


Egy rendőr viccet mesél (a filmben): - Tegnap felszálltam a buszra és amikor átmentünk a Temple Street-en, egy kisgyerek megkérdezte az anyjától: -Mami, mit csinál ez a sok néni ebben az utcában? -Csak sétálgatnak, kisfiam. Erre közbeszól a buszsofőr: -Ne hazudjon a gyerekének, előbb utóbb úgyis megtudja, hogy azok kurvák! - Mama, kik azok a kurvák? kérdez vissza a gyerek. -Kurvák azok, akik pénzért lefekszenek a bácsikkal. -És a kurváknak vannak gyerekeik? Erre az anyja: -Hát persze kisfiam, belőlük lesznek a buszsofőrök!


Yim Ho a hongkongi újhullám prominens képviselője, ugyanazzal a háttérrel, mint kortársai: nyugati egyetem után dokudrámasorozatok a tévének, majd egy markáns első film (THE EXTRA - 1979), amit a helyi filmkritikusok formabontó mérföldkőként tartanak számon. A meglepő módon Golden Harvest, vagyis egy nagy stúdió finanszírozta THE HAPPENINGS Yim második nagyjátékfilmje, és "new wave" munkái közül az első, ami megjelent dvdén, így végre utána lehet járni, mi is az a nagy hűHo (szori), amit az említett kritikusok immáron harminc éve csapnak körülötte.


Hat büdöslábú diszkópatkány bulizza át az éjszakát, majd lopott autójukkal egy benzinkútnál próbálnak fizetés nélkül távozni. A személyzettel való összetűzés az egyik benzinkutas életébe kerül, a halálra rémült tinédzserek a kút széfjét magukkal cipelve belemenekülnek a hongkongi éjszaka zsákutcájába.


Yim Ho nem az a tipikus ázsiai fenegyerekrendező, ő ugyanis "intellektüel" típus, aki versesköteteket publikál, egyetemen oktat, és ha nagy ritkán filmkészítésre adja a fejét, akkor az Berlináléra gyúró irodalmi adaptáció (KITCHEN), vagy Mainland China művészthriller (DAY THE SUN TURNED COLD - még a Duna tévén is ment). A THE HAPPENINGS készültekor még csak 28 éves volt, és -saját bevallása szerint- nem igazán tudta, hogyan kell rendesen filmet készíteni. Hibák ide vagy oda, pontosan ennek a letisztultság előtt álló útkeresésnek köszönhető az az itt tapasztalható intenzitás, amit Yim általam látott későbbi munkái meg sem közelítenek.


Formailag és tartalmilag meglepően sok hasonlóságot mutat Tsui Hark fél évvel később bemutatott DANGEROUS ENCOUNTER 1ST KIND-jával (aka. DON'T PLAY WITH FIRE). Ebben a két filmben a szocreálból a nihilizmusba fejest ugró dramatika olyan erőteljes filmnyelvvel párosult, ami precedens értékűnek számított a saját korában, és a cat.III vonulatot leszámítva azóta se nagyon készültek ennyire zabolátlan, a szereplőik sorsát az első képkockától megpecsételő erőszak-himnuszok a fatalitásról. A THE HAPPENINGS fiataljai ugyan óriási seggfejek, de értelmetlenül elkövetett tetteik alól kvázi feloldozást nyernek azzal, hogy maguk is egy normák nélküli közegben nőnek fel, olyanban, amiben a családtól kezdve a médiáig senki sem képes bármiféle követendő példát felmutatni nekik.


Yim túlrendez, mint egy sikerre éhes filmiskolás, az eszköztárában arcbamászós kamerázástól a lírai kantopopmontázsig minden megtalálható, néha feleslegesen, a valós időben sodródó eszeveszett tempóból viszont nem enged. A katarzis stílusbravúrja maga a nagybetűs HK Cinema - mindenki meghal, a néző meg magára maradva dúdolhatja: Hong Kongban sej, de szar az élet...
------------------------

It happened in The Happenings (PowerDvd magic)