2009. március 20., péntek

GIRL IN ROOM 2A (1973)

William L. Rose, olasz gialloszerűség

Ötletes szélesvásznú fényképezés, hangulathoz passzoló zene és egy kellően nyakatekert forgatókönyv - a giallók tagadhatatlan műgonddal lettek elkészítve. És vannak olyanok, amik nem. Utóbbi kategóriából a legismertebb talán a FRENCH SEX MURDERS, de itt a trónkövetelő - bemutatom a lányt a kettőából!

A piszkosul erős kezdésben sötét alakok elrabolnak egy nőt, megkínozzák, végül bedobják a szakadékba. Nájsz. Ezalatt lemegy a főcím, majd találkozunk Margarettel (Daniela Giordano, a Mario Bava rendezte FOUR TIMES THAT NIGHT sztárocskája), és vele együtt a filmkészítés inkompetenciájának oly fokával, amilyet nem mindennap lát az ember. A rendező angolszász hangzású neve kivételesen nem pszeudo: William L. Rose egy amerikai színész/író/rendező (polihisztor!), aki az amerikai szexfilmipart hátrahagyva a hetvenes évek elején áttelepült Itáliába, hogy Dick Randall trash-producer (FRENCH SEX MURDERS, PIECES) szárnyai alatt folytassa karrierjét. Vissza Margarethez ---
A kábítószer birtoklásáért elítélt csinos lányt épp az előbb engedték ki a börtönből. Kirendelt pártfogója (Rosalba Neri) szerez neki egy albérletet - 2A szoba -, ahol már az első este különös dolgok történnek. A padlón lévő óriási vérfolt feltakarítása még nem okoz túl nagy gondot Margaretnek, de a szobájában megjelenő vörös maszkos, papruhás idegen már aggodalomra ad okot. Vagy csak álom volt az egész? Nem, a vérfolt másnapra megint ott van a padlón, mi nézők pedig megtudjuk, hogy az éjszakai látogató is létező személy, egy közeli kastélyban székelő szekta végrehajtóembere. Innentől nem nehéz kitalálni, hogy a Raf Vallone vezette szélsőséges katolikus erkölcscsőszökből álló társaság végzi ki a börtönviselt lányokat. De vajon ki lehet a  Hóhér Bíboros?
Margaret összejön egy férfival, aki húga, vagyis a főcím alatt meggyilkolt lány halálának a valódi okát akarja kideríteni. Szomorú történetét egy bisztróban meséli el, ott, ahol a "kisváros legjobb szendvicsét készítik". Ennek a ténynek ugyan semmi köze a cselekményhez, de valamiért a párbeszéd egy része erre van kihegyezve. (Talán ez a vendéglátóipari egység etette a stábot?) A szendvics elfogyasztása és a kötelező szexelés után elhatározzák, hogy együtt megkeresik a 2A szoba előző lakóját. Az őrültekházába került lány gyermekded rajzain jól kivehető a vörös maszkos figura - ez a gyerekrajzos dolog később a DEEP RED-ben visszaköszön, de kétlem, hogy pont innen merített volna ihletet magának Dario Argento. Mivel a film abszurditásához hozzátartozik a bíboros kiléte, lelövöm a poént: hátperszehogy Rosalba Neri! 
Hogy eljussunk az akciófilmbe illő leleplezésig (feat. peplumhős Brad Harris és egy '68-as olasz szupermanfilm főcímzenéje!), végig kell szenvednünk/élveznünk a dadaizmussal rokonítható cselekményvezetést, féltucatnyi őtmárláttamvalahol eurokult-arc előadásában elhangzó befejezetlen félmondatokkal és értelmezhetetlen egysorosokkal ("It wasn't a prison, it was a woman's jail."). A zene csak nagyon ritkán illik ahhoz, ami éppen a vásznon folyik, mintha Berto Pisano nem ehhez a filmhez írta volna kompozícióit (valószínűleg ez így is van).
Giallo (RED QUEEN KILLS 7 TIMES) és szado-gótika (BLOODY PIT OF HORROR) vegyítéséből főzték ki ezt a szado-gótikus giallót, de annyira rosszul, hogy akár a szándékosság vádja is felmerülhet. De nem, még a posztmodern előtt vagyunk, a producerek és rendezők igazi naivák módjára, tiszta szívvel tették be produktumaikat a mozikba, remélve, hogy a csekély bekerülési költség többszörösen megtérül, és marad is - jut is alapon készíthetik a következőt.

-----------------------------
TALES FROM THE ROOM 2A
Egy bizarr jelenetben a szektások a 2A szoba falára vetítenek mindenféle félelmetes képsort. Az Amicus-szekta tagjai ekkor felismerni vélhetik a TALES FROM THE CRYPT moziplakátján látható koponyát ---


Később, amikor Amerikában megjelentették a filmet VHS-kazettán, ugyanez a koponya főszerepet játszott a borítón ---