Radley Metzger, olasz esotika-erotika-psicotika
A hatalmas kastélyban élő háromfős család 8mm-es pornófilmekkel dobja fel unalmas estéit. Teljes a döbbenet, mikor a környéket járó vándorcirkusz egyik artistájában az éppen aktuális pornó főszereplőjét vélik felfedezni. A lányt meghívják magukhoz, azzal a hátsó szándékkal, hogy levetítve a filmet szembesítsék múltjával. Ekkor éri őket a második meglepetés: az utolsó vetítés óta valaki más lett a tekercs főszereplője! Ennek ellenére meg vannak győződve, hogy emberükre akadtak az ambivalens szőkeségben, aki ekkorra már átvette az irányítást mindhármójuk libidója felett.
Ha kevésbé ismert dologról van szó, keresni kell egy híresebb kuzint - nekem rögtön két klasszikus is beugrik, mindkettő a mozinézés rituáléját vonja párhuzamba az emberi kíváncsisággal. A KAMERALES (1960) és a KÉK BÁRSONY (1986) 'kép-a-képben' filmek, melyek abba a helyzetbe hozzák a nézőt, hogy felvegyék természetes pozíciójukat, vagyis kukkoló módjára nézzenek olyan dolgokat, amiket nem biztos, hogy szabadna. Powell könyörtelenül azonosítja a nézőt pszichopatájával, Lynch kétértelműséggel kezdi ki a közönség (szem)idegeit. Metzgernél mindkét elem megvan, egy lényeges különbséggel: a THE LICKERISH QUARTET a voyeurség ünneplése. Itt a tiltott dolgok meglesésétől nem válunk mentális páciensekké, pont ellenkezőleg: a kukkolás stimulálja az agyat és felszabadít. "If we don't have vitamins, there is always fantasy" hangzik a kulcsmondat, amit akár úgy is le lehetne fordítani, hogy filmet nézni jó dolog. És Metzger egy pillanatra sem feledteti el velünk, hogy filmet nézünk: mikor az egyik szereplő kizökken a karakterből, a szalag megáll, visszapörög és újrakezdődik a jelenet. Cinikusabbak ráfoghatják, hogy hatásvadász, avantgárd trükkök ezek; Metzger formai játékossága néha valóban bele is esik az öncélúság csapdájába, de rögtön ki is mászik belőle egy újabb remek ötlet segítségével.
A probléma ezzel az egyébként lenyűgözően megírt, eljátszott és megrendezett csodával az, hogy szexfilm, és ezzel megpecsételte későbbi sorsát. A pornográfia szubverzív erejében rejlő lehetőségeket kiaknázni kezdő rendező olyan műfajban kamatoztatta tehetségét, ami erősen datálja filmjeit, még akkor is, ha formai megoldásai most is frissnek hatnak (a mai rendezőkhöz képest Metzger még mindig progresszívnek számít). Ha túljutunk Frank Wolff szőrös seggének látványán, akkor kezdhetjük szabadon interpretálni a látottakat, és még olyan kérdésekre is racionális választ kaphatunk, mint a DVD gyűjtés miértje. -Have You really red all of these books? -No, but since I own them, I don't have to.
A probléma ezzel az egyébként lenyűgözően megírt, eljátszott és megrendezett csodával az, hogy szexfilm, és ezzel megpecsételte későbbi sorsát. A pornográfia szubverzív erejében rejlő lehetőségeket kiaknázni kezdő rendező olyan műfajban kamatoztatta tehetségét, ami erősen datálja filmjeit, még akkor is, ha formai megoldásai most is frissnek hatnak (a mai rendezőkhöz képest Metzger még mindig progresszívnek számít). Ha túljutunk Frank Wolff szőrös seggének látványán, akkor kezdhetjük szabadon interpretálni a látottakat, és még olyan kérdésekre is racionális választ kaphatunk, mint a DVD gyűjtés miértje. -Have You really red all of these books? -No, but since I own them, I don't have to.
------------------
PowerDvd Subversive Capture:
Film-a-filmben felfedezés: ugyanebben a kastélyban készült a BLOODY PIT OF HORROR!
PowerDvd Subversive Capture:
Film-a-filmben felfedezés: ugyanebben a kastélyban készült a BLOODY PIT OF HORROR!