2008. október 6., hétfő

AXE / KIDNAPPED COED (1974-75)

Frederick R. Friedel, USA

Végy néhány közveszélyes bűnözőt és egy ártatlan lányt, majd ereszd őket össze az utolsó vidéki házban balra. Ezzel a bevált drive-in recepttel készült a maga 68 percével egészestésnek csak jóindulattal nevezhető AXE, leánykori nevén LISA, LISA. Amit látványosan kihagytak belőle, az az explicit szex és a grafikus violence, így eleve vesztett ügye van a megcélzott közönségnél. Egyszóval igazi lúzer, de nem teljesen menthetetlen.


Mert Friedel mégiscsak odafigyelt a drámatagozaton az Ingmar Bergman-leckékre, és szorult is belé annyi tehetség, hogy evokatívan ábrázolni tudja az elmagányosodott vidéki kislány és baltája közt szövődött bensőséges viszonyt. Liza csirkét nyakaz a kertben, paralízises nagyapja odabent egy rosszul behangolt tévét bámul. Dialógusok nélkül is átjön, hogy ezek hosszú évek óta így élnek kettesben, ezáltal később érthetővé válik a nemtörődöm hozzáállásuk a mészárláshoz. Mikor a lány visszafekszik aludni az áldozata vérével átitatott ágyába, az bizony grindhouse-poetika a javából. From Lisa with love, Észak-Karolina.
------------------

KIDNAPPED COED (1975)

Az AXE alatt érezni lehetett, hogy Friedel tud valamit, és ezt második filmjével be is bizonyítja, még ha nem is pontosan úgy, ahogyan azt várnánk.

A csóró bűnöző elrabol egy fiatal lányt, váltságdíjat követelve a gazdag szülőktől. Egy motelben húzzák meg magukat, amit - tudtuk nélkül - már megszállt két veszélyes gengszter. A személyzetnek álcázott gyilkosok megerőszakolják a lányt, de végül ők húzzák a rövidebbet, és a botcsinálta pár kocsival nekivág Észak-Karolinának. Eleddig egy ütős kis noirral van dolgunk, ám ahogy a film maga mögött hagyja a kisvárost, úgy válik egy STRAIGHT STORY szerű csendes road movie-vá, enyhén bizarr incidensekkel (a madarász hölgyek) és sok testileg/lelkileg rokkant vidéki öregemberrel, akik korántsem olyan segítőkészek, mint Lynch nagypapái.

Zéró költségvetésből, mindössze 75 percben ismét sikerül elkapnia az AXE-ben már megismert karolinai senkiföldjének hangulatát, miközben egyszerre egy krimit és egy love sztori-szerűséget is egyenget, bár egyikkel sem jut túl messzire. A két főszereplő remek alakítást nyújt, a fényképezés és a hirtelen szembejövő ironikus befejezés aranyat ér, a már-már kelet-európai (magyar) filmekre emlékeztető egzisztencialista melankólia azonban nem biztos, hogy kompatibilis az autósmozik szex/erőszakra kalibrált vásznaival. Az AXE/COED párost mezei horroristák aligha fogják sokra tartani, a maguk nemében viszont különlegesnek számítanak, és ez bizony méltányolandó.

Nb.: az Imdb a legelső címeket használja (LISA,LISA és DATE WITH THE KIDNAPPER), miközben felcseréli a gyártási kronológiát.