Frederick R. Friedel, USA
Végy néhány közveszélyes bűnözőt és egy ártatlan leányzót, majd ereszd őket össze az utolsó házban balra. Ezzel a bevált drive-in recepttel készült a maga 68 percével egészestésnek csak jóindulattal nevezhető AXE, leánykori nevén LISA, LISA. Amit látványosan kihagytak belőle, az az explicit szex és a grafikus violence, így eleve vesztett ügye van a megcélzott közönségnél. Egyszóval igazi lúzer, de nem teljesen menthetetlen.
Végy néhány közveszélyes bűnözőt és egy ártatlan leányzót, majd ereszd őket össze az utolsó házban balra. Ezzel a bevált drive-in recepttel készült a maga 68 percével egészestésnek csak jóindulattal nevezhető AXE, leánykori nevén LISA, LISA. Amit látványosan kihagytak belőle, az az explicit szex és a grafikus violence, így eleve vesztett ügye van a megcélzott közönségnél. Egyszóval igazi lúzer, de nem teljesen menthetetlen.
Mert Friedel mégiscsak odafigyelt a drámatagozaton az Ingmar Bergman-leckékre, és szorult is belé annyi tehetség, hogy evokatívan ábrázolni tudja az elmagányosodott vidéki kislány és baltája közt szövődött bensőséges viszonyt. Liza csirkét nyakaz a kertben, paralízises nagyapja odabent egy rosszul behangolt tévét bámul. Dialógusok nélkül is átjön, hogy ezek hosszú évek óta így élnek kettesben, ezáltal később érthetővé válik nemtörődöm hozzáállásuk a mészárláshoz. Mikor a lány visszafekszik aludni az áldozata vérével átitatott ágyába, az bizony grindhouse-poetika a javából. From Lisa with love, Észak-Karolina.
------------------KIDNAPPED COED (1975)
Az AXE alatt érezni lehetett, hogy Friedel tud valamit, és ezt második filmjével be is bizonyítja, még ha nem is pontosan úgy, ahogyan azt várnánk.
Csóró bűnöző elrabol egy fiatal lányt, váltságdíjat követelve a gazdag szülőktől. Egy motelben húzzák meg magukat, amit - tudtuk nélkül - már megszállt két veszélyes gengszter. A személyzetnek álcázott gyilkosok megerőszakolják a lányt, de végül ők húzzák a rövidebbet, és a botcsinálta pár kocsival nekivág Észak-Karolinának. Eleddig ütős kis noirral van dolgunk, ám ahogy a film maga mögött hagyja a kisvárost, úgy válik egy STRAIGHT STORY-szerű, csendes road movie-vá, enyhén bizarr incidensekkel (a madarász hölgyek) és sok testileg/lelkileg rokkant vidéki öregemberrel, akik korántsem olyan segítőkészek, mint Lynch nagypapái.
Zéró költségvetésből, mindössze 75 percben ismét sikerül elkapnia az AXE-ben már megismert karolinai senkiföldje hangulatot, miközben egyszerre egy krimit és egy love sztori-szerűséget is egyenget, bár egyikkel sem jut túl messzire. A két főszereplő remek alakítást nyújt, a fényképezés és a hirtelen szembejövő ironikus befejezés aranyat ér, a már-már kelet-európai (magyar) filmekre emlékeztető egzisztencialista melankólia azonban nem biztos, hogy kompatibilis az autósmozik szex/erőszakra kalibrált vásznaival. Az AXE/KIDNAPPED COED párost horroristák aligha fogják sokra tartani, a maguk nemében viszont különlegesnek számítanak, és ez bizony méltányolandó.
Az Imdb az eredeti címeket használja (LISA,LISA és DATE WITH THE KIDNAPPER), miközben felcseréli a gyártási kronológiát.