Yuen Woo Ping, 香港
Szereted a fura kungfu filmeket? A THE MIRACLE FIGHTERS-t neked találták ki. Sammo Hung két, harcművészetet fantasztikummal bolondító közönségsikere között (ENCOUNTER OF THE SPOOKY KIND + THE DEAD AND THE DEADLY) a Yuen Klán is egy ezoterikus/misztikus folklórban gyökeredző fantázia-kungfu-vígjátékkal támadt. A Golden Harvest bemutatója Hong Kongon kívül különösen népszerűnek bizonyult Tajvanon, ahol aztán egy producer meghívására Yuenék - öt testvér, mindannyian magasan kvalifikált koreográfusok - további, egyre szerényebb költségvetésű "csodafilmekben" aknázták ki a koncepciót (SHAOLIN DRUNKARD, TAOISM DRUNKARD, THE YOUNG TAOISM FIGHTER + ide vág A HEROIC FIGHT). A Tsui Hark nevével fémjelzett, méregdrága 3D CGI Wuxia átirat (THE THOUSAND FACES OF DUNJIA) idén kerül a kínai mozikba. Az, hogy az alapmű nyugaton ismeretlen maradt, őszintén szólva nem meglepő, a hongkongi filmköltészet eme harminchetedik próbatétele kitartó gyakorlással megszerzett ízlést (acquired taste) kíván.
Plot I. - történelmi kalandmese: egy magas rangú mandzsu tábornok han nemzetiségű nőt vesz feleségül. Az ilyesfajta vegyesházasság a 17. században főbenjáró bűnnek számított, a császár azonnali kivégzést rendel el. Az árulónak kikiáltott tábornoknak a helyszínen meg kell küzdenie az udvar szolgálatában álló fekete mágus Denevér Varázslóval (Yuen Shun Yee) és annak szolgájával, egy kiskorától fogva agyaghordóba zárt bohóccal (Brandy Yuen Chun Yeung). A kiváló karakterszínész, Eddy Ko Hung alakította figurának a túlerővel szemben csak úgy sikerül elmenekülnie, hogy túszul ejti az uralkodó kisfiát, a gyermek azonban egy fatális véletlennek köszönhetően meghal a kezei között. Évtizedes bujkálása alatt az alkoholistává züllött katonaember egy fa tövében talált árvát vett a szárnyai alá, akit Shu Gutnak, Fagyökérnek nevezett el. A császár embrei a legényt (Yuen Yat Chor) magától értetődően a trónörökösnek nézik, de a különítmény élén álló Denevér Varázsló átlát a szitán, és előmenetele érdekében gonosz tervet eszel ki. Az eddig körülírt cselekmény nagyjából huszonöt percet, vagyis egy tekercsnyi anyagot vesz el a filmidőből - Yuen Woo Ping a történetmesélést ugyanazzal a lendülettel "koreografálja", mint az akciókat.
Plot II. - transzcendencia és humoreszk: közös telken, egymással szemközti épületekben lakó élettársak (Leung Kar Yan és a vénasszonynak öltözött Yuen Cheung Yan, két, a maga nemében fenomenális alakítás) megállás nélkül zrikálják egymást. Az "egymással szemben, egymást kiegészítve" jin-jang filozófiát megtestesítő taoisták valójában jótét mágusok, akik az asztrofizikán alapuló Qi Men Dun Jia ősi tudományát gyakorolják. A tyiméndündzsja - nem mellesleg a film kínai címe - az esőcsinálástól a tésztaleves rendhagyó elkészítéséig számtalan dologra hasznosítható, és bár az előadott hókuszpókusz vicc kategória, ne feledjük: olyan filmes famíliával van dolgunk, amelyik nagyon is komolyan veszi a spiritualitást. Woo Pinget a forgatásokra rendszeresen elkíséri egy buddhista pap, Yat Chor a kilencvenes évek elején teljesen hátat fordított a szórakoztatóiparnak, hogy életét a taoizmus tanításának szentelje, csakúgy, mint Brandy Yuen, aki miután megrendezte Bódhidharma kalandjait elmesélő harcművészeti filmjét 1994-ben (MASTER OF ZEN), felcsapott szerzetesnek.
A párhuzamosan elindított két bonyodalom végérvényesen összekapcsolódik, amikor a Denevér Varázsló karmaiból kiszabadult Shu Gut a taoistáknál köt ki. A páros innét fogva azon kezd el veszekedni, melyikük szolgálatába álljon az új jövevény. - A fiú a mesteré! -Miért? -Mert letérdelt az oltár elé. Mostantól ő a kistestvérünk. A Yuen Klán családi viszonyaival tisztában lévők tudják, hogy az oltár az 1979-ben elhunyt apának és mesternek, Yuen Siu Tiennek (Jackie Chan öreg trénere a RÉSZEGES KARATEMESTERben) állít emléket.
Plot III. - milyen plot? Az utolsó tekercs a Démon Városban megtartott Varázsló Bajnokságról közvetít. A pokol tornácán zajló versenyre a taoisták a csodaharcossá kiképzett Shu Gutot nevezték be, és persze az indulók között ott ólálkodik a gonosz Denevér Varázsló is.
Harcművészet, mint harcbűvészet. A párját ritkító kreálmány kapcsán már nemigen beszélhetünk régisulis kungfuról, amennyiben a kungfu a készítők szabadjára engedett fantáziáján keresztül születik újjá. A lépéskényszerben lévő Yuen Woo Ping (előző rendezése, a LEGEND OF A FIGHTER hőstörténete leszerepelt a mozikban) nem kevesebbet tűzött ki célul, mint hogy minden soron következő mozzanattal meglepje a nagyérdeműt, varázstárgyként használva a kungfu filmek legfőbb kellékét, az emberi testet. A cél szentesíti az elbeszélést, amire az akciójeleneteket fűzték fel, mint ahogy az akciójelenetek is csak eszközként szolgáltak a bábos trükkökön át repülő PHANTASM-fúrókig mindenféle bűvészmutatvány felvonultatására, "élőben", a stáb ügyességére és a rendező leleményességére támaszkodva.
Nem szereted a fura kungfu filmeket? A THE MIRACLE FIGHTERS-t nem neked találták ki.