2014. január 28., kedd

THE DEAD AND THE DEADLY (1982)

Wu Ma, 香港


A játék neve kungfu-horror-komédia. A tipikusan hongkongi mixtúra Sammo Hung jóvoltából vált a kánon részévé, midőn 1980 karácsonyán a Golden Harvest bemutatta ENCOUNTERS OF THE SPOOKY KIND című produkcióját. Az év negyedik legnépszerűbb filmje Sammo főszereplésével/rendezésében két év múlva kapott hivatalos "folytatást". Az ismét karácsonyra időzített THE DEAD AND THE DEADLY-t a nagyközönség mellett a helyi kritikusok is rokonszenvvel fogadták, legalábbis a Hong Kong Film Awards jelölései (film, rendezés, forgatókönyv!) erről árulkodnak. "Ötletdús és nagyszerűen megrendezett, valóságos kincs." - ezt már a Cahiers du Cinema kultúrsokkot kapott critiqusa jegyezte le, miután megtekintette a filmet az évente megrendezett Hongkongi Nemzetközi Filmfesztiválon. Tehát mindannyian láttunk egy jó hongkongi filmet. Megírom.


A MR. VAMPIRE-rel együtt egy laza trilógiát alkotó hármas középső darabját Wu Ma rendezte. Ha máshonnan nem is, a SZELLEMHARCOSOK nótás kedvű taoista kardmestereként bizonyára ismerős a hetvenes évek elejétől rendezést is gyakorló karakterszínész kissé rajzfilmes arcberendezése. Ő és Sammo állnak ennek a XIX. század végi Golden Harvest falucskában játszódó népies kísértet-históriának a fókuszában.


SPOOKY KIND módra a cselekményhez szervesen nem kapcsolódó bevezető összefoglalja az eljövendő sztori jellegét: a kísértetmaskarába bújt Sammo tréfából ráijeszt a férjét nemrég elvesztő özvegyre és annak szeretőjére. Amikor lehull Sammoról a lepel, hirtelen megjelenik a színen a valódi szellem-férj és a másvilágra küldi a társaságot. A kópián rögtön utána kiírt "Directed by Wo Ma" a DVD angol feliratainak approximatív jellegét foglalja össze.   


A kungfuvígjátékok mindenlébenkanál hőseként Sammo taoista pap nagybácsikájának (Lam Ching Ying, vénemberre sminkelve) egyik segédjét alakítja. Idejekorán elhalálozott cimborája, Lucho (Wu Ma, műorral) temetésén feltűnik neki, hogy a holttestet hazakísérő, felettébb gyanús társaságban van egy terhes feleség is. Márpedig ez képtelenség: a bordélyházban játszódó, pajzán humorú flashbackből kiderül, az impotens jóbarát képtelen volt a gyermeknemzésre. Sammónak az elhantolásig három napja marad, hogy kinyomozza, mi okozta Lucho halálát.


Ami következik, az a némafilmkorszak nagy nevettetőinek legihletettebb pillanatival vetekszik. Papírmasé figurának álcázva Sammo beépül a temetés díszlete közé, hogy az éj leple alatt alaposan megvizsgálhassa az állítólag természetes okok miatt elhalálozott Lucho felravatalozott holttestét. Na már most, a néző tudja, amit Sammo még nem: a hulla él és virul! Hogy megkaparintsa a koporsóba kerülő antikvitásokat, Lucho egy taoista gazfickóval (Chung Fat) és annak várandós feleségével szövetkezve megrendezte saját temetését.


Sammo intim testrészekre is kiterjedő kutakodását Lucho arany fogsorára pályázó sírrabló zavarja meg, tovább fokozva a tévedések hullagyalázó vígjátékát. A halálra rémült élőhalott (sic) kísértetnek adva ki magát megpróbálja lebeszélni Sammót a további nyomozásról, de makacs főhősünk még aznap éjjel visszatér a megfelelő célszerszámokkal, hogy felboncolja barátját. A műveletet megakadályozó bűntársak nem sokkal később megtudják, a családi ezüst valójában értéktelen kacat, és sokkal jobban járnának, ha Lucho egyszer s mindenkorra távozna az élők sorából.


Chung Fat és csatlósai nindzsa-szerelést húzva (ekkortájt szivárogtak be tucatjával a nindzsák a kínai harcművészeti filmekbe - NINJA IN THE DRAGON'S DEN, DUEL TO THE DEATH, hogy csak a két legszebb példát említsem) átrugdossák Luchót a másvilágra... aki immáron valódi lidércként kéri meg Sammót, hogy testét megszállva bosszút állhasson gyilkosain. Figyelem, HK-filmtörténeti momentum:


Taoista ördögűzőként Lam Ching Ying pályafutása során először veszi kezébe az irányítást. Sammo kis barátnőjének (a nyolcvanas évek filmcsillaga, Cherrie Chung) segítségével egy olyan tervvel áll elő, amellyel remélhetőleg megakadályozhatják, hogy a démonok magukkal cipeljék szerencsétlen Sammo lelkét a Pokolba.


Az utat törő ENCOUNTERS OF THE SPOOKY KIND-hoz képest a DEADLY-ben a rémületkeltésről még inkább a vásári komédiázásra helyeződik a hangsúly. A nem éppen tapintatosságáról híres hongkongi vígjátékba simán belefér, hogy egy lába közt vérző terhes nő feldobja a talpát; -Úgy kellett neki! jegyzi meg az egyik protagonista. A kungfu is kevesebb, Sammónak egyetlen harci jelenete van (brutáljó), a finálé pofonok helyett teljes egészében a speciális effektusokra építkezik. A Golden Harvest akkoriban hozatott Hollywoodból kompjútereket Tsui Hark ZU - WARRIORS FROM MAGIC MOUNTAIN fantazi-wuxiájához, valószínűleg azokat üzemelték be ennek a szerényebb produkciónak az utolsó tekercséhez. 


Bár nem egy konkrét irodalmi mű adaptációjáról van szó, a számítógépes animációval és latex trükkökkel is illusztrált szellemeskedés - csakúgy, mint a SZELLEMHARCOSOK - tradicionális kultúrgyökerekkel rendelkezik. Példa erre Sammo copfos papírmasé figurája ---


Cím: Feleségpróba, a koporsó feltörése. Műfaj: pekingi opera. A feudális Kínából származó tanmese hőse hazafelé tart szülőfalujába, amikor a temetőnél figyelmes lesz egy fiatal nőre. Az özvegy nemrég elhunyt férjének sírhalmát legyezgeti serényen, hogy a friss föld minél előbb megszáradjon, ő pedig újra tudjon házasodni.


A férfi kíváncsi lesz: vajon az ő felesége mihez kezdene, ha hirtelen meghalna? Otthon betegséget színlelve "elhalálozik", majd taoista tudományát felhasználva életre kelti a szertartáson használt egyik papírmasé figurát, hogy az tervét szolgálja. /Sammo ezt a karaktert jeleníti meg a filmben./


A temetést követően a férfi saját tanítványaként bukkan fel a háztartásban, akibe rögtön bele is szeret az özvegy. Már a házasságot kezdik tervezgetni, amikor fejfájást színlelve megkéri az asszonyt, orvosság gyanánt szerezzen be forró borban áztatott emberi agyvelőt. Miután a nő megtudja, hogy egy hulla agyveleje még 49 napig tartja a szavatosságát, a papírmaséembertől kapott baltával felfeszíti férje koporsóját. Ekkor a "hulla" felébred és alaposan megdorgálja a hűtlen feleséget, aki szégyenében öngyilkosságot követ el. /Ezekben a történetekben bizony nem bántak kesztyűs kézzel a csalfa hitvesekkel, lásd a SPOOKY KIND befejezését, ott ha jól emlékszem, Sammo még a szart is kiveri az asszonyból!/


Nos hát, a THE DEAD AND THE DEADLY kevésbé leleményes, mint elődje, nem olyan pazarul megcsinált, mint az utód MR. VAMPIRE, mégis kár volna veszni hagyni. A kungfu testbeszédét parodistaként is kamatoztató Sammo az ENTER THE FAT DRAGON-ban a vászon legjobb Bruce Lee imitátorának bizonyult, ezúttal pedig Wu Ma modorában tolja "megszállt" jeleneteit. Lam Ching Ying számára különösképp meghatározó volt a mozi: az elkövetkezendő tíz esztendőben több mint huszonöt film és számos tévésorozat alkalmával fogja magára ölteni a szellemírtó sárga köpönyegét.


Ezek a fazonok, néhány nagyszerűen koreografált helyzetkomikum, és a morbid-egzotikus, sötétebb tónusú utolsó felvonás emeli ki a THE DEAD AND THE DEADLY-t a hongkongi horrorvígjátékok tucatkacatjai közül.