David Lai, 香港
A POSSESSED (kínaiul "A szilaj szellem színre lép") viszonylag jól teljesített a mozipénztáraknál, így hát a rákövetkező évben a produkciós cég - Johnny Mak Production Ltd. - bemutatta párdarabját. "A szemrevaló szellem tébolyában" az elképzelés ugyanaz maradt: modern, kozmopolita kísértethistória, melyben a bosszúszomjas lelkek a férfi főszereplő hozzátartozóit birtokba véve próbálják elérni céljaikat. Az akkori módi szerint mindkét opus jobbra-balra nyúlja le az ötleteket nyugati importokból, a végeredmények mégis igazi hongkongi agyszüleményekként büntetnek.
Hagyományosabb felépítésű elődjével összehasonlítva a POSSESSED 2-ben mintha szabaddá vált volna a vásár az alkotók számára, akik másodjára a horrorkomédia rémével is fenyegetőztek. Ugyan nem annyira vígjáték-alapú, mint a THE HAUNTED COP SHOP 2, a stílus kedvelői nem fognak rosszul járni ezzel a második résszel sem. További jó hír, hogy a befogadásához egyáltalán nem szükséges az első rész ismerete.
Suzie Wong világa találkozik Az ördögűzővel. A koreai háború idején Lucyt, a hongkongi bárnegyed éjszakai pillangóját felcsinálja egy amerikai matróz. A faképnél hagyott nő bánatában végez a közös gyerekkel és leugrik a bérház tetejéről. Ezeket a tudnivalókat az utolsó harmadában osztja meg nézőjével a film, ami valójában azzal kezdődik, hogy (harminc évvel később) fiatal família költözik a köztemető mellett álló, gyanúsan olcsó bérleménybe. A lakásban ólálkodó szellempáros, anya és fia, hamarosan kinyilvánítja jelenlétét. A terhes feleség ijedtében elvetél, a színes televíziókészülék felrobban (lásd A Color Star átka című japán-magyar koprodukciót), a család kislánya démonná változva tanítja móresre az általános iskola szájhősét.
A háziasszony testébe költözött Lucy az ötvenes évek divatja szerint öltözve férfiakra vadászik a belváros utcáin. A piacon a kövér hentest becsábítja a hűtőkamionba, húskampókon lógó disznók között szeretkeznek, a nő az aktus közben vérfarkassá változik. AZ ÜVÖLTÉS/EGY AMERIKAI FARKASEMBER LONDONBAN hatása alatt elkövetett werewolfkodásnak se füle, se farka, viszont a reá adott utólagos magyarázat prájszlessz: öngyilkosságakor a haldokló Lucyt veszett németjuhász kutyák marták össze!
A szemrevaló szellem az állatkertben teszi magáévá következő alkalmi partnerét, egy afroamerikai bennszülöttet. A szőrös mellkasát döngető négerre egy nálánál is szőrösebb meglepetés vár. Mindeközben a férj javában csalja szerencsétlen feleségét egy másik nővel, a családi kálvária egyfajta karmikus átokként fogható fel. A rendőrként dolgozó férfinak hobbi-exorcista kollégája próbál segíteni a következő tanáccsal: végy egy baglyot, egy patkányt, fekete kutya vérét, aztán bilincseld oda a megszállt asszonyt az ablakrácshoz.
Az amatőr ördögűzés katasztrofális eredménnyel zárul, de legalább szemtanúi lehetünk - először és utoljára - patkánnyal megkoreografált drótfunak. Mutatom, különben magam sem hinném el:
Az amatőr ördögűzés katasztrofális eredménnyel zárul, de legalább szemtanúi lehetünk - először és utoljára - patkánnyal megkoreografált drótfunak. Mutatom, különben magam sem hinném el:
Whoyougonnacall? Krishna Ghosbusters! Mindenféle kompjuterizált hi-tech felszereléssel ellátott kamionjukkal a krisnás szellemirtók kivonulnak a helyszínre, és nekilátnak kiűzni a gonoszt a családi fészekből. Hare hare ---
A film kezdetben alig több hétköznapi szellemesdinél, a tévés színészek alakításaira nem érdemes szót vesztegetni. Aztán jó HK-szokás szerint a játékidő előrehaladtával egyre abszurdabbá válnak a dolgok. A horror-epizódokat a stílusérzékkel rendelkező rendező ügyesen oldotta meg, a Wan Chai negyedben fényes nappal felvett tömegjelenet bámulatos sokkba fut ki. Az elgurult gyógyszere után loholó forgatókönyvíró legjobb húzása az volt, hogy a bevált kínai taoista pap helyett hinduista fehér ördögűzőt léptetett a porondra.
Jin és Jang, Krisna és Rama. Spirituális élményszámba megy azt az igyekezetet látni, amivel a kamera elé speciális effektusokat dobáló filmesek megpróbáltak lépést tartani a Hollywoodból jövő mozgókép áradattal. Az utolsó tíz perc kreatív tébolyát nehéz lenne szavakba önteni, inkább ezt is mutatom:
Ami majdhogynem tönkreteszi a partit, az a Joy Sales DVD-je: a kiadványra egy kábeltévés adáshoz előkészített kópia került. Ennek az érthetetlen kiadói döntésnek a horrort és szexet tartalmazó képsorok látják a kárát. A legrosszabb esetben az egész jelenet célját veszti, mint amikor Lucy ellátogat a hullaházba, hogy egykori munkatársának tetemével valamit műveljen. Hogy pontosan mit, az a lemezen lévő, cenzúrázatlan mozielőzetesből derül ki.
Végezetül egy furcsa, mondhatni kísérteties anomália: a történetben az amerikai matrózt Tim Burtonnek hívják (nem csak a feliratokban, ki is mondják a nevet). A horrorkomédiák világában járatosaknak a név hallatán rögtön a BEETLEJUICE ugrik be a kísértetházba költöző családdal. Amikor a POSSESSED 2 bemutatásra került - a filmben látható falinaptárból következtetve valamikor '83 folyamán forgathatták -, az amerikai rendező legfeljebb animációs kisfilmjeiről volt ismert, igencsak szűk körben. És azt mondtam, hogy Ken Russell fia is feltűnik a vásznon?